AvD Posted May 19, 2003 Posted May 19, 2003 Clarify is geen politiek forum, zeker niet, maar de verkiezingen zijn hier net achter de rug, en de geur hangt nog in de lucht... Af en toe verschijnt er op Clarify een posting in verband met illegaal verkregen software: illegale kopies, gekraakte wachtwoorden, en ga zo maar door. Het principe is dan: "Haal het waar het zit", uit de school van "Laat de rijken de crisis betalen". Het Forum kan en wenst geen gastvrijheid te verlenen aan postings i.v.m. illegale software en piraterij, en dat om een heel specifieke reden die niet louter principieel is. Stel uw vragen aan de experts is de ondertitel van onze meest succesvolle rubriek. Maar wie zijn die experts? Soms zijn het vriendelijke amateurs die hun vrije tijd voor een deel opofferen om anderen mee te laten genieten van hun passie. We zijn blij dat die er zijn. Heel wat van de experts zijn ook beroeps die hier, geheel vrij en gratis, het beste van zichzelf en hun eigen business weggeven, gewoon omdat hun beroep hun passie is, en ze die passie ook graag stimuleren bij anderen. Er zijn er misschien zelfs bij die het beste van de business van hun baas weggeven, de echte helden dus . Software-ontwikkeling is echter een dure zaak die belangrijke investeringen vergt. Dankzij de verkoop worden die investeringen productief gemaakt en kunnen de software-engineers elke maand met een gevuld loonzakje naar huis gestuurd worden. Piraterij en illegale software zorgen er niet alleen voor dat die investeringen niet meer productief zijn: in de ergste gevallen zijn ze er ook de oorzaak van dat software-productie stopgezet wordt (geen nieuwe versies meer), of dat bestaande producten niet meer onderhouden worden. Zo zijn we er allemaal het slachtoffer van. Europa is bekend om zijn hoge loonkosten. De meeste professionals hier moeten dan ook zeer actief zijn - we spreken niet van "vechten" - om hun bedrijf renderend te houden en de verantwoorlijkheid tegenover hun personeel te kunnen dragen. Denken jullie daar eens aan wanneer jullie nog eens met een koevoet aan de deur van de softwarewinkel staan te wrikken? _______________________________________________ PS Als iemand zich persoonlijk geviseerd voelt, is dat ten onrechte: al wat hierboven staat is enkel en uitsluitend algemeen bedoeld ter vrijwaring (1) van de software die we allemaal gebruiken en (2) van onze goede reputatie bij FileMaker Belgium en FileMaker Southern Europe. Daarbij komt nog dat deze tekst tot stand gekomen is in samenspraak met een aantal beroeps op dit forum. Quote
jw Posted May 19, 2003 Posted May 19, 2003 André, ik kan mij geheel in de tekst vinden. Dit gevoel werd voor mij ook bevestigd in de openheid van de 1e confituur sessie. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.