Jump to content
  • 0

Opzoeken van een waarde

Kristoffolo

Question

Posted

Ik heb een bestand "PRODUKTEN" en een bestand "PROD KLANT".

Produkten bevat velden : productID, Merk, Model, Snelheid, IDnr(=1)

Prod klant bevat velden : ID prodklant, klantnr, Merk, Model, Snelheid, ProductID, IDnr(=1)

in "prod klant" worden een aantal gegevens via invoerlijsten ingeven, Merk (via relatie IDnr), Model (via relatie Merk), Snelheid (via relatie Model).

Nu wil ik dat de het veld "Product ID" in bestand "Prod klant" automatisch word ingevuld.

Ik heb ProductID gedefinieerd als automatische waard - berekening opgeven :

if(snelheid = Model::Snelheid and Model = Model::Model and Merk = Model::Merk;Model::ProductID;"")

Dit werkt,als er slechts 1 snelheid per model is. Als ik meerdere snelheden per model heb gaat het mis.

Iemand die mij hierin kan helpen

Alvast bedankt

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Iemand die mij hierin kan helpen

Alvast bedankt

Waarom werk je niet gewoon met een lookup of begrijp ik u uitleg verkeerd. Als er verschillende snelheden zijn bij hetzelfde product zal je een veld moeten toevoegen dat uniek is voor de verschillende snelheden. Dit kan een berekeningsveld zijn.

• 0
Posted

ik heb in bestand produkten bv het volgende

ProductID Merk Model Snelheid

123AA Apple Imac 500 Mhz

234ZZ Presario 5829 PIII 600 Mhz

345EE PackardBell Iconnect PIII 600Mhz

456RR Apple Imac 600 Mhz

Ik zou nu de juist productID in men "prod klant" bestand willen krijgen.

Als ik dit via een lookup doe, welke relatie moet ik dan gebruiken?

• 0
Posted

Als ik dit via een lookup doe, welke relatie moet ik dan gebruiken?

De relatie leg je op prductID als dit een uniek ID is en indien je dit kent van de verschillende toestellen. Je kan natuurlijk altijd werken met value listen die gerelateerd zijn.

Vooreerst neem je een gewone valuelist van het veld "Merk" vervolgens "Model" gerelateerd op de relatie "merk" en vervolgens de "snelheid" gerelateerd op de relatie "merk&model". Voor meer informatie zoek je op dit forum ergens naar het voorbeeldje dat ik gepost heb met landen, provincies, gemeenten en landen.

Eens je dit alles hebt kan je via de relatie (merk&model&snelheid) het product ID opzoeken indien je dat nog nodig zou hebben.

Volgens dit vb heb je de 2 mogelijkheden. Ofwel breng je direct u product ID in of anders ga je het opzoeken via de valuelisten.

Via een derde mogelijkheid kan je ook nog naar het productoverzicht gaan, het juist opzoeken en het actieve record selecteren en in uw klantfiche overbrengen.

• 0
Posted

Toch nog een vraagje, hoe maak ik deze relatie die als ik het goed begrijp een relatie is op zowel "Merk&Model&Snelheid"

Bij het definieren van relaties kan ik slechts kiezen uit 1 veld (of ben ik mis, hoe dan)

Deze methode lijkt mij hetgeen ik opzoek naar ben.

Se7en ik ben op zoek gegaan naar jouw voorbeedje maar vond niet echt iets met gemeenten, landen, provincies.

Ik heb gezocht op gemeenten en als auteur Se7en, ik heb ook gezocht op Se7en maar ik vind niets terug over dit voorbeeldje.

Alvast bedankt voor de reacties

• 0
Posted

Iets wat je zou kunnen doen is het maken van een calculatieveld in beide tabellen waarin je de waarden model, snelheid en merk aan elkaar plakt. Dan krijg je dus in 1 veld een unieke waarde, die ook in de andere tabel nagemaakt kan worden door middel van je 3 invoervelden. Tussen deze 2 dezelfde velden leg je dus een relatie.

Dit is echter niet de gebruikelijke manier in Filemaker. Meestal wordt er gebruik gemaakt van een pop-up menu o.i.d.

• 0
Posted

Dit is hetgeen ik nodig heb. Vriendelijk bedankt.

Je zei daar iets dat dit niet de gebruikelijke manier is , dat dit via popup menu's kan gedaan worden.

Hoe zou het er dan moeten uitzien, nu wordt de productID automatisch ingevuld in het bestand van de klant, de rest van de velden zijn niet uniek.

Het is toch het best dat de produktID nummer automatisch wordt ingevuld zodat er geen fouten kunnen gebeuren.

• 0
Posted

Je zei daar iets dat dit niet de gebruikelijke manier is , dat dit via popup menu's kan gedaan worden.

Ik zou ook graag weten waarom dit niet gebruikelijk is en welke oplossing je kan bieden om verschillende popup menu's met de desbetreffende waarden te laten openvallen.

Edit : help mij. wat doe ik toch verkeerd met de BBCode

• 0
Posted

AvD schrijft het volgende aan Se7en:

Je citaat (quote) moet beginnen met het woordje quote tussen vierkante haken. Om het citaat af te sluiten staat er nog een slash tussen het openhaakje en de q van quote. Het vinkje voor het zinnetje Schakel BBCode uit in dit bericht mag er NIET staan (BBCode is dan aktief).