solvax Posted November 17, 2010 Posted November 17, 2010 Hallo, kan iemand me verderhelpen. Ik beschik over een webformulier op mijn website. Momenteel worden alle gegevens nog doorgemaild. Toch zou ik veel liever hebben dat deze gegevens rechtstreeks in een databank komen te staan. Is dit mogelijk? Kan iemand mij op weg helpen? Enorm bedankt alvast. Mvg Quote
0 dudematters Posted November 17, 2010 Posted November 17, 2010 Zeker is dat mogelijk. Heeft je webformulier een mogelijkheid om naar bijvoorbeeld een MySQL te schrijven? Als dit niet zo is, kan je makkelijk met een programmatje (Forms2Go) een formulier maken die dit wel kan. Daarna kan je met Filemaker bijvoorbeeld een ODBC koppeling maken naar je mySQL en de gegevens uitlezen wanneer je ze gaat verwerken. Quote
0 andries Posted November 17, 2010 Posted November 17, 2010 of met de xml / php api rechtstreeks in de filemaker database schrijven Quote
0 solvax Posted November 18, 2010 Author Posted November 18, 2010 Hoe kan ik op een remote server de mysql database consulteren met filemaker pro advanced? Alvast bedankt, de mysql databank is alvast up and running. Quote
0 solvax Posted November 18, 2010 Author Posted November 18, 2010 Ik heb ondertussen nog wat opzoekingswerk gedaan. Blijkbaar heb ik dus een odbc driver nodig die dan de database kan inlezen? Blijkbaar zijn die allemaal betalend en maakt dit geen deel uit van de server editie? Update 1: Deze driver moet ik installeren op de filemaker server? Welke driver raden jullie aan? Het systeem waar mijn FM server op draait is Windows server 2003. Het gaat om een sql-database die op een Linux webserver staat. Update 2: Ik heb Sequelink van DataDirect geïnstalleerd clientside en serverside. Echter snap ik nu helemaal niet meer wat ik waar moet instellen... In de client driver moet ik instellingen ingeven van een mysql server, maar het is toch de bedoeling dat die via de server driver komen? Graag jullie hulp! Alvast bedankt. Ik zou liever niet met web publishing werken, aangezien dat wanneer mijn server offline is, er gegevens verloren gaan. Vandaar liever via mysql en dan inlezen in filemaker. Quote
0 solvax Posted June 13, 2011 Author Posted June 13, 2011 Ik heb het probleem ondertussen kunnen oplossen. De ODBC driver is te vinden op de website van MySQL. Eens deze is geinstalleerd (clientside) kan je de nodige logingegevens ingeven via het configuratiescherm en dan zou er een scherm moeten komen dat de verbinding succesvol tot stand is gekomen. Quote
0 Jeroen de Wit Posted June 15, 2011 Posted June 15, 2011 Wat is hier het nut van FileMaker? Aangezien je MySQL reeds als DBMS gebruikt lijkt het mij overbodig om de data redundant op te slaan. Wanneer je het puur voor de lay-out functionaliteit wilt gebruiken zou ik eerder via HTML/CSS en PHP een dynamische webpagina aanmaken die de gegevens uit de MySQL database haalt en deze presenteerd, dit omdat je door middel van HTML/CSS veel betere opmaak mogelijkheden hebt ten opzichte van het jaren 80 Paint palette van FileMaker.... Quote
0 solvax Posted June 15, 2011 Author Posted June 15, 2011 Wat is hier het nut van FileMaker? Aangezien je MySQL reeds als DBMS gebruikt lijkt het mij overbodig om de data redundant op te slaan. Wanneer je het puur voor de lay-out functionaliteit wilt gebruiken zou ik eerder via HTML/CSS en PHP een dynamische webpagina aanmaken die de gegevens uit de MySQL database haalt en deze presenteerd, dit omdat je door middel van HTML/CSS veel betere opmaak mogelijkheden hebt ten opzichte van het jaren 80 Paint palette van FileMaker.... Filemaker wordt gebruikt om gegevens te structureren en te verwerken, niet enkel om ze weer te geven. Quote
0 Jeroen de Wit Posted June 15, 2011 Posted June 15, 2011 Filemaker wordt gebruikt om gegevens te structureren en te verwerken, niet enkel om ze weer te geven. Dat klopt, maar door FileMaker te gebruiken creëer je eigenlijk onnodig overhead, maar de TS zal moeten overwegen wat in zijn geval makkelijker is en wat het uiteindelijke doel is hoe de gegevens gebruikt moeten worden, dit kon ik niet echt uit zijn openingspost halen. Quote
0 solvax Posted June 15, 2011 Author Posted June 15, 2011 Filemaker wordt gebruikt om gegevens te structureren en te verwerken, niet enkel om ze weer te geven. Dat klopt, maar door FileMaker te gebruiken creëer je eigenlijk onnodig overhead, maar de TS zal moeten overwegen wat in zijn geval makkelijker is en wat het uiteindelijke doel is hoe de gegevens gebruikt moeten worden, dit kon ik niet echt uit zijn openingspost halen. De gegevens worden gebruikt voor salesdoeleinden en moeten dus continu opgevolgd/geupdate worden binnen een algemene administratie database. Bijgevolg bespaart het zéér veel tijd omdat alle gegevensstromen via dezelfde infrastructuur verlopen, dit is goed voor de transparantie en de efficiëntie. Voorts is het belangrijk om melden dat niet om het even wie html/css kent, laat staan php als je iets deftig in elkaar wil steken. Quote
0 solvax Posted August 29, 2011 Author Posted August 29, 2011 Even een ietwat late reactie: Ik loste mijn probleem op door de ODBC driver van de MySQL site te downloaden en te installeren op de client computer. Vervolgens kon ik verbinden via de odbc instelling in het configuratiescherm en de mysql gegevens inladen via een filemaker script. Quote
Question
solvax
Hallo,
kan iemand me verderhelpen.
Ik beschik over een webformulier op mijn website.
Momenteel worden alle gegevens nog doorgemaild.
Toch zou ik veel liever hebben dat deze gegevens rechtstreeks in een databank komen te staan.
Is dit mogelijk? Kan iemand mij op weg helpen?
Enorm bedankt alvast.
Mvg
10 answers to this question
Recommended Posts