Jump to content
  • 0

XMl gebruiken om FM data-only te maken>stylesheets

DJ_Lucv

Question

Posted

Ik ben bezig zoals enkelen hier wel weten met het opzetten van een vrij groot filemaker project. Ik ben momenteel bezig om meer informatie te verzamelen en zo kwam ik op de Filemaker.nl site het volgende tegen:

Om de snelheid van Filemaker te verhogen kun je een XML databestand opvragen. Hierin zet je een verwijzing naar een stylesheet, XLS bestandje. Hierdoor wordt de server minder belast. FM hoeft namelijk geen ook HTML meer te parsen, dat gaat de browser doen. Dit lijkt me een hele mooie techniek, zeker omdat we al precies weten welke browser iedereen gebruikt en we deze zelf kunnen updaten.

Zijn er mensen die deze techniek al gebruiken, Murtje(waarschijnlijk wel :wink: ) in een systeem en er goede en/of natuurlijk slechte ervaringen mee hebben.

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

In tegenstelling tot wat je zou denken, gebruik ik deze techniek niet. Het heeft wat nadelen. De client browser moet enerzijds deze xml-parsing ondersteunen.

Het hangt dan nog eens af van de browserversie of hij je stylesheet wel correct uitvoerd/interpreteerd. Zo ondersteunt Internet Explorer 5 en 5.5 NIET de officiele W3C aanbevelingen.

Pas vanaf versie 6 ondersteunt IE de officiele aanbevelingen (MSXML Parser 3.0).

Voor Netscape, kun je pas vanaf Netscape 6 aan de slag met XML-parsing aan de kant van de client.

Als je een Intranet toepassing schrijft waar indereen dezelfde recente browser versie heeft, kan het gebruik XML/XSL zeker een alternatieve oplossing bieden voor CDML. Ook de combinatie van HTML, met JavaScript in combinatie met XML, kun je leuke dingen doen.

Toch hier nog mogelijkheden:

- client-side sorteren

- client-side filtering

- client-side summaries

- ...

In de handleiding van FileMaker Unlimited bevindt zich een gans hoofdstuk over web companion en het gebruik van XML.

Koen

• 0
Posted

Dat stuk heb ik inderdaad gelezen., en meteen ff geprint.

Ik kan zelf bepalen welke browser ik installeer, dat wordt dus IE6. Ik wil het wel bij IE houden omdat dit de gebruikers het bekendste is.

Verder was voor mij vooral de belangrijkste reden dat het mogelijk is om clientside een hoop dingen te kunnen doen wat er voor zorgt dat er minder dataverkeer is. De mensen hebben hier namelijk, net zoals veel mensen denk ik, een gruwelijke hekel aan wachten.

Ik ga nu even kijken naar de mogelijkheden om een tree te maken, voor mijn CMS, dit schijnt namelijk ook gemakkelijker te kunnen als je XMl gebruikt. Het grootste probleem is hierbij vooral het omzetten van de gegevens met een bepaalde diepte naar een lineaire database, al is Filemaker dit niet helemaal, dus daar moet ik nog even naar gaan kijken. Ik kwam pas een erg interssante techniek tegen waarbij je niet alleen een parent_id gebruikt maar een left en een right waarde, aan de hand daarvan kan je dan de plaats van het item in de tree bepalen.