Jump to content
  • 0

Vraagje 2: Opleidingen Lasso/XML, wie en waar ?

GM

Question

Posted

Wie weet waar je (in België) training kan volgen om Lasso onder de knie te krijgen en in de geest van m'n vorige vraag eventueel ook xml om Filemaker op het web te gebruiken.

16 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Kreeg net onderstaand mailtje binnen :

-------

Beste Lasso-gebruiker,

Hiermee willen we uw aandacht vestigen op een initiatief van CoMedia Web & Data Concepts, dat in december voor het eerst een introductiecursus Lasso Professional 5 organiseert. Speciaal hiervoor komt Lasso-expert Duncan Cameron naar Nederland. Inschrijven is vanaf nú mogelijk via de website http://www.lassoprofessional.nl. Tot 1 november geldt een speciale prijs van € 349 (exclusief btw); na die datum bedraagt de prijs € 399 (exclusief btw).

Met vriendelijke groet,

R.A.F. Konijnenbelt

COMEDIA WEB & DATA CONCEPTS

-------

• 0
Posted

Laat ik hopen dat dit geen aansporing tot o... is.

Maar alle gekheid op een stokje, ik wou dat ik ook al zo ver was.

Peter, is het waar wat ik van DevConners hoor - en onlangs nog op het BEA-congres in Parijs - dat als je niet snel op de XML-boot springt, je het binnenkort wel kunt vergeten?

Stef denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen, en ik zou dat graag geloven. Maar hoe zie jij die situatie?

Ik herinner me nog soortgelijke discussies toen FileMaker relationeel werd en een aantal mensen (uit luiheid ?) flat bleven werken met repeating fields, omdat ze dat al zo goed gewoon waren, en het - volgens hen toch - meestal wel werkte.

Moeten wij met dichtgeknepen neus in het kolkende XML-bad springen?

• 0
Posted

Het loopt zo hard niet als FileMaker Inc ons wil doen geloven. Ik kom regelmatig perfect werkende applicaties tegen bij klanten die met herhalende velden in een plat bestand werken. Zolang iemand niet de behoefte heeft aan een relationeel systeem... je begrijpt wat ik bedoel.

Er is echter een groep van FileMaker gebruikers waarvoor een relationele FileMaker een oplossing is voor zware beperkingen die ze ondervinden. Naar mijn ervaring is dat een veel grotere groep dan diegenen die het niet nodig hebben.

Dat wil niet zeggen dat alle mensen in die groep beseffen dat een relationeel model een betere oplossing voor hun databeheer, of dat ze allen in staat zijn om een relationeel systeem te begrijpen en/of te gebruiken, laat staan zelf te bouwen.

Voor wie gek op ijs is (je weet wel creme glace) staat er niet onmiddellijk stil bij dat dit product pas ontstaan is - en grappig genoeg - vlak na de ontwikkeling van de ijskast. Voor de Nederlanders op dit forum: de ijskast, niet de koelkast, die werd pas later uitgevonden.

Of dat er geen boekhoudershaar vandaag de dag denkt aan boekhouding zonder boekhoudprogramma's. Dit terwijl er al boekhouding bestond voor er computers bestonden.

Ik bedoel hiermee dat de behoefte om XML te gebruiken grotendeels zal ontstaan door de beschikbaarheid van deze technologie die eindelijk een industriele standaard van data uitwisseling betekent.

Er zitten een groot aantal toepassingen te wachten die XML echt goed kunnen gebruiken om problemen eenvoudig op te lossen. XML is een middel, geen doel. XML is niet zo belangrijk als het wiel, maar er kunnen wel andere vergelijkingspunten gevonden worden. De pyramides zijn zonder het wiel gebouwd, dat wil niet zeggen dat de Egyptenaren het wel fijn zouden gevonden hebben als ze het wiel wisten te gebruiken.

Wij bevinden ons een beetje in de situatie van de eerste Egyptenaren die een wiel zien liggen en zich afvragen wat ze daar nu allemaal mee kunnen gaan doen. En dat is niet echt voor de hand liggend - klinkt grappig, is het ook eigenlijk - als je geen voorbeelden hebt.

FileMaker heeft nu beperkte XML support, en daar zijn wel wat mooie toepassingen mee te bouwen. Mits wat lateraal denken van FileMaker ontwikkelaars zullen er meer en meer toepassingen ten tonele verschijnen die van XML gebruik maken om dingen te verwezenlijken die je anders op een heel bewerkelijke manier anders moet doen.

Er zijn zeker ook een aantal mensen die met XML alles willen gaan doen, net zoals die groep die absoluut all FileMaker databases relationeel willen maken, en alle herhalende velden willen bannen.

De uitdaging voor ons denk ik is door die XML hype de echt nuttige toepassingen te zien. XML is belangrijker dan ik oorspronkelijk dacht, maar ik lig er niet wakker van. Ik verwacht in de loop van het komende jaar een aantal software tools op de markt die mensen op een even gebruiksvriendelijk manier laat omgaan met XML als met HTML.

• 0
Posted

Ik ben van dezelfde mening als Peter en Koen. XML is een middel om bepaalde problemen beter te kunnen oplossen. XML is vooral ontwikkeld als gegevensoverdrachtmiddel zodat ingewikkelde conversie-programma's niet meer hoefden geschreven te worden.

Om eigenlijk heel eerlijk te zijn, heb ik XML nog maar 2 keer echt nodig gehad (een oplossing over verschillende servers met elk een eigenlijk OS en database-vorm).

8)

• 0
Posted

Amaai,

Ben hier deze avond (deze nacht al bijna) al serieus aan het testen geweest met Lasso6 en XML

Straf spul, en zodanig simpel dat ik het begrijp.

Ben er ondertussen in geslaagd gebruik te maken van services die routeplanning leveren, samen met kaartjes.

Hun gegevens zijn feiloos geintegreerd in eigen Lasso code.

Op een volgende clarify - jam sessie wil ik graag een korte demo doen van Lasso voor de geinteresseerden