Jump to content
  • 0

gegevensbank updaten met externe informatie

Guest

Question

Posted

Ik heb een gegevensbank waar meerdere personen mee dienen te werken. opzich niet zo vreemd, doch deze personen zijn externen, en kunnen slechts 1 à 2 maal per week hun gegevens updaten. is het mogelijk dat zij met een individuele databank op hun laptop werken, en vervolgens enkele malen (het zij via een netwerk, hetzij via een inbelverbinding) hun nieuwe gegevens in de basisdatabank synchroniseren, alsook hun databank updaten?

Any comments are welcome.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hier is de FileMaker gemeenschap al jaren mee bezig, en er is nog altijd geen bevredigende oplossing die kan werken zonder menselijke interventie.

In essentie komt het hier op neer: de extern stuurt zijn eigen nieuwe gegevens naar de centrale databank en neemt daarna die hele bank weer mee op zijn laptop: dan heeft hij alle nieuwe dingen van zichzelf en die van de centrale werkplek.

Dat werkt natuurlijk alleen als de centrale werkplek en de extern(en) enkel op eigen records werken, en dat kan je niet garanderen.

Stel dat je voor een bepaalde klant onvolledige bedrijfsgegevens hebt. De extern neemt die mee. Hij heeft nu eenmaal geen keus.

De centrale werkpleksecretaresse krijgt dat bedrijf aan de lijn en profiteert ervan om de adresgegevens te updaten. Het telefoonnummer heeft ze al, dus dat laat ze staan.

De extern draait dat nummer vanuit zijn boterhammenrustplek en komt verkeerd uit. Hij belt het GSM-nummer en krijgt daar te horen dat het telefoonnummer fout was. Hij corrigeert dat nummer.

's Avonds zitten we dus met een gigantische probleem: de centrale werkplek heeft de correcte straat, maar het verkeerde telefoonnummer. De extern heeft het goede telefoonnummer, maar de verkeerde straatnaam. En nu?

Hoe kunnen we al die informatie netjes geactualiseerd krijgen op een automatische manier? Daar is maar één computer voor, en die heet "mens"...

Leve dus de Remote Access, maar dat kost wel wat...*

* Kom nu niet zeggen dat die secretaresse dat telefoonnummer ook had moeten controleren, want dan krijgen we de hele ... over ons heen. En had ze ook het BTW-nummer moeten controleren? en ook de naam? en ook de vennootschapsvorm? kortom de hele santekraam (voor Antwerpenaars: de hele reutemeteut)?

• 0
Posted

maar stel nu dat ik elke externe voorzie van een "eigen, persoonlijke" databank, die allen intern "gehuisvest" zijn. hoe kan dan de externe zijn eigen databank laten actualiseren? kan dit via het internet of een inbelnummer, of gewoon door langs het kantoor te komen en zijn laptop op het interne newerk te hangen? en ik vraag dan via een script intern alle gegevens op die ik nodig heb, zonder dat ik ergens iets wijzig. dan heb ik wel een veelvoud van databanken naast elkaar lopen, maar ik kan deze via scripts toch vrij gemakkelijk sturen ???

• 0
Posted

Ik zou graag hebben dat zoiets kon - hoewel ik niet zeker ben je helemaal goed te begrijpen. We zijn hier allemaal al vele jaren mee bezig en het onderwerp komt om de haverklap terug ter sprake. Er bestaan enkele commerciële oplossingen, maar niemand is daar wild van en de vraag blijft dus. Als het echt ging, en vlot ging, dan zouden we dat al lang gevonden hebben :cry: .

Misschien weet morgen vroeg of de volgende dagen iemand meer want we zitten nu maar met z'n tweeën rond de tafel... Weinig volk vandaag! We zullen moeten afwachten :( .

• 0
Posted
kan dit via het internet of een inbelnummer

Ja, dat kan, maar dan heb je ook een snelle verbinding nodig, en dan kan je al even goed je gegevens consulteren via remote access!

of gewoon door langs het kantoor te komen en zijn laptop op het interne newerk te hangen? en ik vraag dan via een script intern alle gegevens op die ik nodig heb, zonder dat ik ergens iets wijzig

Ook dat kan, maar die scripting zal dan bijzonder complex zijn.

dan heb ik wel een veelvoud van databanken naast elkaar lopen, maar ik kan deze via scripts toch vrij gemakkelijk sturen ???

Vrij gemakkelijk? Als het zo zou zijn, en je krijgt dat voor mekaar, beste Hewlet, dan ben je rijk, gegarandeerd.