Jump to content
  • 0

Wanneer Filemaker 10?

TheMisfit

Question

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het feit dat het wat langer duurt kan een gunstig teken zijn. Hopelijk kunnen we met versie 10 de perikelen met 9 snel vergeten. Als filemaker zo door gaat als met versie negen dan zie ik de toekomst somber in voor filemaker.

Ik kan in ieder geval geen zinnige release datumvoorspellen. Misschien pas in 2010 ;-)

• 0
Posted

Veel haast heb ik niet, omdat ik nog steeds op de oude kern bezig ben met Filemaker. Dat hele web en My-SQL is voor mij geen goede oplossing en gezien mijn klantenkring dat ook zo ervaart is er weinig aan de hand.

Versie 9 is vooral een aanwinst vanwege scherm-verschaling en voorwaardelijke kleurtjes, maar verder niet.

Ik ben best benauwd dat Filemaker met een volgende versie net zo'n overstap gaat maken als van 6 naar 7, dat kost mij in elk geval erg veel werk.

Maar goed, veel invloed heb ik er niet op, wat mij betreft wachten ze nog een jaartje.

• 0
Posted

De reden waarom ik vraag naar versie 10 is, dat ik hoe langer hoe meer tegen bepaalde beperkingen aanloop bij het ontwikkelen van mijn Filemaker-oplossingen.

Zo kan je bijvoorbeeld binnen een portaal geen autoenter-calculatie maken op basis van gegevens in het pas aangemaakt en nog niet vastgelegd parentrecord.

In een popmenu kan je het toetsenbord niet gebruiken om naar de eerste letter te springen van de naam van één van de pakweg duizend klanten die in deze popmenu verschijnen en dat terwijl een popmenu (opgebouwd uit een PK-veld + een klantnaam) ideaal zou zijn om een relatie naar die klant te leggen.

Met een popup-list lukt dit snel selecteren wel , maar daarin kan je dan weer ook vrije tekst typen dus dat leent zich er ook niet voor.

Hoe doen jullie dat trouwens???

Dit zijn voor mij de twee grootste problemen binnen filemaker en ik hoopte stilletjes dat in Filemaker 10 ook events zouden zitten zodat ik er op zijn minst kan rond scripten.

Het gebrek aan events laat niet toe automatisch een gescripte oplossing (hier vaak voorgesteld) te starten om die beperkingen te omzeilen.

Een klant aanvaard de dag van vandaag echt niet meer dat hij op een knop moet klikken om bepaalde zaken gedaan te krijgen.

• 0
Posted
TheMisfit, Ik ben dan wel benieuwd waarom je er vanuit gaat dat de door jouw gemiste zaken ook daadwerkelijk in 10 komen?

Ik ga er niet van uit, maar een mens mag hopen toch ;-)

• 0
Posted
Zo kan je bijvoorbeeld binnen een portaal geen autoenter-calculatie maken op basis van gegevens in het pas aangemaakt en nog niet vastgelegd parentrecord.

Heb je al eens naar ZippScript gekeken?

Ik gebruik zelf zo min mogelijk plug-in's omdat je nog afhankelijker wordt van derden bij upgrades etc. (filemaker zelf vindt ik al meer dan genoeg) maar in sommige gevallen ontkom je er gewoon niet aan.

Groet

• 0
Posted

Heb je al eens naar ZippScript gekeken?

Ik gebruik zelf zo min mogelijk plug-in's omdat je nog afhankelijker wordt van derden bij upgrades etc. (filemaker zelf vindt ik al meer dan genoeg) maar in sommige gevallen ontkom je er gewoon niet aan.

Groet

Ja die zit ook al in mij basistoolset, maar dat is niet meer dan een middel om een script te starten d.m.v. van een berekening.

Het gebrek aan Events (en dus plaatsen om zippscipt-berekeningen te injecteren) blijft echter een struikelblok.

• 0
Posted

Ik zag trouwens wel dat als je de link naar de website van zipp script volgt je naar de website van Filemaker geleid wordt.

Die plugin is dan zeker al ingelijfd door FM, misschien wel voor versie 10 :?:

Als je zippscript gebruikt in een veld met auto enter calculatie kan je toch een scriptje laten lopen dat de benodigde content in je portaal laat lopen?

Groet

• 0
Posted
Ik zag trouwens wel dat als je de link naar de website van zipp script volgt je naar de website van Filemaker geleid wordt.

Die plugin is dan zeker al ingelijfd door FM, misschien wel voor versie 10 :?:

Als je zippscript gebruikt in een veld met auto enter calculatie kan je toch een scriptje laten lopen dat de benodigde content in je portaal laat lopen?

Groet

In dit specifieke geval zou het inderdaad kunnen, maar het blijf natuurlijk behelpen zolang Filemaker geen native ondersteuning voor events voorziet.

Aan een "RecordCreatedEvent en "RecordValidationEvent" heb je vaak niet voldoende.

• 0
Posted

HIJ IS ER! (Filemaker 10),

ZE ZIJN ER! (De events)

Eindelijk weer een feature die er echt toe doet voor de (semi-) professionele gebruiker.

Het aantal soorten events dat ondersteund wordt blijkt op het eerste zicht uitgebereid genoeg.

Eindelijk kun je de eindgebruikers de 'Look and Feel' aanbieden die de vergeliiking met desktop-apps kan doorstaan.

Mijn liefde voor Filemaker Pro is in één keer terug van (een beetje) weg geweest :-D