michiel Posted April 11, 2003 Posted April 11, 2003 Er is al het nodige gezegd over Lasso op dit forum. Maar kan iemand mij uitleggen wat nu echt de meerwaarde van lasso is t.o.v. cdml? Is het sneller? zitten er meer functies in (en welke daarvan is dan zo goed dat je cdml er voor opzij zet?) Dank Quote
0 DJ_Lucv Posted April 12, 2003 Posted April 12, 2003 Een nadeel volgens een boek wat ik hier heb liggen is dat het alleen op de mac werkt, CDML werkt ook op windows. Quote
0 livio Posted April 14, 2003 Posted April 14, 2003 Lasso (6) werkt niet alleen op Mac, ook op Winblows en Linux ! Quote
0 DJ_Lucv Posted April 15, 2003 Posted April 15, 2003 Gaaf, heb het boek geleend, maar is dus al weer verouderd(FMP4)... Wat nu precies de voordelen zijn weet ik niet... Dit heb ik gevonden in het boek: -gebruik maken van SSL (Secure Socket LAyer) om beveiligde verbiningen te maken, erg interessant! -Er zitten een aantal Java Classes bij, wat je daar precies mee kunt weet ik nog niet, ik denk dat het een stuk fijner/sneller werkt dan steeds een HTML pagina laden -Je kunt de format files in een veld in de database plaatsen, wat een wildgroei aan bestanden kan voorkomen -Je kunt meerdere handelingen per formulier/pagina doen De site van Lasso: http://www.blueworld.com Quote
0 Peter Wagemans Posted April 30, 2003 Posted April 30, 2003 -gebruik maken van SSL (Secure Socket LAyer) om beveiligde verbiningen te maken, erg interessant! Inderdaad. Maar als je FileMaker Pro Unlimited koopt (wat je nodig hebt als je gaat internet hosten), zit daar de FileMaker Web Server Connector (FMWSC) bij, en dan maak je gewoon gebruik van de SSL mogelijkheden van je web server (IIS, Apache, Webstar of AppleShare).-Er zitten een aantal Java Classes bij, wat je daar precies mee kunt weet ik nog niet, ik denk dat het een stuk fijner/sneller werkt dan steeds een HTML pagina laden Er zitten ook Java classes op de FileMaker Unlimited CD. Ik ben daar echter ook nog niet aan toe gekomen...-Je kunt de format files in een veld in de database plaatsen, wat een wildgroei aan bestanden kan voorkomen ... kan ook in CDML. "-FmtField" heet dat ding.-Je kunt meerdere handelingen per formulier/pagina doen Kan in CDML ook, met [FMP-InlineAction]. DJ_Lucv, dump dat boek. Het is inderdaad verouderd. Het is WEL zo dat je met Lasso meer kan dan met Web Companion alleen. Je kan het een beetje vergelijken met een RISC en een CISC processor. In Lasso heb je veel meer instructies, waarmee je op een gemakkelijke manier dingen kan doen. Met CDML kan je het ook wel gedaan krijgen, CDML doet echter af en toe zwaar beroep op je creativiteit. Je moet dus allerlei dingen combineren, en soms ingewikkelde code maken om hetzelfde te verwezenlijken. Lasso gebruikt zelfs Web Companion om met FileMaker te communiceren. Dus in principe is elke lasso tag terug te brengen naar n aantal CDML tags. Een aantal dingen die vandaag spelen: - Lasso heeft een veel uitgebreidere web backoffice met web security, bij het rechtstreek aanspreken van Web Companion wordt die security database in FileMaker zelf beheerd. - Lasso heeft variabelen, met CDML moet je Javascript gebruiken om die functionaliteit te benaderen. - Lasso heeft de mogelijkheid om met een SQL database te praten - en je kan die "bevolken" met FileMaker data, om zodoende de snelheid van de web interface te verbeteren. Ik ben geen Lasso expert, maar moest onlangs voor de Raad Van State een Lasso oplossing van Kermit (dat is zijn login hier op het forum) namaken in Web Companion. Het ging, maar ik heb er op gezwoten. 1 voor 1 door de lasso pagina's lopen, en CDML equivalent van de lasso code schrijven. Daarom dat ik een beetje de verschillen ken. Quote
0 DJ_Lucv Posted May 6, 2003 Posted May 6, 2003 Ben ik ff blij dat het niet mijn boek is Als je zo'n conversie moet doen dan weet je inderdaad wel wat de voordelen zijn. Ik denk dat ik maar eens een nieuw boek ga kopen over filemaker en CDML, lijkt me wel verstandig. Quote
0 bram Posted May 6, 2003 Posted May 6, 2003 Ik kan met heel veel overtuiging melden dat ik ooit begonnen ben met CDML/FDML met inderdaad heel veel javascript ertussen. Ondertussen zou ik niet meer zonder Lasso kunnen. Een van de grote voordelen is, dat het client-side verwerkt wordt. CDML ook wel, maar is makkelijk om de code te bekijken. Ook als je Javascripts gebruikt, ben je volledig afhankelijk van de bezoeker. Ik ben mega-fan van server-side. Daarnaast inderdaad alle voordelen die Peter al opsomde. Een hele leuke toepassing die ik laatst te zien kreeg op een opleiding: Lasso spreekt 1x de filemaker database aan, in het begin van een sessie. Alle data wordt 1malig overgepompt in een tijdelijke Array (ook niet mogelijk in CDML) Dan kun je voor die bezoeker, helemaal verder werken met die array (super-snel). En je kunt toch blijven werken met FileMaker als back-office. Klant wordt weinig belast, en bezoeker van de site is heel snel bediend. Ik zou nog even kunnen verder gaan, maar je moet het gewoon eens proberen. Het is ook wel zo dat het te maken heeft met persoonlijke smaak. Ik werk persoonlijk liever met Lasso, dan met CDML, en anderen juist omgekeerd. Als de klant zijn ding heeft, speelt het misschien minder een rol. Quote
0 DJ_Lucv Posted May 7, 2003 Posted May 7, 2003 Hoe lang blijft die tijdelijke array bestaan, alleen deze pageview of kun je zo'n array zelf laten verversen wanneer jij dat wilt? Ik ga me zeker eens verdiepen in Lasso, we gaan binnekort een vrij groot systeem maken, dan kan dit weleens heel erg goed van pas komen. Quote
0 bram Posted May 7, 2003 Posted May 7, 2003 Die array blijft bestaan zolang de pagina bestaat, maar je kan de array wel toevoegen aan je sessie Dan blijft hij bestaat zolang de sessie bestaat, en dat beslis je zelf. Als je dat wil kan ik altijd eens wat uitleg komen geven. Volledig vrijblijvend. Quote
0 DJ_Lucv Posted May 23, 2003 Posted May 23, 2003 Nee dat hoeft niet, ik ben vooral zelflerend aan de hand van forums en handleidingen bezig. Daarvan onthoud ik meer, wat ik gemakkelijker kan hergebruiken. Quote
Question
michiel
Er is al het nodige gezegd over Lasso op dit forum.
Maar kan iemand mij uitleggen wat nu echt de meerwaarde van lasso is t.o.v. cdml? Is het sneller? zitten er meer functies in (en welke daarvan is dan zo goed dat je cdml er voor opzij zet?)
Dank
9 answers to this question
Recommended Posts