Jump to content
  • 0

Beginners vraagjes / Wat is cdml, xml en


mikezwet

Question

Posted

Hallo,

Ik "werk" sinds me 7e jaar met file maker pro, van alles erin maken en berekenen, nu wil ik ook het een en ander gaan doen op het gebied van delen op het internet,

Ik heb om te beginnen een simpele database met mijn favorite cd's erin met boigrafieen en texten ect. Deze wil ik op mijn website zetten.

 

De bedoeling is om de link naar de database gewoon in het navigatie menu op de site te zetten, dit is metteen vraag 1, hoe zet ik de link naar de database op mijn site en wat heb ik daarvoor nodig?

 

Vraag2: Ik zie als ik de base oproep in explorer een soort menu in mijn database met zoek, sorteer ect, dit wil ik er liever niet bij hebben, hoe krijg ik dit weg. De bedoeling is om zelf een menutje te maken. Is het dan mogelijk om het website menu links te laten staan en dat de database is een appart frame rechts word weergeven

 

Vraag3: wat is Cdml, waar is het voor, wat kan je ermee, is het zoiets als Html?

 

Vraag4: Wat is Xml? waar is het voor, wat kan je ermee, en wat heb je nodig om het te kunnen gebruiken

 

Misschien wat veel vragen maar ik hoop dat jullie me het een en ander kunnen uitleggen of dat het word uitgelegt op (liefst nederlandse) site

 

Vr Gr Mike Zwetsloot

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted
Hallo,

Ik "werk" sinds me 7e jaar met file maker pro, van alles erin maken en berekenen, nu wil ik ook het een en ander gaan doen op het gebied van delen op het internet,

Ik heb om te beginnen een simpele database met mijn favorite cd's erin met boigrafieen en texten ect. Deze wil ik op mijn website zetten.

Ten eerste kun je een filemaker database niet zomaar op het internet zetten! Je hebt daar een speciale provider voord nodig die dit ook ondersteund. Als je zelf een vaste (breeband)internet-verbinding hebt, kun je het ook zelf doen. (is niet echt simpel, maar is wel te doen!) Standaard met Filemaker Pro, kun je maar 10 ip-bezoeken per dag krijgen!, Wil je dus meer bezoekers per dag op je website toelaten, dan heb he Filemaker Pro Unlimited nodig. Unlimited = ongelimiteerde IP-aanvragen.

Vraag2: Ik zie als ik de base oproep in explorer een soort menu in mijn database met zoek, sorteer ect, dit wil ik er liever niet bij hebben, hoe krijg ik dit weg. De bedoeling is om zelf een menutje te maken. Is het dan mogelijk om het website menu links te laten staan en dat de database is een appart frame rechts word weergeven

Maak een opstartscript met daarin: Toggle Status Area (Hide)

De menu's zullen nu verdwijnen.

 

Vraag3: wat is Cdml, waar is het voor, wat kan je ermee, is het zoiets als Html?
Tja da's een lekkere vraag. Dit kun je niet zomaar uitleggen. Ik heb zelf een keer een cursus gevolgd bij de Knowlegde Factory (www.tkfy.com). Deze cursus is erg verhelderend! Op: www.fmwebschool.com kun je (voor een klein bedrag) handige handleidingen downloaden. Kijk maar eens.
Vraag4: Wat is Xml? waar is het voor, wat kan je ermee, en wat heb je nodig om het te kunnen gebruiken

Zie antwoord vraag 3!

  • 0
Posted

Mike Zwetsloot

 

Welkom op het Forum.

Iedereen zal je hier graag helpen met je vragen en problemen. Er is echter geen ruimte voorzien voor illegaliteit en piraatsoftware. Wil je daar in het vervolg rekening mee houden?

 

Moderator

  • 0
Posted

Er is heel veel informatie over te vinden maar even in het kort:

Je kunt de uitvoer van een filemaker database op verschillende manieren krijgen, je kunt dit doen door FM de opdracht te geven een HTML bestandje met CDML codes er in te openen en de CDML voor de informatie uit de database te verwisselen.

 

Met XML krijg je van Filemaker alleen maar de gegevens zoals je die hebt opgevraagd. Door de variable -stylehref mee te geven kun je verwijzen naar een opmaakbestand(XSL). In dit opmaakbestand staat een soort van CDM maar dan veel uitgebreider met meer mogelijkheden. Hiermee gebeurt het zelfde als bij CDML de codes worden dus verwisseld, en de berekeningen die je kunt maken in een XSL bestand worden uitgevoerd. Dit gebeurt echter niet door de server maar door de browser(IE).

 

Niet alle browsers ondersteunen dit dus is het voor gebruik als webpagina nog niet helemaal bruikbaar op deze manier. Daarom zijn er ook nog andere technieken mogelijk met behulp van bijvoorbeeld het breder ondersteunde CSS. Op http://www.filemaker.nl Kun je wel wat tutorials vinden. Ook zijn er veel andere bronnen te vinden zoals het XML forum op deze site en op http://gathering.tweakers.net

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...