Jump to content
  • 0

Photocatalogus in IntraNet via FileMaker Unlimited????

Nico

Question

Posted

Ik ben even aan het uitzoeken wat ik het beste kan doen i.v.m. een vraag van een klant van ons, zij willen graag een photocatalogus database hebben waar 1 iemand dingen aan toe voegt en de rest alleen in mag kijken.

Wat de rest ook mag doen is een selectie veld aan vinken en eventueel een order nummer in een order nummer veld zetten. Voor de rest mogen zij niets doen.

Dit is natuurlijk perfect voor FileMaker, daar kan je de privilege's prima mee verdelen.

Maar dat zou voor hun betekenen dat je 12 licentie's zou moeten aanschaffen en ik weet al dat ze daat niet willen, veel te duur.

We dachten ook aan een programma als Cumulus maar die kunnen niet voor een groep mensen alle velden afschermen met uitzondering van een paar velden die je wel in zou mogen vullen.

Maar is het nu een goede oplossing om de database te hosten met FileMaker Unlimited en dan iedereen te laten browsen via een webbrowser en dan de photo's te importeren en beheren op die FileMaker Unlimited Applicatie?

Ik heb al een beetje gestoeid met CDML en dat gaat toch erg leuk.

Maar gaat het wel snel genoeg, 12 man via intranet op 1 FileMaker Unlimited?

Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Als je de foto's maar niet in Filemaker stopt is er niks aan de hand met de snelheid van Unlimited. Wij hebben diverse klanten die op deze manier een foto database gebruiken.

Foto's worden op een aparte loakatie in een echte webserver geuploaded en de URL opgeslagen in Filemaker. Dit werkt perfect.

Willem

• 0
Posted

Dank je wel voor de snelle reaktie!

Ik was inderdaad van plan om alleen maar te werken met de tumbnail van de foto en niet met de grote foto want dan wordt het inderdaad erg log en langzaam.

• 0
Posted

Met de gegeven informatie is vrijwel niets te zeggen over de snelheid. Geef eens wat meer informatie over de grootte van de foto's, zowel thumbs als grote versies. En informatie over de netwerkverbindningen, de snelheid daarvan dus. Ook informatie over de gebruikte webserver enzovoorts is eessentieel.

• 0
Posted

Je zou ook alleen maar XMl output uit je database kunnen halen en dan de afbeeldingen en XSL bestanden vanaf een andere webserver kunnen halen die sneller werkt dan de meegeleverde FM webserver. De FM unlimited server hoeft dan alleen nog maar data te leveren.

• 0
Posted

Maar hoe kan ik het beste een opzet maken wanneer ik wel de grote foto's wil gebruiken?

Er wordt gesproken over een andere webserver maar wat kan ik het beste gebruiken?

Ik wil dus de kleine foto's in FileMaker stoppen maar dan ook een weergave van een groot plaatje hebben d.m.v. het klikken op de tumbnail en dan de grote weergave te zien krijgen.

• 0
Posted

Ik zou er sowieso voor kiezen om de bestanden buiten filemaker te houden. Je kunt een webserver gebruiken als Apache. Deze hebben vaak een betere performance en schaalbaarheid. Dit is uiteraard met IIS ook het geval.

Je kunt in een map foto's dus alle foto's zetten, die maak je dan via http beschikbaar, dus in de web map van je server zetten.