Jump to content
  • 0

Remote Desktop en Filemaker

VWin

Question

Hallo

Denkt er iemand dat het mogelijk is ...

a) dat vanop verschillende pc's (met Windows XP) via een remote desktop connection diverse personen inloggen op een windows Server

b) en vervolgens op die Server méér dan één sessie van een aldaar geinstalleerde (en in feite unieke) Filemaker opstarten zodat men op die manier door verschillende users tegelijkertijd dezelfde database kan benaderen en bewerken/aanvullen, enz ....?

Lijkt me onwaarschijnlijk want ... waarom zou men dan nog investeren in een server enz ..?

Vandaag dit gezien maar dan wel met een accesbased- databasetoepassing ...

VWin

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Voor de remote desktop connectie vanaf de diverse workstations gebruik je een Windows Terminal Server (WTS)

Op die WTS draait een FileMaker VLA, dat werkt prima (heb ik ervaring mee). Bij een klant van mij staat er dan ook nog een FileMaker server in de kast, de WTS wordt alleen maar gebruikt voor de remote desktop sessies. Ik ga er van uit dat het zo wie zo niet werkt als je geen VLA hebt.

Groet, Niels

• 0

Ja maar een VLA (volume license agreement) is dus niet het zelfde als één client.

Aangezien je een VLA voor minimaal 10 gebruikers moet afnemen is FM server natuurlijk wel wenselijk.

Op de clientcomputers hoeft geen FM te staan omdat je via een remote desktop werkt en dus niet op de client, die is alleen maar het doorgeefluik.

Eenvoudig? ja maar niet goedkoper in aanschaf.

Het is wel erg handig als je niet allemaal op de zelfde lokatie werkt.

• 0
Ja maar een VLA (volume license agreement) is dus niet het zelfde als één client.

Aangezien je een VLA voor minimaal 10 gebruikers moet afnemen is FM server natuurlijk wel wenselijk.

Op de clientcomputers hoeft geen FM te staan omdat je via een remote desktop werkt en dus niet op de client, die is alleen maar het doorgeefluik.

Waarom zou een FM Server nog "wenselijk" zijn indien de éénmalige installatie van een FM VLA op de Server voldoende is om een aantal ( 10 ?) remote clientsessies te kunnen opstarten die elk (onafhankelijk van mekaar) een ZELFDE databeseset kunnen verwerken dmv van dat ene VLA-exemplaar ?

mvg

• 0

Volgens mij ontstaat er hier wat spraakverwarring.

Je applicatie moet toch gehost worden, anders kunnen clients toch niet inloggen?

Als je geen fm server gebruikt wordt de eerst gebruiker van de applicatie automatisch host.

Met 10 gebruikers lijkt mij dat dus niet wenselijk om diversen redenen.

Groet, Niels