Jump to content
  • 0

Classificatie

Dr_Flash

Question

Posted

Ik ben bezig met het opzetten in FMP van een registratie-app voor grondboringen. Om de 10 cm wordt er een aantal karakteristieken van de grond bemonsterd (korrelgrootte, kleur, kalkgehalte etc.) en dat wordt verwerkt in een DB. een DB per boring, een record per 10 cm. het patroon van waarden voor bijv. korrelgrootte (door alle records heen) geeft een classificatie van de grondsoort (bijv. de eerste >20 records allemaal zand: stroomrug, eerste 20 records allemaal klei: komgrond, etc.)

Wat ik dus probeer te scripten is een globaal veld, dat tevens calculated moet zijn (dat kan al niet, dus dat zal al een omweg vereisen). Voor wat betreft het Globale gedeelte: de classificatie is een eigenschap van de boring, en niet van een record binnen die boring. Wat betreft het calculated: de moeilijkheid is dus dat je uitgaat van 1 veld, maar waarden van verschillende records nodig hebt.

Is dit überhaupt mogelijk? Iemand hier een idee voor?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

misschien kan je eens proberen je uitdaging op een andere manier te beschrijven.

Je wil een global en calculated enz.... maar daar moet je voorlopig even afstand van nemen.

Ik begrijp dat je van een boring de resultaten per 10 cm wil bijhouden.

Maar wat is nu het uiteindelijk eindresultaat dat je wil.

Als je dat even kan uitwerken zonder aan FMPro te denken, zal je ons veel duidelijker kunnen maken wat je eigenlijk wil of zoekt.

We zullen je met plezier helpen.

• 0
Posted

Hoi Danny,

Dank voor je antwoord en tentoongespreide bereidwilligheid. Misschien heb je wel gelijk dat het plaatsen van het geheel in een groter kader verhelderend werkt. Situatie is als volgt: in het eerste jaar van de studie Fysische Geografie zit een veldwerk. Men doet in ploegen van 2 studenten onderzoek in een gebied van ca. 10 km2. In dat gebied worden ca. 300 boringen gezet. Van elke boring wordt een aantal gegevens opgenomen, namelijk coördinaten, boorpuntnummer, vegetatie etc. Per boriong wordt vervolgens om de 10 cm korrelgrootte, kalkgehalte, kleur en nog een hoop dingen meer genoteerd. Aan de hand van de opeenvolging van grondsoorten (zand, klei etc) in de boring vindt een classificatie plaats, waarbij verschillende onderdelen van het landschap onderscheiden worden, bijvoorbeeld stroomrug, oeverwal, kom. Al deze "landschapseenheden" worden namelijk gekenmerkt door een karakteristieke opeenvolging in de diepte, zodat je de gegevens uit de boring direct kunt "vertalen" naar een landschapseenheid. Het uiteindelijke doel gaat nog een stap verder. Aan de hand van de coördinaten en de boorgegevens wil ik profielen kunnen printen (waarbij tussen de boringen uiteraard geïnterpoleerd moet worden). Tevens wil ik kaarten kunnen printen met alle boorpunten erop, alsmede de classificatie per boorpunt, zodat wederom middels interpolatie een soort van geologische kaart verkregen kan worden.

Het zal echt wel even duren voordat ik dit helemaal voor elkaar heb, voorlopig gaat het aardig, het invoeren van een enkele boring gaat vrij soepel, en ik ben nu dus aan het proberen om die classificatie te automatiseren. Ik hoop dat dit verhaal een beetje verhelderend is :) en ben uiteraard immer tot toelichting bereid.

• 0
Posted
de moeilijkheid is dus dat je uitgaat van 1 veld, maar waarden van verschillende records nodig hebt

Dan heb je de aggregaat-functies nodig, maar die zijn niet zo uitgebreid in FileMaker. Of kan je iets aanvangen met StandardDeviations? Of met GetSummary?

En dan is er nog de mogelijkheid van SelfJoin-relaties op basis van de borings-ID.

Ik zou niet te vlug wanhopen. Er is zeker wat te bedenken.

• 0
Posted

Ik zou niet te vlug wanhopen. Er is zeker wat te bedenken.

Toch denk ik dat we in Filemaker ons zullen moeten beperken tot het opslaan van de gegevens.

Er bestaan paketten zoals bv. "Map Grafix" die alles mooi in kaart kunnen weergeven.

• 0
Posted

Ja wat die kaarten betreft zat ik ook al te denken aan ene externe oplossing. Exporteren naar Excel of zo, en dan als grafiek met X en Y coordinaten op de assen of zo. Maar voorlopig krijg ik nog niet eens de validatie van de globals recht, dus daar moet ik eerst maar even naar gaan kijken......

• 0
Posted
Ja wat die kaarten betreft zat ik ook al te denken aan ene externe oplossing. Exporteren naar Excel of zo, en dan als grafiek met X en Y coordinaten op de assen of zo.

Als informatie hieraan kan ik meegeven dat ik ergens in mijn archief van Filemakerbestanden een benaderende omrekening heb van noorderbreedte en oosterlengte naar Lambertcoördinaten.

Dit moest je uw coördinaten bepalen met een GPS en gebruik wil maken van de Lambertcoördinaten.

• 0
Posted

Dank, se7en! Momenteel ben ik nog niet zo ver dat ik daadwerkelijk met het kaartenverhaal aan de slag kan, maar als de tijd rijp is kom ik er graag op terug!