Jump to content
  • 0

Filemaker-smtp verstuurd SPAM (zo lijkt het)


IDGnet

Question

Posted

Beste forumleden,

 

Op verzoek van Filemaker-supportafdeling plaats ik hier een (eigenlijk veel te lange) melding aan FM met hun vraag of jullie hier ook al eens mee te maken hebben gehad.

Samengevat komt het er op neer dat steeds vaken berichten via de interne smtp-server van FM betieteld worden als "spam" terwijl dit feitelijk niet zo is. Dit lijkt te komen door een inkomplete MsgID dir FM aanmaakt.

De gehele tekst zal ik jullie besparen. Hebben jullie hier al eens wat van gemerkt. Hierdoor wordt door de KPN-smtpmailserver ook de mail direct uit FM-smtp gewijgerd!!! Berichten via een cliënt gaan wel goed!

 

===============berichttekst=================

Geachte dame/heer,

 

Steeds vaker merken we dat mailberichten vanuit filemaker (interne SMTP) door Spamhouse (toonaangevend inzake spambeoordeling) beoordeeld worden als spam.

Dit is voor onze klanten die met onze Filemaker oplossingen werken een zorgwekkende ontwikkeling. Derhalve hebben wij een klein onderzoek gedaan naar de werkwijze van Spamhouse en de effecten hiervan op de betreffende berichten.

De uitkomsten van dit onderzoek willen wij graag met u delen daar het er op lijkt dat filemaker met een kleine onzorgvuldigheid de mail de wereld in stuurd en dit, naar het ons lijkt, eenvoudig valt te verbeteren.

 

 

Werkwijze Spamhouse:

Beoordeling van "msgID" en andere waarden van mailbericht op basis van geregistreerde criteria (zoals vastgelegd in RFC 2822)

Voor iedere negatief resultaat wordt er een waarde toegekend. Berichten met waardes die totaal boven de 7 uit komen worden gezien als spam. Onderstaand een voorbeeld van zo'n bericht dat door Filemaker zelf is gegenereerd.

 

Gebruik eigen SMTP-servers op co-locatie

Los van de beoordeling van Spamhouse zijn er ook steeds meer hostingproviders die uitgaande berichten beoordelen op deze karacteristieken. Zo kunnen klanten (vaak kleine zelfstandigen of non-profitorg.) die KPN of Ziggo als adsl-provider hebben, en geen dure zakelijke verbinding kunnen betalen, geen gebruik meer maken van de voorgeschreven SMTP-servers omdat deze ook hierop controleren. Daarnaast is door bijna alle providers, voor particuliere verbindingen, poort 25 dichtgezet voor verkeer buiten het eigen netwerk. Hierdoor kunnen er dus ook geen externe smtp-servers gebruikt worden, daar deze onbereikbaar zijn.

 

Foute Message-ID is oorzaak

De oplossing zit in het aanpassen van de msgID die door Filemaker wordt gegenereerd. Uit bovenstaande voorbeelden wordt duidelijk dat er door Filemaker niets achter het @-teken geschreven wordt.

 

Message-ID: ---> Goed (door WindowsMail uitgeschreven)

Message-ID: ---> Fout (door Filemaker uitgeschreven)

 

De gebruikte waarde heeft te maken met o.a. de PC die verantwoordelijk is voor de aanmaak van het bericht. De testen als hierboven zijn uitgevoerd op en Acer laptop. Een ander voorbeeld van een msgID van een willikeurig bericht:

 

Message-ID:

 

Ook hier treft men mogelijk gegevens aan van de betreffende Pc.

 

Samenvatting en advies

Uit bovenstaande mag u aflijden dat er iets te verbeteren valt aan Filemaker Pro. Hoewel het steeds scherper letten op spam niet de schuld is van Filemaker, zou het een uitdaging moeten zijn voor Filemaker hierop in te spelen en de producten te verbeteren.

 

Daarnaast is het niet onmogelijk dat Filemaker-producten als "spam-verspreiders" bekend komen te staan. Dit zou commercieel een ramp zijn voor Filemaker en iedereen die ervan moet leven (wij als ontwikkelaars dus) !!!

 

Natuurlijk kan men teruggrijpen op de aloude e-mailclient. Dit is echter geen optie voor een gebruiker die een periodieke mailing wil versturen naar zijn klanten en voor ieder bericht een bevestiging moet geven aan de gebruikte e-mailclient. Dit is ook vast een van de redenen dat de programmeurs de smtp-faciliteit hebben ingebouwd vanaf versie 10.

Voor grote gebruikers met een eigen mailserver is het versturen van berichten geen probleem. Maar de beoordeling van de mail tussen verzenden en ontvangen is nog steeds de reden waardoor een bericht wel of niet als spam aangemerkt wordt.

 

Het uitlezen van de benodigde systeemwaarden om de msgID compleet te maken zal zeker geen probleem hoeven zijn. Die kunnen we als gebruiker zelf via een GET-statement oproepen. Helaas kunnen wij als gebruiker het samenstellen van de msgID niet beinvloeden.

 

Indien u nog een toelichting wenst ben ik bereikbaar op nummer 0653284247.

In de hoop u met bovenstaande een dienst te bewijzen en te vertrouwen op een serieuze behandeling van dit bericht teken ik vriendelijk groetend,

 

Floor, IDGnet.

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted

Kleine reactie hierop:

 

Ik constateer dat sinds 12 januari rond 15:00 uur XS4ALL en KPN de Filemaker berichten als Spam zijn gaan zien.

 

Ergens in de lijn van verzender tot ontvanger verdwijnen alle mails die via Filemaker zijn uitgestuurd.

De email box van de provider waar Filemaker zijn mails naar toe stuurt, ontvangt de emails en verzend ze nog altijd door naar de eigen email boxen van dezelfde provider.

Helaas ontvangen de klanten die via XS4ALL en KPN hun mailadressen hebben lopen, deze mails niet meer.

 

Helaas kan ik bij XS4ALL ook de mails niet meer ontdekken in de spam mailbox.

  • 0
Posted

Klein vervolg op deze story:

 

Inmiddels is gebleken dat afgelopen week de spam controle bij één van de internetproviders een tikkeltje strakker is gezet.

Het optelsommetje dat wordt gemaakt om te concluderen of er sprake is van spam, is met deze wijziging overschreden.

 

Nou was er ook iets anders in het spel, dat proefondervindelijk werd vastgesteld.

De afzender in het email bericht kreeg een andere domeinnaam mee dan het domein waarop Filemaker haar email had geplaatst.

De afzender is nu "noreply@eenvoudigg.nl" en de mail wordt door Filemaker op www.eenvoudigg.nl geplaatst. Deze situatie maakt dat het minder vaak als spam wordt gezien.

 

Voorlopig werkt het weer.

  • 0
Posted

Ook het gebruik van spf records (vorm controle of mail mag worden verstuurd via het domein wat steeds vaker voorkomt), kan soms roet in het eten gooien... Niet overal wordt dit juist geinterpreteerd...

  • 0
Posted

Wij hebben ook last van dit probleem: tegen de 100 externe gebruikers versturen via IWP mails m.b.v. de SMTP-functie, en een vijftal daarvan ontvangt niet de wel geprogrammeerde kopie naar zichzelf (bij de anderen gaat het wel goed). Een mailclient gebruiken is via IWP niet mogelijk, zodat dit een serieus probleem is. Een enkele externe gebruiker kon de verdwenen mails uit zijn eigen spamfilter opduiken, maar bij de anderen kwamen ze helemaal niet aan - waarschijnlijk door de provider onderschept. Ik ondersteun daarom het beroep op de Filemaker support-afdeling om dit probleem te verhelpen. We werken met MAC OS X 10.5.8 en Filemaker Server 11.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...