Jump to content
  • 0

Voetgedeelte in factuur met meerdere pagina's

wouterm

Question

Posted

Hallo,

Ik heb een probleem waarvoor ik maar geen oplossing vindt, hoewel het mij bizar zou lijken als dit niet voorzien is in filemaker.

Ik wil een factuurlayout maken die uit één of meerdere pagina's kan bestaan, en waarop enkel op de laatste pagina het totaal bedrag staat.

Dit lukt me in principe wel, maar ik wil dat het gedeelte met bedragen volledig onderaan staat, en niet aansluit op de laatste record lijn.

Oplossingen die ik zelf bedacht had:

- Ik maak het "totaalveld" voorwaardelijk, waardoor de tekstkleur op alle pagina's behalve de laatste wit is. Probleem dat ik hierbij ervaar is dat ik niet rechtstreeks kan berekenen of een bepaalde pagina de laatste is. Als ik een script maak (ga naar preview > ga naar laatste pagina > variabele "aantal pagina's"=get(paginanummer)), dan ervaar ik het probleem dat het aantal pagina's in de preview soms verschilt aan het aantal pagina's in de geexporteerde pdf. (doordat een record nog net wel of net niet binnen de vorige pagina past)

- Andere oplossing is gebruik maken van generaal resumégedeelte. Hierbij ervaar ik het probleem dat dit niet onderaan de pagina staat, maar telkens aansluit op de laatste record.

- Derde oplossing die ik had bedacht, is een portaal maken, waarin ik al mijn "totaal" velden zet. Het portaal is gebaseerd op een tabel met slechts 1 veld "link", dat het cijfer "1" bevat. De link zelf wou ik maken door in de factuurlijnen een berekeningsveld te maken dat als resultaat ook 1 gaf indien het de laatste record van de gevonden reeks betrof. Hier kan ik evenwel geen enkele berekening voor vinden. Dat zou iets moeten zijn zoals if (get(gevondentelling)=get(recordnummer);1). De ophaalfunctie get(recordnummer) geeft me desondanks niet de nummer van de record in de gevonden reeks (bv. 71 indien ik 71 lijnen op mijn factuur heb).

Heeft er iemand een oplossing die wel werkt, of een tip waardoor één van bovenstaande oplossingen werkt?

Alvast bedankt !

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
...hoewel het mij bizar zou lijken als dit niet voorzien is in filemaker

Het is bizar.

Er is niet in voorzien.

Er is al heeeeeeeeeeeeeeeeeel lang vraag naar een soort van title footer deel dat alleen op de laatste pagina zichtbaar wordt.

De title footer die er nu is wordt alleen op de EERSTE pagina zichtbaar en dat heb ik nog nooit hoeven gebruiken....

Je laatst oplossing komt in de richting, maar daarvoor moet je een relatie extra gebruiken.

Ik neem aan dat je print vanuit je factuurregels.

Ook ga ik ervan uit dat je factuurregel een unieke identifier heeft (ik gebruik meestal RecordID met als berekening Get ( RecordID ))

Leg een relatie van het factuurnummer naar het factuurnummer, beide gebaseerd op de factuurregels tabel. Noem die bijvoorbeeld FactuurVoet

Maak een berekend veld LaatsteRecord met als berekening Max ( FactuurVoet::RecordID ).

Daarmee heb je het ID van het record dat als laatste voldoet.

Maak nog een berekend veld met als berekening LaatsteRecord = RecordID.

Die is, als het goed is, alleen 1 bij het laatste record.

Nadeel hiervan is dat je altijd al je factuurregels moet printen en dat bij veel factuurregels de Max() functie vertragend werkt.

Maar ja, je moet wat.

HTH

• 0
Posted

Creatief, traag, omslachtig maar misschien werkt het:

Maak een generaalresume onderaan met een leeg global tekstveld bovenaan in dit gedeelte waarvan de grootte zich aanpast aan de inhoud van het veld. Maak het tekstveld leeg, ga naar de laatste pagina en noteer het paginanummer in een variabele of global en start een loop waarin het volgende gebeurt:

- Voeg een enter toe in het global tekstveld

- Ga naar de laatste pagina

- exit loop als paginanummer > paginanummer in variabele

Nu je weet bij hoeveel enters je in de volgende pagina belandt verwijder je weer een enter en staat je resumegedeelte onderaan.

Ik heb het inmiddels zelf gebouwd en het werkt goed en snel...