Op verzoek van Filemaker-supportafdeling plaats ik hier een (eigenlijk veel te lange) melding aan FM met hun vraag of jullie hier ook al eens mee te maken hebben gehad.
Samengevat komt het er op neer dat steeds vaken berichten via de interne smtp-server van FM betieteld worden als "spam" terwijl dit feitelijk niet zo is. Dit lijkt te komen door een inkomplete MsgID dir FM aanmaakt.
De gehele tekst zal ik jullie besparen. Hebben jullie hier al eens wat van gemerkt. Hierdoor wordt door de KPN-smtpmailserver ook de mail direct uit FM-smtp gewijgerd!!! Berichten via een cliënt gaan wel goed!
===============berichttekst=================
Geachte dame/heer,
Steeds vaker merken we dat mailberichten vanuit filemaker (interne SMTP) door Spamhouse (toonaangevend inzake spambeoordeling) beoordeeld worden als spam.
Dit is voor onze klanten die met onze Filemaker oplossingen werken een zorgwekkende ontwikkeling. Derhalve hebben wij een klein onderzoek gedaan naar de werkwijze van Spamhouse en de effecten hiervan op de betreffende berichten.
De uitkomsten van dit onderzoek willen wij graag met u delen daar het er op lijkt dat filemaker met een kleine onzorgvuldigheid de mail de wereld in stuurd en dit, naar het ons lijkt, eenvoudig valt te verbeteren.
Werkwijze Spamhouse:
Beoordeling van "msgID" en andere waarden van mailbericht op basis van geregistreerde criteria (zoals vastgelegd in RFC 2822)
Voor iedere negatief resultaat wordt er een waarde toegekend. Berichten met waardes die totaal boven de 7 uit komen worden gezien als spam. Onderstaand een voorbeeld van zo'n bericht dat door Filemaker zelf is gegenereerd.
Gebruik eigen SMTP-servers op co-locatie
Los van de beoordeling van Spamhouse zijn er ook steeds meer hostingproviders die uitgaande berichten beoordelen op deze karacteristieken. Zo kunnen klanten (vaak kleine zelfstandigen of non-profitorg.) die KPN of Ziggo als adsl-provider hebben, en geen dure zakelijke verbinding kunnen betalen, geen gebruik meer maken van de voorgeschreven SMTP-servers omdat deze ook hierop controleren. Daarnaast is door bijna alle providers, voor particuliere verbindingen, poort 25 dichtgezet voor verkeer buiten het eigen netwerk. Hierdoor kunnen er dus ook geen externe smtp-servers gebruikt worden, daar deze onbereikbaar zijn.
Foute Message-ID is oorzaak
De oplossing zit in het aanpassen van de msgID die door Filemaker wordt gegenereerd. Uit bovenstaande voorbeelden wordt duidelijk dat er door Filemaker niets achter het @-teken geschreven wordt.
Message-ID: ---> Goed (door WindowsMail uitgeschreven)
De gebruikte waarde heeft te maken met o.a. de PC die verantwoordelijk is voor de aanmaak van het bericht. De testen als hierboven zijn uitgevoerd op en Acer laptop. Een ander voorbeeld van een msgID van een willikeurig bericht:
Message-ID:
Ook hier treft men mogelijk gegevens aan van de betreffende Pc.
Samenvatting en advies
Uit bovenstaande mag u aflijden dat er iets te verbeteren valt aan Filemaker Pro. Hoewel het steeds scherper letten op spam niet de schuld is van Filemaker, zou het een uitdaging moeten zijn voor Filemaker hierop in te spelen en de producten te verbeteren.
Daarnaast is het niet onmogelijk dat Filemaker-producten als "spam-verspreiders" bekend komen te staan. Dit zou commercieel een ramp zijn voor Filemaker en iedereen die ervan moet leven (wij als ontwikkelaars dus) !!!
Natuurlijk kan men teruggrijpen op de aloude e-mailclient. Dit is echter geen optie voor een gebruiker die een periodieke mailing wil versturen naar zijn klanten en voor ieder bericht een bevestiging moet geven aan de gebruikte e-mailclient. Dit is ook vast een van de redenen dat de programmeurs de smtp-faciliteit hebben ingebouwd vanaf versie 10.
Voor grote gebruikers met een eigen mailserver is het versturen van berichten geen probleem. Maar de beoordeling van de mail tussen verzenden en ontvangen is nog steeds de reden waardoor een bericht wel of niet als spam aangemerkt wordt.
Het uitlezen van de benodigde systeemwaarden om de msgID compleet te maken zal zeker geen probleem hoeven zijn. Die kunnen we als gebruiker zelf via een GET-statement oproepen. Helaas kunnen wij als gebruiker het samenstellen van de msgID niet beinvloeden.
Indien u nog een toelichting wenst ben ik bereikbaar op nummer 0653284247.
In de hoop u met bovenstaande een dienst te bewijzen en te vertrouwen op een serieuze behandeling van dit bericht teken ik vriendelijk groetend,
Question
IDGnet
Beste forumleden,
Op verzoek van Filemaker-supportafdeling plaats ik hier een (eigenlijk veel te lange) melding aan FM met hun vraag of jullie hier ook al eens mee te maken hebben gehad.
Samengevat komt het er op neer dat steeds vaken berichten via de interne smtp-server van FM betieteld worden als "spam" terwijl dit feitelijk niet zo is. Dit lijkt te komen door een inkomplete MsgID dir FM aanmaakt.
De gehele tekst zal ik jullie besparen. Hebben jullie hier al eens wat van gemerkt. Hierdoor wordt door de KPN-smtpmailserver ook de mail direct uit FM-smtp gewijgerd!!! Berichten via een cliënt gaan wel goed!
===============berichttekst=================
Geachte dame/heer,
Steeds vaker merken we dat mailberichten vanuit filemaker (interne SMTP) door Spamhouse (toonaangevend inzake spambeoordeling) beoordeeld worden als spam.
Dit is voor onze klanten die met onze Filemaker oplossingen werken een zorgwekkende ontwikkeling. Derhalve hebben wij een klein onderzoek gedaan naar de werkwijze van Spamhouse en de effecten hiervan op de betreffende berichten.
De uitkomsten van dit onderzoek willen wij graag met u delen daar het er op lijkt dat filemaker met een kleine onzorgvuldigheid de mail de wereld in stuurd en dit, naar het ons lijkt, eenvoudig valt te verbeteren.
Werkwijze Spamhouse:
Beoordeling van "msgID" en andere waarden van mailbericht op basis van geregistreerde criteria (zoals vastgelegd in RFC 2822)
Voor iedere negatief resultaat wordt er een waarde toegekend. Berichten met waardes die totaal boven de 7 uit komen worden gezien als spam. Onderstaand een voorbeeld van zo'n bericht dat door Filemaker zelf is gegenereerd.
Gebruik eigen SMTP-servers op co-locatie
Los van de beoordeling van Spamhouse zijn er ook steeds meer hostingproviders die uitgaande berichten beoordelen op deze karacteristieken. Zo kunnen klanten (vaak kleine zelfstandigen of non-profitorg.) die KPN of Ziggo als adsl-provider hebben, en geen dure zakelijke verbinding kunnen betalen, geen gebruik meer maken van de voorgeschreven SMTP-servers omdat deze ook hierop controleren. Daarnaast is door bijna alle providers, voor particuliere verbindingen, poort 25 dichtgezet voor verkeer buiten het eigen netwerk. Hierdoor kunnen er dus ook geen externe smtp-servers gebruikt worden, daar deze onbereikbaar zijn.
Foute Message-ID is oorzaak
De oplossing zit in het aanpassen van de msgID die door Filemaker wordt gegenereerd. Uit bovenstaande voorbeelden wordt duidelijk dat er door Filemaker niets achter het @-teken geschreven wordt.
Message-ID: ---> Goed (door WindowsMail uitgeschreven)
Message-ID: ---> Fout (door Filemaker uitgeschreven)
De gebruikte waarde heeft te maken met o.a. de PC die verantwoordelijk is voor de aanmaak van het bericht. De testen als hierboven zijn uitgevoerd op en Acer laptop. Een ander voorbeeld van een msgID van een willikeurig bericht:
Message-ID:
Ook hier treft men mogelijk gegevens aan van de betreffende Pc.
Samenvatting en advies
Uit bovenstaande mag u aflijden dat er iets te verbeteren valt aan Filemaker Pro. Hoewel het steeds scherper letten op spam niet de schuld is van Filemaker, zou het een uitdaging moeten zijn voor Filemaker hierop in te spelen en de producten te verbeteren.
Daarnaast is het niet onmogelijk dat Filemaker-producten als "spam-verspreiders" bekend komen te staan. Dit zou commercieel een ramp zijn voor Filemaker en iedereen die ervan moet leven (wij als ontwikkelaars dus) !!!
Natuurlijk kan men teruggrijpen op de aloude e-mailclient. Dit is echter geen optie voor een gebruiker die een periodieke mailing wil versturen naar zijn klanten en voor ieder bericht een bevestiging moet geven aan de gebruikte e-mailclient. Dit is ook vast een van de redenen dat de programmeurs de smtp-faciliteit hebben ingebouwd vanaf versie 10.
Voor grote gebruikers met een eigen mailserver is het versturen van berichten geen probleem. Maar de beoordeling van de mail tussen verzenden en ontvangen is nog steeds de reden waardoor een bericht wel of niet als spam aangemerkt wordt.
Het uitlezen van de benodigde systeemwaarden om de msgID compleet te maken zal zeker geen probleem hoeven zijn. Die kunnen we als gebruiker zelf via een GET-statement oproepen. Helaas kunnen wij als gebruiker het samenstellen van de msgID niet beinvloeden.
Indien u nog een toelichting wenst ben ik bereikbaar op nummer 0653284247.
In de hoop u met bovenstaande een dienst te bewijzen en te vertrouwen op een serieuze behandeling van dit bericht teken ik vriendelijk groetend,
Floor, IDGnet.
4 answers to this question
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.