Jump to content
  • 0

Pop-UP | Ga naar lijntje x door te typen

bram

Question

Posted

Ik zit met het volgende

Een lijst met bedrijven, sommige zijn aangeduid als klant.

Ik heb van uit mijn prijsberekening een relatie die dit doet:

"key_klant" = "type"

Waarbij "key_klant" een vaste tekst is (calculatie) en type, een checkbox veld, waar "klant" kan in voorkomen.

Op die manier bouw ik ook een popuplist, en dat werkt.

Dan krijg ik in die popuplist alleen de klanten.

Maar wat ik niet kan, is in die popuplist navigeren, door de eerste letters in te tikken.

Wat wel gaan als je niet met een valuelist werkt die op relatie gedefinieerd is.

Iemand een oplossing?

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Euh... terminologie even bijwerken heren, ik vrees dat we anders niet op dezelfde golflengte zitten.

Voor de Engelstalige versie van FileMaker:

pop-up menu: menu dat openspringt, zonder scroll bar, je kan niet met de toetsen navigeren, maar het springt wel verder open

pop-up list: menu dat openspring MET scrollbar, je kan normaliter wel met de toetsen navigeren, maar het gaat niet zover open.

Je kan niet correct met de toetsen navigeren als je met een 2-koloms pop-up list werkt waar de geindexeerde kolom "in de weg" staat. Als je begrijpt wat ik bedoel, en als ik begrijp wat Bram bedoelt.

• 0
Posted

Peter,

wat ik uit Bram zijn uitleg begrijp is toch duidelijk:

navigeren door een letter te toetsen in een gewone valuelist werkt wel, in een valuelist die opgebouwd is door een relatie niet.

Of zie ik dit verkeerd?

mvg

Stef

• 0
Posted

Peter,

Het gaat idd om dit tweede geval.

Is daar geen omwegt voor?

Ik zat te denken aan een portaaltje. Dit toont dan waarden die gerelateerd zijn aan een global field, en zo telkens de lijst verkorten

relatie is dan als volgt:

global veld (ingevuld door de gebruiker)

gerelateerd veld=

left(veld, 1)&"dubbelePVoorEnter"&

left(veld, 2)&"dubbelePVoorEnter"&

left(veld, 3)&"dubbelePVoorEnter"&

enz...

Dan kan de gebruiker kiezen uit de portaal

Enige nadeel, je moet effe uit het globaal veld gaan.

Andere mogelijkheid is een zoekprocedure starten, en gebruiker laten kiezen.

• 0
Posted

Het portal idee dat je beschrijft, bestaat. Probeer deze URL:

http://www.google.be/search?hl=nl&ie=ISO-8859-1&q=filemaker+clairvoyance&btnG=Google+zoeken&meta=

Ik heb nog geen omweg kunnen vinden. Dit is het voordeel van een alfacode voor klanten. Een korte maar unieke acroniem, die je als index kan gebruiken.

De FileMaker gebruiker met een zoek schermpje confronteren is nooit het snelst gebouwd, maar als het moet, moet het...

• 0
Posted

Het voorbeeld van Stef werkt bij mij helemaal goed. De eerste download gaat op een of andere manier de waarde veranderen in de waardelijst, ik ga dus niet "zoeken" in de waardelijst maar een van de waarden krijgt de waarde van mijn toets, dus bijvoorbeeld "e"

• 0
Posted
Schitterende voorbeeldjes Stef.

Misschien begrijp ik de vraag niet maar het is toch de bedoeling een bestandje aan te leggen met namen. Dit te kunnen oproepen in een ander bestandje en de keuze te kunnen maken tussen "klant, leverancier, ea" en zo in een volgend veldje de namen die betrekking hebben tot uw keuze te zien en te kunnen navigeren.

In bijlage het voorbeeldje.

bedrijven.fp5

opstart.fp5

• 0
Posted

Dan vergeet je één belangrijk punt: namen kunnen identiek zijn. Denk maar aan Janssen, Peters, Wilson, ...

Je moet om een goede werking te verzekeren het id van de klant kunnen oproepen, en dat kan met jouw methode niet.

Persoonlijk doe ik het echter bijna nooit op deze manier.

Om snelle werking voor de gebruiker te verzekeren kan hij kiezen tussen het invoeren van een “oproepcode” (unieke afkorting zelf te bepalen), het ID of het opzoeken in een opzoekmodule van contacten. Hier kan hij, indien niets gevonden, een nieuw contact aanmaken of ontbrekende gegevens bijvoegen. Ik heb in de loop der jaren vanalles geprobeerd, en dit lijkt de meest gegeerde methode.

Nog dank voor het compliment Peter!

mvg,

Stef

• 0
Posted
Dan vergeet je één belangrijk punt: namen kunnen identiek zijn. Denk maar aan Janssen, Peters, Wilson, ...

Stef,

juiste opmerking. Ook ik werk niet op deze manier. Ik wou gewoon het principe toelichten zonder veiligheden ingebouwd. Er moet natuurlijk een ID zijn.

Ik had begrepen dat de vraag was. Hoe kan ik via een selectie verschillende popuplijsten krijgen ?

Ik wil toch even aanhalen dat men door de keuze in de popuplijst een andere popuplijst kan voorzien van de gepaste gegevens. Tot welk niveau men kan gaan heb ik nooit uitgetest maar ik heb een applicatie lopen waarbij ik tot niveau 4 ga.

provincie - SDC - gemeente - straat

waarbij SDC een typische benaming is binnen de VMW

Om dit alles waar te maken moet je minstens werken met de versie filemaker 5. Ooit heb ik dit gebouwd in filemaker 3 die er niet op voorzien was en waarmee onze maatschappij nog steeds werkt.

Indien ik zoiets aanmaak dan zorg ik ervoor dat men in de opstart rechtstreeks zijn IDnummer kan invullen omdat men dat na verloop van tijd in zijn hoofd heeft.

Indien men het IDnummer niet kent stuur ik hen naar de adressen en zoeken ze in dat bestand. Nadien staat er gewoon een knopje met. "gebruik geselecteerde". Hier horen natuurlijk ook terug de voorziene veiligheden ingebouwd te worden.

• 0
Posted

ik heb een applicatie lopen waarbij ik tot niveau 4 ga.

In bijlage een voorbeeldje.

beide bestandjes downloaden.

voor degenen die houden van portaalrijen kan je uw gegevens ipv in een popuplijst weergeven in een portaalrij en via een selectie in de portaalrij overgaan naar een volgend niveau.

Portaalrijen zijn voor deze werkwijze niet geschikt indien je meerdere keren dezelfde gegevens hebt zoals in dit voorbeeld de provincie en de gemeente.

Er bestaan natuurlijk mogelijkheden om het op te lossen

voorbeeld.fp5

adressen.fp5