Jump to content
  • 0

Invoer adhv een aantal letters

Kristoffolo

Question

Posted

Ik zou indien ik een klant wil zoeken een lijst willen krijgen, indien ik 1 letter ingeef, of 2, 3, enz. De lijst die ik wil zien moet overeenkomen met de beschikbare namen.

Ik heb een veld gedefinieerd "Lettersnaam" dat wordt opgevuld via een berekening:

Left(Naam;1) & "¶" &

Left(Naam;2) & "¶" &

... Left(Naam;6) & "¶" &

Ik heb ook een veldje Tempnaam waarin ik een aantal letters van de naam ingeef.

Hierop heb ik een invoerlijst op Lettersnaam gemaakt.

indien ik een aantal letters ingeef krijg ik wel de namen te zien mits een aantal klikken.

Kan ik wanneer ik een aantal letters ingeef, dadelijk een lijstje krijgen waarin ik een keuze kan maken, waardoor de naam in het veld Tempnaam wordt ingevuld?

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Misschien heb ik wel een ideetje, je moet het alleen zelf nog wel even uitwerken:

Je maakt een layout met daarin een tekstveldje waarin je dus gaat typen en een portal. Dat zijn dus de zichtbare velden.

Verder maak je nog wat velden aan, waaronder 1 veld waarin je de teksten gaat plaatsen die je wilt zoeken(gewoon de gegevens dus, per record 1 woord dus!) en een calculatieveldje.

In dat calculatieveldje bereken je het volgende:

je telt het aantal letters in het zichtbare invoerveld

je neemt van het gegevensveld evenveel tekens

Als je nu een relatie legt tussen het invoerveld en het calculatieveld krijg je volgens mij gewoon alle records te zien die nog mogen.

Misschien hebben de echte Filemaker kenners zoals Stef hier nog wel mooiere technieken voor maar zo moet het ook wel werken denk ik.

Je kunt het ook laten lijken op een popup menuutje, waarin je dus kunt tikken, wat je dan doet is het volgende:

je maakt 2 velden aan, 1 global veld met een TRUE waarde, bijvoorbeeld 1.

Het andere moet een calculatie zijn waarmee je controleert of er iets in ingevoerd in het invoerveldje wat je bij de vorige actie hebt gemaakt(die boven de portal) Als er iets in staat zet je de waarde 1 in het veld, anders 0

Je maakt een relatie tussen de 2 gecreërde velden. Nu zet je het zoeksysteempje wat je net hebt gemaakt in een portal, dus een portal in een portal zou je het kunnen noemen. Het tekstveld zet je er precies boven, dus niet er in!

Als je nu begint te typen zal automatisch de lijst verschijnen, als je deze een achtergrondkleurtje geeft kan deze gewoon over de andere inhoud heen vallen.

• 0
Posted
Misschien heb ik wel een ideetje, je moet het alleen zelf nog wel even uitwerken:

Ik zou het ook even moeten proberen maar ga nu slapen.

je zal wel het veld moeten verlaten vooraleer dit werkt. Als het natuurlijk werkt

bestand 1

naam ---- venstermenulijst gebaseerd op de relatie

invoerveld --- tekst

controle veld = length(invoerveld)

een relatie tussen invoerveld bestand 1 en invoerveld bestand 2

bestand 2

naam -- tekst

invoerveld(naam;controle veld bestand1) --- tekst

en natuurlijk een relatie tussen de 2 bestanden om het controleveld over te brengen.