Jump to content
  • 0

waar de relatie leggen ???

Guest

Question

Posted

ik heb een bestand genaamd klanten en een bestand genaamd klantengroepen.

het bestand klantengroepen bevat: een woonplaats, een groepsnaam, een dag van de week en een unieke ID.

Nu wil ik graag , wanneer ik een nieuwe klant ingeef en de woonplaats moet bepalen, dat ik kan kiezen uit een lijst van woonplaatsen, maar enkel de woonplaatsen die voorkomen in het bestand klantengroepen. Ik zou dit kunnen doen zonder gebruik te maken van een relatie, doch nadien zou er aan de hand van de woonplaats automatisch de klantengroep en de leverdag ingevuld moeten worden. (dit laatste is niet het probleem). Dit kan echter alleen via een relatie, maar wanneer ik de relatie leg tussen de woonplaats in "klanten" en de woonplaats in "klantengroepen" krijg ik een lege "valuelist" list te zien bij het invoeren van de klantplaats.

ik vermoed dus dat mijn relatie niet juist is, maar waar ze dan te leggen.

('t is misschien allemaal omslachtig uitgelegd, maar veel uitleg geeft veel informatie!)

any comments are welcome...

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Om je woonplaats te selecteren gebruik je een value list. OK. Dat is goed.

Deze value list baseer je op de inhoud van het veld Woonplaats, uiteraard in de file van de Klantengroepen. Zo'n value list-type is standaard voorzien in FileMaker.

Daarna leg je een relatie tussen het bestand Klanten en het bestand Klantengroepen op basis van het veld Woonplaats.

Dat is alles: meer hoef je niet te doen.

Succes!