Ga naar inhoud
  • 0

koppeling


nickverbeek

Vraag

Geachte Mevrouw / meneer,

 

Ik ben een beginner in het maken van data bases met file maker pro 9.

Ik zou graag informatie hebben over een volgend probleem,;

 

Ben bezig met een data base te maken en heb een start page gemaakt met 4 buttons, deze butons zijn bedoeld om elk een code aan te maken.

 

Buton 1,2,3 en 4 hebben een oplopende code bij het aan maken van een nieuw record en die in een bepaald een hetzelfde vak moeten komen te staan.

Als men voor buton 1 kiest moet deze in een veld verschijnen op een page, als met buton 2 kiest moet deze i.p.v. buton 1 in dat veld komen te staan op die page, dit ook met button 3 en 4

 

Kunt u mij vertellen hoe ik deze kopelingen kan maken van button 1,2,3 en 4 naar een en hetzelfde veld op een andere page.

 

 

Ook zou ik graag willen weten of er een nederlands forum is waar ik zulke informatie kan krijgen van andere filemaker ontwerpers, Ik ben woonachtend in Thailand en daar is voor les, support of infomatie niets te krijgen.

 

Met vriendelijke groeten,

 

En bij voorbaad dank,

 

Nick Verbeek

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Nick,

Welkom op het enige echte nederlandstalige filemaker forum. :D

Buton 1,2,3 en 4 hebben een oplopende code bij het aan maken van een nieuw record en die in een bepaald een hetzelfde vak moeten komen te staan.

Als men voor buton 1 kiest moet deze in een veld verschijnen op een page, als met buton 2 kiest moet deze i.p.v. buton 1 in dat veld komen te staan op die page, dit ook met button 3 en 4

Het is niet echt duidelijk wat je hier bedoelt. Kun je een voorbeeld geven van die 'oplopende code'?

 

hetzelfde veld op een andere page.

Wat bedoel je met 'andere page''? Een ander layout of een andere record in hetzelfde layout?

Misschien moet je eens kort een omschrijving geven waarvoor je applicatie bedoeld is. (Wat wil je bereiken met die oplopende codes?)

Met welke taalversie van filemaker werk je?

Link naar reactie
  • 0
hoi edc

 

Ik ben een beginner in het maken van een database en woon in thailand, hier in thailand is er geen support of schooling voor dit programma dus heb ik me zelf alles aan geleerd, dus een veel termen zijn bij mij niet bekent, bv scrip, wat doet het en wat kun je ermee doen. dus nu kun je mij situatie en kan dus veel hulp gebruiken vandaar ik op deze site ben en hoop op hulp.

ik ben bezig met een database maken voor een makelaar die net begint.

het probleem:

de start page die ik gemaakt heb ( zie bijlage) heeft 6 buttons start met listing house for sale, listing house for get enz.

de bedoeling is (als dat mogelijk is) klik op de buten en ga naar een layout "listing info" wat er dan moet gebeuren als men op de buton klikt=

naar de lyout, new record, en waar in een veld een oplopend uniek nummer komt bv EX.HR0001 (hr = house voor rent)

dit moet bij alle 6 de button het geval zijn, maar met verschillende oplopende nummers, voor house for sale is dit EX.HS0001 voor condo voor rent is dit EX.CR0001, condo for sale EX.CS0001, land for sale EX.LS0001 en voor business EX.BS0001

 

Dus met 1 klik op de button bv de house for sale button moet er een new record aangemaakt worden, hij gaat naar de page listing info en moet in een bepaald veld en telkens (bij new record) een uniek oplopend nummer krijgen

 

en dat is het probleem, ik weet niet of dat bij filemaker pro 9 kan.

 

ik hoop dat je er uitkomt want voormij gaat dit boven mijn pet.

Beste Nick,

 

Het is misschien toch best om via het forum te blijven werken, zodat iedereen kan reageren. Daar dienen fora trouwens voor. Ik heb jammergenoeg niet de tijd om als je privé leraar te gaan fungeren. Vandaar plaats ik je bericht maar eventjes hier. Het schept inderdaad al wat verduidelijking. Maar toch nog onvoldoende om een correct antwoord te geven. Het antwoord hangt namelijk af van de manier waarop je database is opgebouwd (welke tabellen, relaties tussen deze tabellen, enz...) Ook is het mij niet volledig duidelijk waarom je vertrekkende vanaf het hoofdmenu bij keuze van een item, direct nieuwe records wil maken. Hoe ga je dan gegevens opvragen?

En ja, wat je wilt bereiken is zeker mogelijk met filemaker 9.

Wat betreft scrips: Dit is een opeenvolging van menuopdrachten die je automatisch kan laten uitvoeren.

Om oplopende nummers te bekomen onder de vorm van HR0001 kun je 2 velden gebruiken. Eén veld waarin automatisch een volgnr gegenereerd wordt en vervolgens een berekend veld: Veld2= "HR" & right(veld1 + 10000 ; 4)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...