Jump to content
  • 0

tijdsregistratie

lauret

Question

Posted

Ik wil de gewerkte uren van iemand laten uitrekenen. M.b.v. de velden "startijd" en "eindtijd" dient het veld "totaal werktijd" een aantal gewerkte uren en minuten te genereren. Vervolgens moeten deze arbeidstijden opgeteld worden per week.

Als ik de gewerkte uren 2.40 + 3.50 optel dan is het rultaat 5.90 in plaats van 6,30.

Heeft iemand een goede oplossing voor een tijdsregistratie?

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

He, dit is wel grappig. FileMaker rekent binnen het decimaal stelsel, natuurlijk. En uren hebben zestig minuten in plaats van 100.

Je moet dus een en ander omrekenen. De methode hangt af van de nauwkeurigheid die je wil bereiken (uitgedrukt in minuten of in uren?).

Als uren volstaat, kan je best een decimale omrekening doen waarbij bijv. 1 u en 30 minuten vertaald wordt naar 1,5 u (anderhalf uur, dus) en 1 u en 15 minuten naar 1,25. Vanaf dat moment kan je al die decimale getallen gewoon optellen.

Maar je kunt de tijden ook bewaren in uren en minuten, en die dan opsplitsen: één uur en dertig minuten wordt dan 1 x één uur en 30 x één minuut. Zo kan je dan uren bij uren optellen en minuten bij minuten. Daarna kan je dan het totaal van bijvoorbeeld 6 uren en 208 minuten gaan omrekenen door te gaan kijken hoeveel keer 60 minuten gaan in die 208 en dat aantal bij de uren op te tellen. Dank zij Stef weet je dat die rekenfunctie standaard ingebouwd is in FileMaker.

Kan je hiermee aan de slag?

• 0
Posted

Om het weer eens ingewikkelder te maken: ben al geruime tijd op zoek naar cq. zelf nummers aan het kraken om een berekening voor elkaar te krijgen die rekening houdt met werktijden en weekenden.

Met andere woorden een berekening die bijvoorbeeld voor een project dat exact drie werkweken duurt, uitkomt op 120 uur in totaal en niet op 504 uur, en dat dat dan onafhankelijk van de starttijd en/of eindtijd in de week.

Nou is dat 'makkelijk' te bereiken met een x-tig case statements maar volgens mij moet het simpeler kunnen. Weet iemand waar ik info of een voorbeeldje :P kan vinden?

• 0
Posted

Beste Duckie, dit is een wat lastig probleem: wat je vraagt is - naar ik vermoed - best te realiseren in FileMaker : er zijn heel wat commerciële oplossingen op de markt waar deze functionaliteit ingebouwd is. Vraag is natuurlijk

(1) of die professionals hier aanwezig zijn op het forum ( :wink: ) en

(2) of er begrip is voor de wederzijdse situatie: als die professionals hier in detail zouden gaan uitleggen op welke complexe manier de solutions gebouwd worden die ze op commerciële basis leveren aan hun klanten, dan zitten we wat moeilijk natuurlijk.

Maar misschien heb je geluk en is er een goede ziel die het toch uit de doeken wil doen. Verwacht echter geen voorbeeldfile want zoiets zou - dat vermoed ik toch - iets te ver gaan.

Zelf zou ik heel graag een Gold Wing hebben...

• 0
Posted

Ben een dienstverlener in hart en nieren dus de commerciële kant van 't verhaal had ik nog niet bekeken :cry: maar daar zit natuurlijk wat in....

Had dus beter moeten opletten met rekenen vroeger, dat zou me een flink aantal case statements en een motorfiets uitsparen.... :wink:

Laat ik beloven dat - mocht ik ineens het licht zien - de oplossing hier te posten, als ik de commerciële jongens daarmee natuurlijk niet teveel ontrief....

• 0
Posted

We zetten ons knijpbrilletje op en schuiven onze lederen elleboogbeschermers aan. De olielamp is natuurlijk al lang vervangen door electriciteit, maar op het kalenderblaadje staat nog altijd 1924. Duckie zucht. Ik ook. Het zal nog lang duren eer ze de computers uitvinden, en we hebben nog zoveel uit te rekenen. Duckie moet zelfs iets doen met tijdsregistratie en staart wezenloos voor zich uit, tot zijn blik dwaalt over de kalender. "Hé," zegt Duckie. "Dat is het! Als ik nu alle kalenderblaadjes doorblader en ik schrijf op elk blad of het een werkdag is of niet... Dat is het! Ik maak een bundeltje van die kalenderbladen, bijvoorbeeld tot in 1960, of nee, zo ver hoeft niet, misschien hebben ze dan al computers. Als ik dan voor elke werkdag op mijn urenregistratie ga kijken en dan op mijn kalender, als ik dan ga kijken, op mijn kalender ga kijken, op... Dat is UP, en kijken is LOOK. LookUp!! dat klinkt mooi... Hé, zou dat zo gaan?". Ik kijk verrast op. "Duckie, ik denk dat je iets aan het uitvinden bent"... "Ssst!" zegt Duckie, "haal me niet uit mijn concentratie...Op de boekhouding moeten ze dat gemakkelijk kunnen uitrekenen, het zal wel lang duren, want het is allemaal handwerk, maar in de toekomst zullen ze daar misschien wel eens ooit een machine voor uitvinden". Een rare kerel, die Duckie, maar die schopt het nog ver, let maar op!

• 0
Posted

Ik heb ooit eens ergens (niet commercieel) een berekening gevonden voor het uitpluizen van het aantal werkdagen tussen twee datums.

Dit houdt alleen rekening met weekenden en niet met vakantiedagen. Daarvoor is de oplossing van AvD (tussen al het gefilosofeer door :wink: ) beter geschikt.

Maar doe er je voordeel mee.

Weekdagen.fp5