Jump to content
  • 0

Random keuze of Find opdracht

Stardust

Question

Posted

Ik wil een examen maken waarbij Filemaker per categorie 5 willekeurige vragen kiest. Momenteel heb ik nog niets concreet en bevind ik me, als ik dat woord van mijn FM idool mag gebruiken, in de behangpapierfase. :?

Elke vraag is een record en elke vraag behoort tot categorie 1 tot 10. Dus in totaal moet ik beschikken over een vragenlijst met 50 willekeurig gerangschikte vragen. Ik heb geen idee hoe er aan te beginnen :oops:

En om het nog moeilijker te maken, heb ik een klas met 20 cursisten waarbij deze ieder en simultaan per PC een examen moeten kunnen afleggen. Bij deze vragen is dient er ook gebruik gemaakt te worden van afbeeldingen ... :?:

Tabel - FM-Server - Vragen

Tabel - FM-Server - Deelnemers

En dan denk ik Tabel - FM-Server - Examens waarbij ieder record het examen van elke kandidaat voorstelt en uiteraard gerelateerd is aan de 2 andere tabellen.

Echter hoe meer ik er over nadenk, hoe moeilijker het me lijkt desondanks dat ik besef dat wanneer men dat in MS-Acces (weliswaar met veel VBA toegepast) kan doen, dit in Filemaker zeker mogelijk moet zijn of ... ben ik verkeerd bezig nu?? :oops:

Graag jullie adviezen en indien mogelijk voorbeelden a.u.b.

Met vriendelijke groet,

Danny

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het hangt er een beetje vanaf hoe je het 'antwoord scherm' wil opbouwen.

Start van brainstormingsessie -

Je hebt in ieder geval een table 'Vragen' nodig.

En dan zou je twee richtingen uit kunnen:

of je gebruikt een afgesmoorde radio button methode voor mogelijke antwoorden - dan heb je de antwoorden en het correcte antwoord samen met de category in 1 record.

of je maakt een table Category en laat de vragen relatiewijze in een andere table volgen, en je velponniseert een antwoorden table eraan vast met eventueel de foto table.

Eenmaal je die fundamenten hebt kun je pas beginnen denken over hoe je het geheel aan de gebruiker gaat tonen.

Zijn het meerkeuze vragen.

Kunnen ze vrije tekst ingeven.

Kan er meer dan 1 'goed' antwoord gegeven worden.

Afhankelijk daarvan zou dan een script kunnen lanceren dat random data gaat inladen in globals en dat toon je als 'formulier'

aan de gebruiker.

De antwoorden kun je afzonderlijk in een table laden en daar het resultaat berekenen.

Einde van brainstormingsessie -

Een voobeeldje in je mailbox gedropt.