Jump to content
  • 0

achternamen aaneen of uiteen schrijven

guyvt

Question

Posted

Heeft er iemand ervaring met een logica (een calculation of script) om een index op te bouwen op achternamen ?

M'n doel is namen die uit afzonderlijk geschreven woorden bestaan, per twee woorden aaneen te schrijven ("van de velde" --> "vande velde", "van develde" en tenslotte ook "vandevelde"), en omgekeerd: namen die "van", "vande" of "vanden" bevatten op te splitsen en de afzonderlijke woorden in de index op te nemen.

Het uiteindelijke idee is om een betere "zoek" te implementeren, en een Find op "vandevelde" ook records met "van de velde" te laten vinden, EN OMGEKEERD.

alvast bedankt !

Guy

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik maak de database altijd met verschillende velden voor tussenvoegsel en achternaam. Soms is namelijk het tussenvoegsel met hoofd-beginletter nodig, soms met kleine beginletter.

Met de volledige achternaam in 1 veld is dat lastig.

Zoeken op achternaam Velde levert in mijn opzet ook alle varianten met tussenvoegsels op.

• 0
Posted

Ik maak een berekeningsveld met als nieuw veld : familienaam (alles in hoofdletters -sorteren loopt dan heel duidelijk op een unieke manier- en die familienaam uitgezuiverd van alle spaties : Upper ( Substitute ( NAAM; " "; "" ). Aldus wordt Van de Velde :VANDEVELDE

Dan laat ik de gebruiker zoeken op dit berekeningsveld met de vermelding dat er GEEN spaties mogen ingetikt worden (je zou die ook nog zelf eens kunnen formateren in je script naar een string zonder spaties).

Ik plaats ook het veld "voornaam" naast dat zoekvenster met het veld familienaam (eventueel ook een berekeningsveld met spaties er uit voor die voornaam).

De gebruiker kan dan één of meerdere letters intikken in het veld familienaam en om nog sneller de persoon te vinden (indien het kan) door één (of meerdere letters van de voornaam in te vullen).

Je kan natuurlijk ook eventueel alles in één enkele string stoppen, naam (+ampersands) en voornaam gescheiden door vb. een comma : Upper ( Substitute ( NAAM; " "; "" ) & "," & VOORNAAM) vb. wordt dan VANDEVELDE,ROBERT

Het opzoeken door de gebruiker verloopt aldus altijd snel en feilloos.