Jump to content
  • 0

Zoeken in een index.

hsdm

Question

Posted

Hallo Filemaker gemeente

Wederom een vraag over een zoek script

Ik ben aan het klooien met een knoppenbalk

Ik wil als je op b.v. de knop D drukt dat naar het eerste record in een geïndexeerde database wordt gesprongen.

Zoal ik het het doe springt die wel naar de D maar dat is dan niet het eerste record in de index maar het eerste record in de volgorde van invoer.

Wie helpt me effe op weg?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

je hebt als ontwikkelaar geen direct toegang tot de index.

Om even voor mezelf samen te vatten. Dit zijn de records die je hebt aangemaakt (in volgorde van creatie):

Dirk

Dagmar

Daan

Dieter

Als je dus op D duwt zou je graag naar Daan springen, ipv naar Dirk. Of zie ik dit mis?

Moest ik het juist hebben is dit wat ik zou aanraden: Zonder eerst je records te sorteren op de naam, zie ik niet echt een mogelijkheid om dit te gaan doen (zonder zeer complexe berekeningen, die wel goed zullen gaan voor een beperkte foundset, maar met meer dan 1000 records het systeem zeer hard zouden vertragen).

Wil je toch proberen met de berekening is dit wat ik zou doen. Je maakt een matrix die er zo uitziet

VELDWAARDE RECORDNUMBER

VELDWAARDE RECORDNUMBER

...

Je gaat dan de matrix sorteren op je veldwaarde, en zoek de eerste ( of die je nodig hebt ). Hier kan je dan de gelinkte recordnummer uit gaan halen, en dan kan je met go to record, naar die record gaan.

Maar, zo een matrix opstellen is niet makkelijk, duurt lang in FileMaker, en het sorteren van lijsten in FileMaker duurt dusdaning nog langer. Ik heb het al eens geprobeerd, en ben uiteindelijk toch voor de techniek van fmwebshop gegaan... je verliest de huidige sorteervolgorde, maar het gaat echt een pak sneller...