Jump to content
  • 0

Gewijzigd door zonder gebruik van systeemuser.

Duckie

Question

Posted

Hallo,

Deze vraag is ongetwijfeld eerder naar boven gekomen:

Is het mogelijk in een "gewijzigd door" veld (door bv. set field) de wijzigingsnaam in te stellen en daarbij dus niet de username van het systeem te gebruiken?

Dit levert namelijk wat problemen op met lui die daar leuke nicknames invullen...

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je kan in de applicatie-voorkeuren van FileMaker een "custom" gebruikersnaam invullen. Dan kunnen je gebruikers hun leuke nicknames houden.

(PS: de mogelijkheid om te kiezen tussen systeem naam en custom naam bestaat alleen op Mac)

• 0
Posted

Wat ik juist bedoel is dat als gebruikers hun username van filemaker aanpassen, ik deze niet in mijn applicatie te zien krijg.

Aangezien de auto-invul "gewijzigd door" hier gebruik van maakt is dat dus geen optie. Vandaar de vraag of het mogelijk is dit te regelen met een set field-achtige oplossing.

Met een script zou dat natuurlijk kunnen, maar dan is het aanklikken van een knop vereist na iedere wijziging... :?

• 0
Posted

Je kan de users laten inloggen op een userdatabank zodat de gebruikernaam in een glo_UserName kan invullen.

Dan kan je een trigger veld maken if (veld1 & veld2 & veld3 .... = "" ; 1 ; 1)

en maak je een selfjoin relatie vanaf dit trigger veld naar een const_1 calculation.

Username = Lookup over de selfjoin en neem de glo_UserName.

Dus het trigger veld wordt pas geactiveerd bij het wijzigen van data in een veld (indien dit veld opgenomen wordt in de if structuur)

Indien je nog het wijzigen van dit veld uitschakeld dan kan de gebruiker ook hier niks meer aan wijzigen.

• 0
Posted

In het topic printer selecteren staat waarschijnlijk een goede oplossing, je gebruik dan nog steeds wel die gebruikersnaam maar je kunt deze dan zelf invullen.

• 0
Posted

De tip van GIV beperkt het ophalen van de wijziger tot een aantal velden maar zorgt tevens voor een grotere database door die velden dubbel op te slaan. Dat laatste heeft mij doen besluiten de volgende methode te hanteren:

In de inlog database kiest iemand zijn of haar naam (deze database bevat 1 record). Naast dit naam veld is er ook nog een wachtwoord veld en een datum veld. Het datum veld bevat de berekening '=Today' (met 1 record lijkt me dat acceptabel).

Alle andere databases in de oplossing bevatten het veld 'Mutatiedatum' waarin de mutatiedatum door Filemaker wordt ingevoerd en door de gebruiker niet is te wijzigen.

Van dit veld ligt een relatie naar de inlog database op het today-veld.

In elke database is tevens een veld 'Wijziger' opgenomen met daarin een lookup van het naam-veld uit de inlog database op basis van de relatie via de genoemde datumvelden.

Een lookup wordt opnieuw uitgevoerd als de sleutel wijzigt. Doordat Filemaker de mutatiedatum wijzigt, wordt opnieuw de inlognaam overgehaald.

De inlognaam wordt door de systeembeheerder bepaald en is niet afhankelijk van de machine.

rmw