Jump to content
  • 0

meerdere omschrijvingen 1 klant

jans

Question

Posted (edited)

Hallo, ik ben bezig met een database waaruit facturen gemaakt moeten worden. Ik heb 2 bestanden 1 met NAW en 1 met factuurregels. In beide bestanden komt voor elke klant een uniek nummer voor maar de factuurregels kunnen 3 omschrijvingen bevatten dit wordt door middel van een regel nummer 1 2 3 aangegeven. Hoe krijg ik deze 3 regels op 1 blad? bij de juiste klant. Ik heb een relatie gemaakt met het klantnummer

Alvast bedankt voor de hulp :D

Edited by Guest

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Waarom zo'n wazige ziley, net of je het niet serieus neemt :wink:

Oké even een opzetje:

-De bestaande NAW tabel(met een klant_id veld

-de factuurregelstabel maak je ongeveer zo:

regeldid(auto-enter-serial)

de gegevens van deze rij(prijs/omschrijving/weetikveelwat)

klant_id(relatie leggen met NAW tabel)

parent_id(als dit de eerste van de 3 regels is laat je deze gewoon leeg, anders neem je de id van de eerste regel)

Natuurlijk kun je dit nog verder normaliseren maar daarvoor moet je eens wat meer info geven want ik begrijp niet goed waarom je dit wilt gaan doen.

• 0
Posted

Tja ik vond de smiley wel erg mooi maar heb hem weggehaald. De aangegeven oplossing werkt niet helemaal omdat je dan met de factuurregels niet uitkomt. Ik heb maar een voorbeeld van de bestanden bijgeplakt. Bij het 2 gedeekte zie je de factuur regels. Bij sommige leden zijn er dus 2 of meer omschrijvingen. maar niet allemaal. Bij mijn eerste opzetje kwam het voor dat als invoicline maar 1 keer voor kwam filemaker 3 keer invoiceline 1 vermeld en ik zou niet weten hoe je dat moet voorkomen,

Invoice cust_id member_id inv_date name adress zip city country valid thru membershipcard TOTAL

20030001 1001 198201001 28.05.2003 ja jansen alhier 12 1234 HG Rotterdam 31.01.2004 YES 35

20030002 1002 198201002 28.05.2003 L.C de vries windhoos 1 9823 JH Schoonebeek belgie 31.01.2004 YES 35

20030003 1003 198201003 28.05.2003 M.lam Hunze 11 1016 KL Amstekdan 31.01.2004 YES 35

Invoice Invoice line Line item Line Amount Vat desc Vat amount

20030001 2 Abonnement XLLL Ä 21.23 B.T.W. 6,00% Ä 1.27

20030002 1 Contributie Ä 10.50 B.T.W. 19,00% Ä 2.00

20030002 2 Abonnement XLLL Ä 21.23 B.T.W. 6,00% Ä 1.27

20030003 1 Contributie Ä 10.50 B.T.W. 19,00% Ä 2.00

20030003 2 Abonnement XLLL Ä 21.23 B.T.W. 6,00% Ä 1.27

20030003 3 Inschrijfgeld Ä 7,50 B.T.W. 19,00% Ä 1.00

• 0
Posted

Waarom heb je in die eerste tabel een veldje inv_date staan? Ik neem aan dat je daarmee niet de datum van de factuur bedoeld, ik hoop het niet.

Wat jij een beetje fout beredeneerd is dat een klant maar 1 factuure kan krijgen denk ik. Probeer eerst een duidelijk op te schrijven, en zonder tikfouten ;), wat je nu precies wilt doen. Het advies: zet je pc uit en pak pen en papier. Ga nu niet denken in Filemaker maar gewoon wat je wilt doen. Daarna kun je dit idee heel eenvoudig over zetten tot een werkend systeempje.

Probeer ook eens wat informatie te zoeken over normalisatie. Of zoek eens op normalisatie op http://gathering.tweakers.net

• 0
Posted

Ik ga er van uit dat je een nieuw faktuurbestand wilt maken waarin middels relaties of lookups gebruik maakt van de gegevens in je NAw bestand en dat andere bestand.

Er zijn een aantal mogelijkheden. A) je maakt 3 regelvelden aan op je factuurbestand en gebruikt het regelaantal via een script (met if statements) om te jumpen naar een van de 3 layouts die je daarvoor gemaakt hebt (LO-1regel; LO_2regels; LO-3regels).

B)Je maakt bovendien nog een regelbestandje aan dat je ook weer relateerd aan je factuurbestand, via een uniek faktuurnr.

Het procedure zou ongeveer alsvolgt moeten gaan:

1. Nieuwe faktuur aanmaken

2. naar invoerscherm en voer relatienummer in en klik op OK DIE SCRIPT AKTIVEERT:

3. kopieer regelnrs

3 Externe faktuurregels

a. nieuw record

b. plak regelnummers (relatie is gelegd)

c. check regelaantal (middels if-statement)

d. als regelaantal =2, maak nog een nieuwe record

e. als regelaantal =3 maak nog twee nieuwe records

4. ga naar faktuurlayout

Als het goed is zie je nu in je portal 1, 2 of 3 regels.

Als printen lastig gaat, met die portals, dan maak je gewoon een printlayout en

stop je gegevens uit de 3 velden in global fields.

Hoop dat je dit bedoeld.

• 0
Posted

Roland, waanzinnig bedankt precies wat ik bedoelde mijn dank is enorm je hebt minstens een paar biertjes van me tegoed.

Ik zie dat ik me maar eens meer moet gaan verdiepen in relationele velden.

Excuses voor de late reactie (vakantie)

Jans