Jump to content
  • 0

nieuw record aanmaken in gerelateerd bestand

Kristoffolo

Question

Posted

Ik heb een relatie tussen een klantenbestand(parent) en een herstellingsbestand(child) gemaakt.

Ik laat de herstellingen via een portaal zien. In deze layout zou ik ook graag de mogelijkheid hebben om nieuwe herstellingen toe te voegen. Ik heb een knop aangemaakt waarin ik de gerelateerde velden een waarde mee geef. Maar hoe zorg ik ervoor dat er in m'n gerelateerd bestand een nieuw record wordt aangemaakt waarin m'n gegevens komen te staan?

Is het nuttig om hiervoor een portaal te gebruiken of kan ik dit beter op een andere manier doen?

Ik heb zelf nog niet veel ervaring met filemaker (zoals blijkt).

Alvast vriendelijk bedankt

:oops:

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Als je de portal definieert, zal je zien dat er ook een optie Allow creation of new records is. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om in de eerste lege portal row gegevens in te tikken, waardoor meteen een record aangemaakt wordt in de child file. Dit is veruit de meest eenvoudige methode. Je kan natuurlijk ook werken met buttons, scripts en external subscripts, maar ik weet niet of je dat in dit precies geval echt nodig hebt.

• 0
Posted

ik heb een portaal gemaakt en daaronder heb ik "tijdelijke velden" aangemaakt waarin je nieuwe gegevens kunt ingeven. Ik zou dus in de portaal enkel de gegevens willen laten tonen zonder dat ze gewijzigd kunnen worden.

Als ik op de knop druk dan wordt de waarde van de tijdelijke bestanden doorgegeven naar het gerelateerde record. daarna worden de "tijdelijke velden" terug op leeg gezet.

Het probleem is dat ik niet weet hoe ik in m'n gerelateerd bestand een nieuw record kan aanmaken zodat de waarden telkens in een nieuw record worden gezet.

De optie van aanmaken van gerelateerde records is aangevinkt ( maar is niet echt nodig denk ik) De velden in de portaal kunnen niet gewijzigd worden.

javascript:emoticon(':idea:') of kan ik gewoon de velden van het gerelateerd record op m'n layout zetten om zo een nieuw record toe te voegen?