AnnieFM Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Ik zet mijn eerste stappen in FM en heb volgende vraag. Bij het tellen per jaar en per merk, slaag ik erin een rapport te maken als volgt Jaar 1 : aantal car recalls Merk 1 : aantal Merk 2 : aantal enz. Jaar 2 : aantal car recalls Merk 1 : aantal Merk 2 : aantal enz. Layout daarvoor: Subtotal: Year (het jaartal) C_year (telling) Subtotal: Brand (het merk) C_brand (telling) Ik weet niet hoe ik op eenvoudige manier een kruistabel moet aanmaken (Zelfde gegevens maar anders voorgesteld). Jaar1 Jaar2 Jaar 3 Totaal Merk 1 Merk 2 Merk 3 Kan iemand mij de juiste richting aanwijzen? Quote Link to comment
0 fmwebshop Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 plaats je toepassing, dan zal ik hem bekijken Vr groet Harry Quote Link to comment
0 AnnieFM Posted April 11, 2010 Author Share Posted April 11, 2010 De database bevat 32000 records. Wat kan ik u best doorsturen. De DB gereduceerd tot 100 records? De script, gebruikte calculaties et de layoutview? Met dank. Quote Link to comment
0 SuperWimmie Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Een draaitabel... ik zou er goud voor geven als Filemaker dat in huis zou hebben. Maar het is te maken. Aangezien een afdruk zich bij mij beperkt tot het A4 formaat, heb ik portrait met 38 kolommen en landscape met 60 kolommen gebouwd. Het betreft een (tijdelijke) tabel waar je dan 60 velden in hebt zitten om de kolommen te vullen, aangevuld met 60 globale velden om de kolomteksten te voeden. Een slimme routine bouwt eerst de records en de velden op, om daarna het rapport af te drukken. Indien het rapport over de 60 kolommen gaat, herhaalt hij het kunstje opnieuw door het rapport opnieuw op te bouwen vanaf kolom 61. Een slimmigheidje is dat het rapport zo is gebouwd, dat je elk rapport als "kolom" naast elkaar kan leggen, zodat er een groot legvak ontstaat voor het totale overzicht. Hiervoor dient elk rapport uit exact dezelfde records te bestaan, zodat de onderste regel over alle rapporten heen op dezelfde hoogte ligt. http://www.eenvoudigg.com/clarify/kruisjeslijst2.pdf Ik heb dit rapport jaren weten uit te stellen voordat de druk vanuit de klanten zo hoog werd, dat ik het toch maar ben gaan maken. Het kostte nogal wat moeite voor het vlekkeloos werkte. En nu het er is.... weet ik dat het weinig gebruikt wordt... Aanvullende note: ik zie dat het rapport niet helemaal goed getoond wordt in de PDF, door afwijkende instellingen van het eerste en tweede deel in het rapport. Maar het principe zal duidelijk zijn, hoop ik. Quote Link to comment
0 Bruno Posted April 12, 2010 Share Posted April 12, 2010 Ik zou voorstellen om een layout te maken die je gemakkelijk in excel kunt importeren om van daaruit je kruistabel te maken. Sommige dingen zijn nu eenmaal beter geschikt om in andere programma's te doen. Ik zou een kruistabel alvast niet maken in Filemaker en vermits exporteren naar Excel zo eenvoudig is gemaakt lijkt me dat een goed alternatief. Quote Link to comment
0 AnnieFM Posted April 30, 2010 Author Share Posted April 30, 2010 Aan allen, Dank voor de reacties. De aangereikte oplossingen konden mij niet erg bekoren. Ik heb er nu iets op gevonden maar het nadeel is de TRAAGHEID. Het doorbladeren van een Preview, of het aanmaken van een PDF vergen makkelijk een minuut of twee drie per pagina. Dat betekent voor mij dat de oplossing niet elegant (lees bruikbaar) is voor een databank met 32.000 records. Ik heb nieuwe velden gemaakt - 1 per jaartal. Een veld wordt dan via een "calculation" gevuld met het getal 1 of met NIETS. bvb. Als YEAR=2005 schrijf dan in het veld 2005 een 1, anders niets. Dan kan ik counts uitvoeren op die velden per brand. Dat werkt goed. Het verlies in snelheid wordt veroorzaakt, denk ik, door het sorteren van de brands volgens dalend aantal RECALLS. Nl. als ik de brands gewoon in alfabetische volgorde laat, dan verhoogt de snelheid. Goed, dan nog twee vragen. 1) In de gesorteerde lijst zou ik "andere merken" helemaal onderaan zien en niet waar de sortering de "andere merken" toont? 2) Ik zou alle merken met een frequentie kleiner dan 3 willen samenvoegen tot "alle merken met minder dan drie recalls". De frequenties worden bepaald door de "count per brand") Ter verduidelijking voeg ik een screenshot toe (de gegevens zijn fictief in het voorbeeld) Graag reacties. Quote Link to comment
0 JeanWM Posted April 30, 2010 Share Posted April 30, 2010 Een cross table is toch niet zo moeilijk te maken. 6 fields, unstored calculations en een scriptje. Werkt snel op 120 000+ records..... Quote Link to comment
0 leerling Posted December 14, 2010 Share Posted December 14, 2010 heb zelfde probleem, omzetten over heel jaar te splitsen naar verkoper en maand. Heb al van alles geprobeerd maar kom er niet verder mee. Is het mogelijk oplossing van 6 velden, niet opgeslagen calculaties en scripje te ontvangen? Zou er zeer mee geholpen zijn. Alvast bedankt voor de moeite. Quote Link to comment
0 JeanWM Posted December 18, 2010 Share Posted December 18, 2010 heb zelfde probleem, omzetten over heel jaar te splitsen naar verkoper en maand.Heb al van alles geprobeerd maar kom er niet verder mee. Is het mogelijk oplossing van 6 velden, niet opgeslagen calculaties en scripje te ontvangen? Zou er zeer mee geholpen zijn. Alvast bedankt voor de moeite. Geef me even een db-tje en ik zal de velddefinities erin zetten. Quote Link to comment
0 leerling Posted January 4, 2011 Share Posted January 4, 2011 misschien stomme vraag, maar wat is een db-tje? Quote Link to comment
0 JeanWM Posted January 4, 2011 Share Posted January 4, 2011 misschien stomme vraag, maar wat is een db-tje? Jouw database(je) waar de kruistabel moet inkomen.... Quote Link to comment
0 leerling Posted January 5, 2011 Share Posted January 5, 2011 Bestand moeten rarren, was te groot voor upload. Heb in layout totalen kopie 3 tm 5 al geprobeerd tabel te maken. Is m.i. niet gelukt. Alvast bedankt voor de moeite PROVISIE Kopie.rar Quote Link to comment
0 JeanWM Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 In welke table en op welke velden wil je een kruistabel? In een table heb je wel velden maar geen datum veld en in een andere table heb je wel een datum en iets meer, maar geen records.... Quote Link to comment
0 leerling Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Ik weet niet of het realiseerbaar is maar de gedachte was om de facturen te kunnen splitsen per vertegenwoordiger en per maand cq jaar, dus voor de table provisie en de velden maand, jaar, vertegenwoordiger en naam debiteur. Quote Link to comment
0 JeanWM Posted January 9, 2011 Share Posted January 9, 2011 De lokale vacantie is voorbij, dus morgen (maandag) hebben we weer een slachtoffer dat dit even gaat uitproberen. Is een goede oefening voor hun lab uren. Quote Link to comment
0 JeanWM Posted January 9, 2011 Share Posted January 9, 2011 De velden zitten in the zry_ range in de Provisie table. De knop AVG RPT zal de tabel weergeven. Je kunt spelen met verschillende velden in weergave, zolang je die meeneemt in de velddefinities en de sortering. Credit to Anna Castillo die het even voor jou samen stelde. ProvisieAVG.zip Quote Link to comment
Question
AnnieFM
Ik zet mijn eerste stappen in FM en heb volgende vraag.
Bij het tellen per jaar en per merk, slaag ik erin een rapport te maken als volgt
Jaar 1 : aantal car recalls
Merk 1 : aantal
Merk 2 : aantal
enz.
Jaar 2 : aantal car recalls
Merk 1 : aantal
Merk 2 : aantal
enz.
Layout daarvoor:
Subtotal: Year (het jaartal) C_year (telling)
Subtotal: Brand (het merk) C_brand (telling)
Ik weet niet hoe ik op eenvoudige manier een kruistabel moet aanmaken (Zelfde gegevens maar anders voorgesteld).
Jaar1 Jaar2 Jaar 3 Totaal
Merk 1
Merk 2
Merk 3
Kan iemand mij de juiste richting aanwijzen?
16 answers to this question
Recommended Posts