Jump to content
  • 0

Consistentiecontrole

Roger

Question

Posted

Als ik een Consistentiecontrole laat uitvoeren op mijn database krijg ik als conclusie het bericht: Consistentiecontrole heeft geen problemen vastgesteld.

Doe ik daarentegen een Herstel operatie dan krijg ik de mededeling dat het herstelde bestand problemen bevat en niet meer gebruikt mag worden. Nu is het sowieso nooit verstandig om verder te werken met een hersteld bestand, maar het roept bij mij wel de vraag op of ik mijn database nog kan vertrouwen.

Is er iemand die hier iets over kan zeggen?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Bedankt voor je reactie AVD. Ik weet dat het onderwerp al vaak ter sprake is geweest en dat een beschadigd bestand niet verder moet worden gebruikt. Mijn vraag echter is of mijn bestand mogelijk beschadigd kan zijn. Het is nl. niet zo dat ik hier een melding van heb gehad en ook een consistentiecontrole geeft dus aan: geen problemen vastgesteld.

Mijn bestand wordt gehost via FM Server 11 terwijl ik als cliënt met FM Adv. was ingelogd. De cliënt crashte, iets wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt, terwijl de database op de server gewoon bleef doordraaien. Die crash echter baarde me toch zorgen. Ik heb daarom een backup gepakt en hier eerst de consistentiecontrole op uitgevoerd en daarna een hersteloperatie. Dit laatste met als doel meer te weten te komen over eventuele problemen.

• 0
Posted
Mijn bestand wordt gehost via FM Server 11 terwijl ik als cliënt met FM Adv. was ingelogd. De cliënt crashte, iets wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt, terwijl de database op de server gewoon bleef doordraaien.

Laat dat nu juist het type-geval zijn dat FileMaker Inc. steeds aanhaalt om zijn server te promoten: in dit geval kan je je gewoon verder veilig voelen. Niets aan de hand. Dat zeggen ze zelf. Maar wat ze zelf ook nog zeggen, is dat elke recovery destructief inwerkt op een bestand. Een bit-op-bit vergelijking zou in elk geval al aantonen dat origineel en recovered niet meer identiek zijn (vroeger stond daar zelfs een hele dwaze stempel in: een citaatje uit de film The Shining*).

* Bij FileMaker wisten ze dat zelf niet, tot ik hen erop wees dat ze zo'n ding in hun eigen templates hadden staan op de installatie CD (dat was versie 3 of 4, geloof ik).

• 0
Posted
in dit geval kan je je gewoon verder veilig voelen.

Gelukkig maar. De crash ontstond kort nadat in een kopie van een vrij complexe layout enkele wijzigingen waren doorgevoerd waarna de inhoud van de kopie integraal werd gekopieerd en geplakt in de originele layout. Misschien verslikte mijn FM Adv zich in die actie.

Bedankt voor je geruststellende woorden AVD!