Jump to content
  • 0

FileMaker Lasso instabiel

BasB

Question

Posted

We draaien FileMaker Unl. 5.5V2/Lasso 5, op een macOSX server, en krijgen een aantal keer per dag de melding "FileMaker Pro has unexpectedly quit".

We hebben het ook al eens op een windows bak gehost maar die liep helemaal vast.

Op alle software zijn de laatste updates geinstalleerd.

We gebruiken voor "bijna" elke query een eigen layout.

Uit een constatering van de klant bleek dat Filemaker vlak voor de crash zo'n 2500 records gevonden had, terwijl dat er normaal niet boven de 200 mogen zijn.

Het probleem doet zich waarschijnlijk voor, op het moment dat filemaker door een lijst van max 200 records moet loopen en zonodig deze updaten. Daarna moet de complete set records weer worden getoont.

iemand enig idee, ik weet niet mee waar ik het zou moeten zoeken!? :?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik wou net ongeveer dezelfde vraag stellen.

Enig verschil : wij hebben sinds vandaag een nieuwe Dual G4 met Apache, Lasso 6.04 en een FMP UL v6.04 draaien (allemaal op dezelfde machine). Op 8 uur tijd is em al 3 x gecrashed. De machine heeft meer dan 1 GB geheugen.

Tot voorheen draaiden we alles op OS9 met Webstar 4.5 en Lasso 3.6.6 en hadden we nooit last van gelijkaardige problemen !

Enig idee wat er fout kan zijn? Kunnen wij hier iets van zien in logfiles ?

Hoe kunnen we zorgen dat FMP opnieuw opstart na zo'n crash ?

Livio

• 0
Posted

In onze logfles wordt gepraat over iets als een Webcompanion Que, en een heleboel memory pointers die verkeerd aangesproken worden "bad access" enz.

Het gekke is ook dat als k filemaker weer aanzet, deze meteen als een gek allerlei verzoeken gaat afhandelen.

Het lijkt dus op de webcompanion verzoeken wachtrij die te vol loopt.

Dat verklaart ook het vollopen van die 1Gb geheugen.

(Dat zelfde hebben wij ook op een windows machinen gehad)

Op het moment dat we filemaker dus weer herstarten lijkt ie als een bezetene alle queries, die nog in de wachtrij staan, te gaan uitvoeren.

Erg bijzonder aan filemaker programmeren vind ik toch wel dat het lijkt alsof je alle database programmeer regels aan je laars moet lappen.

In plaats van de databases zo plat mogelijk te maken, is het in veel gevallen beter om gerelateerde velden en portaaltjes te gebruiken.

Het beste is gewoon om een stopwatch erbij te pakken en kijken hoelang filemaker over een bepaalde actie doet. Het tonen van een record met 20 gerelateerde velden en 4 portalen, likt beter te zijn dat al deze acties afzonderlijk uit te voeren.

Welnu, we zijn er nog niet helemaal uit, en hij crasht nog steeds iedere dag.

Wat wij wel nog willen proberen, is om elke nacht, de databases even te sluiten en opnieuw te starten.

We draaien dit op OSX,

Weet iemand dan misschien een applescript dat een filemaker bestand kan openen?

De hoofdprijs sleep je uiteraard in de wacht als je bovenstaand probleem weet te tackelen.

• 0
Posted

Hier een AppleScriptje om je FileMaker in gang te houden. Bewaren als applicatie met de optie "stay open". Ik heb 'm zoals je ziet op 10 seconden ingesteld, en je moet natuurlijk het goeie pad naar je bestand invullen.

on run
idle 10
end run
on idle
tell application "FileMaker Pro"
	open (a reference to alias "X:Users:[username]:Desktop:bestand.fp5")
end tell
end idle

• 0
Posted

Een andere, iets drastischere oplossing is samenwerken tussen FileMaker en MySQL

In de laatste versies 5/6 van Lasso zit een MySQL ingebouwd.

Wij gebruiken filemaker als beheerssyssteem, en die wordt op geregelde tijdstippen gesynchroniseerd met de MySQL DB

Voordeel:

- Veeeel sneller

- Crasht niet

Nadeel:

- Data niet live in Filemaker

• 0
Posted

VersionTracker deed het bij mij even niet (site ligt blijkbaar plat)

Hier vind je 'm ook:

ftp://ftp.apple.com/filemaker/Updaters/MacOSX/wc_60v2_osx_update.sit

En dit komt van de FileMaker site in de US:

1. New in FileMaker Web Companion 6.0v2

1.1. Fixes a problem that caused Web Companion to become unstable or quit when sharing databases from Mac

OS X 10.2.

Bedankt Livio om dit even te melden.