Ga naar inhoud
  • 0

Barcode en Filemaker : maak nieuw record + vul barcode in


boomshine

Vraag

Hoi, mijn eerste topic en gelijk een moeilijke vraag :

 

Ik wil Filemaker 9 gebruiken om grote hoeveelheden formulieren te verwerken. Deze formulieren hebben een unieke barcode die bestaat uit een klantnummer+factuurnummer.

 

Het zou ideaal zijn als :

1- de scanner bij een scan zelf een nieuwe record aanmaakt en

2- dan de barcode in het juiste venster plaatst.

 

Het lukt me niet om de scanner een commando uit te laten voeren vóór hij de data wegschrijft. (heet dit een prefix?)

 

systeem :

macosx.5

filemaker 9

scanner : cipherlab 1066 bluetooth

 

hebben jullie nog goede ideëen ?

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een scanner is niet meer dan een reeks karakters die worden ingegeven ( sommige scanners laten ook toe om een commit mee te sturen ).

 

Dus op zich niets anders dan een gewone toetsenbord input (ruw gezegd). Kan FileMaker door middel van een toetsenaanslag een script triggeren ( om je nieuw record aan te maken )? Met FMPro 10 los je dit zonder probleem op met de scripttriggers, maar ik zie dat je nog met FMPro9 werkt.

 

Dan zul je naar een plugin moeten grijpen die automatisch een script triggered. Hier zijn veel gratis plugins voor, zoals DoScript van MyFMButler.

 

Ik denk dat je het in die richting gaat moeten zoeken.

 

Een beetje zoals je op een website een formulier maakt, waarbij je 1 veld hebt dat "luistert" naar een input van een scanner en dan via javascript de actie van het formulier laat uitvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Wij hadden het enkele jaren geleden al werkzaam in Filemaker 6 zonder plugin en scripttriggers.

Maak een script, dat start met een loop waarbinnen je een Custom Dialog (ik gebruik de engelse versie) laat openen. In deze Dialog vraag je om de scanwaarde, die je wegschrijft in een 'Global' tekstveld en je geeft twee knoppen mee 'Ok' (waarde 1) en 'Stop' (waarde 2).

Je kunt je scanner instellen, zodat hij na iedere scan automatisch een [Enter] meegeeft. In dat geval wordt de 'Ok' automatisch gekozen na iedere scan en kun je in je script bepalen wat er met de gescande waarde moet gebeuren (bijvoorbeeld een nieuw record in een andere tabel aanmaken en de scanwaarde hierin wegschrijven). Aangezien je in een loop zit, kun je zo oneindig snel scannen en heel veel data verwerken. Klik je op de 'Stop' dan kun je de loop laten stoppen in het script.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me bijna helemaal aan bij Felix, maar je kan ipv de barcodescanner specifiek te programmeren om een tab te geven na een scan, ook de veldeigenschappen op de layout aanpassen op tabblad "data" van de inspector:NextObject.png.0e31c5098ccc00a2f3c3966b7d3d6c1f.pngen daar bij "Go to next object" alles aanvinken. Een barcode-scanner geeft standaard altijd een white-space na een scan, dat is een tab, een enter of een return en zo maakt de instelling van die scanner niets uit.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...