Jnicky01 Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Ik heb enkele problemen met een database waaraan ik werk. Ik zou graag invullijsten willen gebruiken, maar deze zouden afhankelijk moeten zijn van een eerder ingevuld veld. Een voorbeeld ter verduidelijking : Als binnen veld campus x1 geslecteerd wordt gebruik dan invoerlijst Y1, wordt er echter X2 geselecteerd gebruik dan invoerlijst Y2,..... Kan dit via een script aangemaakt worden ? Een tweede probleem is dat ik in een veld van een database een waarde van een invoerlijst wil in zetten. Het probleem is echter dat deze invoerlijst zo gigantisch groot is dat dit totaal geen overzicht meer bied. Een mogelijke oplossing zou zijn om hier eventueel een database aan te koppelen waar al de mogelijke waarden van dat veld in staan. Kan dit ? Alvast bedankt voor de hulp. Quote
0 fmwebshop Posted January 11, 2011 Posted January 11, 2011 Je eerste vraag: maak een relatie op basis van je selektieveld kies bij je invullijst de juiste tabel én de relatie Je 2e vraag Ja, doodsimpel de betreffende tabel selecteren in je invoerlijst "beheren" "invoeren" "waarden gebruiken van veld" Vr gr Harry Quote
0 Jnicky01 Posted January 11, 2011 Author Posted January 11, 2011 Als ik het goed begrijp dan maak ik dus een aantal nieuwe tabels die ik rechtstreeks als invoerlijst kan gebruiken. De relaties worden aangemaakt in database beheer. Ik ga het straks uittesten. Alvast bedankt voor de hulp. Quote
0 Jnicky01 Posted January 12, 2011 Author Posted January 12, 2011 Beste, Het is gedeeltelijk gelukt. Ik heb dus een nieuwe tabel waarin x1 en y1 in een record zitten en zo verder. De relatie met bestaande database is ook gemaakt, maar het geen wat nog fout loopt is dat ik telkens al de mogelijke Y waarde krijg. Met andere woorden hij maakt geen selectie op het veld X. Moet ik dit nog ergens specifiek aanduiden ? Quote
0 fmwebshop Posted January 12, 2011 Posted January 12, 2011 maak even tijdelijk een portaal in de layout gebaseerd op het veld X als hier inderdaad de juiste waarden staan dan Je eerste vraag:maak een relatie op basis van je selektieveld kies bij je invullijst de juiste tabel én de relatie Quote
0 Jnicky01 Posted January 12, 2011 Author Posted January 12, 2011 Ik ben enkele dagen met verlof, maar zodra ik terug ben ga ik uittesten. Alvast bedankt voor je hulp. maak even tijdelijk een portaal in de layout gebaseerd op het veld Xals hier inderdaad de juiste waarden staan dan Je eerste vraag:maak een relatie op basis van je selektieveld kies bij je invullijst de juiste tabel én de relatie Quote
0 Jnicky01 Posted January 16, 2011 Author Posted January 16, 2011 Ik heb gevonden waar het fout loopt. Ik heb inderdaad mijn juiste tabel en dergelijk, maar ik ben vergeten om mijn relatie aan te duiden. Met ander woorden ik moet ergens kunnen aanduiden dat als keuze X1gemaakt wordt enkel de velden van Y1 mogen getoond worden Kan je vertellen waar ik deze moet aanduiden ? Ik kan deze nergens terug vinden bij de veld instellingen of dergelijk. Nogmaals bedankt, ik heb nog maar enkele keren een ontwerpje gemaakt in filemaker en ben er dan ook echt geen krak in. Quote
0 Jnicky01 Posted January 16, 2011 Author Posted January 16, 2011 Ik ben er uit geraakt. Heel erg bedankt !!!!!! Alleen vrees ik dat je nog niet van me af bent (als je nog zin hebt om me te helpen natuurlijk). Ik zou graag een 4 tal selectie velden(invul lijst) aanmaken bv a,b,c,d. Vervolgens wil ik dan in de lijst selecties kunnen maken bv. A10 B06 A01 C35 ..... A, b, c en d zijn allemaal invoerlijsten. Afhankelijk van de selectie moeten de onderstaande velden aangevuld worden en opgenomen in de database. Het aantal velden dat ingevuld wordt is variabel, een blanco veld betekent het einde van de invoer. Het maximum is wel begrensd op 10. Waarom deze constructie : Als ik met een lijst werk dan krijg ik deze niet op het scherm wegens veel te groot. Een andere optie zou een invulvak kunnen zijn waar de lijst aan de hand van ingevulde karakters stelselmatig gereduceerd wordt. Alle suggesties zijn welkom en nogmaals bedankt. Quote
0 fmwebshop Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 @jnicky01 Je vraag is niet zo maar te beantwoorden. Zo gauw je met méér splitswaarden gaat werken wordt het gecompliceerder, je moet dan eerst een goed plan opzetten. De splitswaarden werken nl met én en én en een lége waarde werk niet. Ik stel voor dat je eerst flink gaat stoeien met het voorbeeldje en de FM help functie om een begrip van de vele mogelijkheden te krijgen. Je tweede vraag met een reductieveld is ook mogelijk, dit is een relatie met "is niet gelijk aan" . Vr gr Harry Quote
0 fmwebshop Posted January 16, 2011 Posted January 16, 2011 Nog een voorbeeldje. Succes Invoerlijsten.fp7 Quote
Question
Jnicky01
Ik heb enkele problemen met een database waaraan ik werk.
Ik zou graag invullijsten willen gebruiken, maar deze zouden afhankelijk moeten zijn van een eerder ingevuld veld.
Een voorbeeld ter verduidelijking :
Als binnen veld campus x1 geslecteerd wordt gebruik dan invoerlijst Y1, wordt er echter X2 geselecteerd gebruik dan invoerlijst Y2,.....
Kan dit via een script aangemaakt worden ?
Een tweede probleem is dat ik in een veld van een database een waarde van een invoerlijst wil in zetten.
Het probleem is echter dat deze invoerlijst zo gigantisch groot is dat dit totaal geen overzicht meer bied.
Een mogelijke oplossing zou zijn om hier eventueel een database aan te koppelen waar al de mogelijke waarden van dat veld in staan.
Kan dit ?
Alvast bedankt voor de hulp.
10 answers to this question
Recommended Posts