Jump to content
  • 0

FileMaker in 'classic' onder Mac OS X 10.2

EasyKoen

Question

Posted

Hallo,

Sinds ik mijn systeem heb omgezet van 10.1.5 naar 10.2 ondervind ik een zeer vervelend probleem in FMP 6.0.2 en FMD 5.5.2 en mogelijks ook andere (nog niet getest) in CLASSIC-mode :

In layout modus als ik een item (veld of label) aanklik met de bedoeling om het met de muis te verplaatsen, wordt er een duplicaat gemaakt van de selectie (alsof ik de 'alt' zou induwen) dit gebeurt zowel in bestaande als nieuwe databases. Ik heb reeds de prefs gewist en heringesteld (drag en drop off), alles blijft hetzelfde. In Mac OSX zelf heb ik daar geen problemen mee.

Zie ik iets dom over het hoofd of duikt hier een probleem op met X10.2 ?

Groetjes

Koen

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Nog wat extra info :

Classic versie 9.2.2

Als ik opstart rechtstreeks in OS9.2.2 dus niet in Classic -mode werkt alles zoals het hoort. Het ligt dus echter aan de "Classic"-mode onder MacOS X 10.2

Koen

• 0
Posted

Dag Koen,

Ik heb ook problemen. Niet een alt-toets probleem, maar een coordinaten probleem bij het slepen in layout mode. Bij het diagonaal slepen van objecten registreert FileMaker maar 1 richting. Ik kan dus velden horizontaal OF verticaal verslepen, maar schuin verslepen resulteert in horizontaal of verticaal verslepen... :roll:

Ik draai hier een 10.2 versie 106, ik veronderstel dat jij ook nog een beta versie hebt. Hopelijk in orde bij de finale release.

• 0
Posted

Ik vrees dat dat dit niet beperkt is tot de beta van macOSX 10.2, ik draai momenteel op versie 6C115, welke de shipping versie is (zal zijn).

Ik vrees dat wij hier met een bugje zitten. Ik heb dit trouwens al kunnen repliceren op twee andere macs met het zelfde operating systeem.

Ik heb een bug rapport ingevuld op de FileMaker site.

• 0
Posted

Peter,

jouw probleem zou niet een toets maar dus een toets probleem moeten zijn.

Toch wel bizar dit gedrag.

Als jullie meer weten? Graag ...

Ik moet nog een paar dagen wachten op OS X.2 voor ik jullie mijn feedback kan geven.

Ik kan jullie wel al vertellen dat ik een vergelijkbaar gedrag had in FileMaker Pro 6.0 in classic 9.2, maar ik draai wel nog 10.1.5

Ik herken de situatie waarbij ik een aantal keren op die toets ging drukken omdat ik dacht dat die bleef hangen, ik kan het voorlopig niet reproduceren, maar ik heb het dus zeker al ervaren en metr OS X v 10.1.5

• 0
Posted

Ik werk voor alsnog ook met 10.1.5 en fm 6.0v2.

De effecten van dannydv heb ik ook gehad, maar kan ze inmiddels niet reproduceren.

Toch gek dat juist dit soort dingen mis gaan. Ik zou zeggen dat er een bepaald toetsnr worden afgevangen door de computer, en die nummers veranderen toch niet. Maar wellicht denk ik er te licht over.

• 0
Posted

:?

Snap er nix van...ik draai FMP 5.5 gewoon native onder 10.1.5. Wat nou Classic? Vond het juist zo mooi dat het alletwee werkt. Mijn collega's zitten nog op OS9 en ik op 10.1.5 (straks 10.2.1 build 6d45 (eerste update na de 6c115 GM editie). Waarom zou je dan je Classic gebruiken om FileMaker te draaien?

• 0
Posted

Ik zeg niet dat het zo hoort, maar ik ken wel een praktijkgeval waar problemen zijn met de versie voor OS X.

Reproduceerbaar: in een bepaalde file browsen naar een specifieke record crashes the app.

Dit gebeurt niet in de Classic versie, reden genoeg voor die mensen om nog even onder Classic te draaien. Ja Toch ?

Ik vraag me trouwens af of 6.0v3 nog een oplossing brengt hiervoor

http://www.filemaker.com/support/updaters.html#fm60v3

• 0
Posted

ik heb nu een ander probleem.

Ik werk sinds 24 augustus met OSX.2. In mijn doc staat een icoon van een filemakerbestand. Als ik erop klik dan start filemaker maar het bestand wordt niet geopend. Dan klik ik nogmaals en dan komt het fm-bestand toch.

Dit blijkt ook zo te zijn als deze bestanden gewoon in een venster wordt geactiveerd.

• 0
Posted

Ik heb dit ook al opgemerkt, dit wordt momenteel ook besproken op de FSA list. Er blijken trouwens nog enkel problemen op te duiken ivm OS10.2 en FMP op gebied van paswoord privileges in single-user databases. Vermoedelijk zal FMP 603 niet de laatste updater zijn...

• 0
Posted

:roll:

Tja ik vond het al niet bijster slim van FileMaker (is toch volle dochter van Apple??) om versie 6 nu al uit te brengen met 10.2 voor de deur. Ze hadden beter ff kunnen wachten om het gelijk compatible met 10.2 te krijgen. Beetje communicatiestoornis? :lol: