Jump to content
  • 0

backups nemen

livio

Question

Posted

Hoi,

kan iemand mij es vertellen hoe ik het beste nachtelijke backups neem van Filemaker bestanden die gehost worden op een OS9 machine met FMP UL.

Het zijn een 10-tal bestanden die moeten blijven openstaan omdat ze gebruikt worden op het web. Ik beschik helaas niet over een FMP Server om daarmee backups te nemen.

Een copy nemen van bestanden die openstaan is niet de beste oplossing aangezien bestanden dan corrupt kunnen worden...

wie weet raad ?

Livio

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dag Livio,

je schrijft het eigenlijk zelf al. Ik vrees dat er hier geen wondermiddel is. De bestanden moeten open blijven voor de services. En je moet ze sluiten voor een 'betrouwbare' backup of copy. Retrospect zal ze netjes backuppen en een beetje zeuren over een aantal dingen die niet 100% ok zijn. Als je ooit die backup moet terugzetten, zal de file minstens een consistency check ondergaan. Als het een beetje tegenzit, moet je recoveren. Als het echt tegenzit, is de backup verloren.

Geen goed nieuws dus.

Nochtans is er een 100% perfecte oplossing mogelijk, wel, een beetje afhankelijk wat er in die bestanden natuurlijk allemaal moet gebeuren. SHPartners heeft een product SHarky genaamd. Die software gaat alle requests netjes cachen in een MySQL db en zal van daaruit antwoorden op requests indien die info in cache is. Dit is (nog) geen product dat op de rekken komt in de winkel en waarschijnlijk voor jou niet van toepassing, aangezien het CDML ondersteund en geen LASSO.

Maar zelfs met zo'n systeem, ik vermoed dat je files regelmatig worden aangepast met nieuwe info, anders zou je niet echt een reden hebben om ze zo regelmatig te backuppen.

Een andere denkpist dan maar.

Een server disk mounten (via een QuicKeys of AppleScript) of gewoon op de interne of een externe disk, en vanuit een filemaker script een Save a copy as ... activeren. Ben benieuwd wat Lasso daar zal van vinden. Zou alle requests netje gequeued worden, en voor hoelang.

Hangt een beetje af van de grote van je bestanden.

Bruikbare hint denk je ?

• 0
Posted

Thanks Danny,

Aangezien ik niet zo thuis ben in Applescript zou ik wel es een voorbeeldje willen zien hiervan :? Kan dit ?

Eventueel als volgt :

1 - Filemaker bestanden netjes sluiten

2A - FMP-db's vanuit "/fmp-files/"copieren naar een bepaalde directory (eventueel op andere schijf)

2B - de gecopieerde files hernoemen (om te verhinderen dat de gebackupte files opstart worden in stap 4)

3 - filemaker applicatie weer opstarten

4 - FMP opstart bestand starten

Kan dit automatisch (getimed) worden op regelmatige basis ?

Many thanks :-)

Livio

• 0
Posted

Daar is niets mis mee :-) maar het zou allemaal automatisch moeten gaan, liefst op een uur waar weinig of geen requests zijn (vb 5u i/d ochten) !

Livio

• 0
Posted

Livio,

je zal ergens iets moeten gebruiken die getimed kan starten, bvb QuicKeys op OS 9.

Je start automatisch een FMPro filetje op dat lekker aan aantal scripts gaat opstarten in die bewuste files die op die machine draaien.

Je zou dus external scripts kunnen aanroepen in elke file die er voor zorgt dat er een Save a copy as gebeurt.

Je moet natuurlijk rekening houden met de timing, het zou namelijk kunnen dat je 1 file saved en dat ondertussen de andere gewijzigd wordt en daardoor een situatie ontstaat die inconsistent is, aangezien er geen echte transaction control is in FMPro.

Maar ja, dit probleem stelt zich ook bij het nemen van een backup met Retrospect bvb.

Als je toch de route van het sluiten van de files wil volgen, kan je op dezelfde manier starten. Via QuicKeys een FMPro filetje opstarten dat de andere netjes gaat afsluiten, daar na zal je wel bvb via AppleScript het vervolg moeten starten.

Je kan FileMaker terug een QuicKeys script laten opstarten die de backup (=copy) naar een andere plaats start en daarna weer netjes je files gaat openen. Huhu :roll: