Jump to content
  • 0

Importeren van gerelateerde records.

Luc De Groote

Question

Posted

Vraag van een amateur:

Ik heb een betrekkelijk eenvoudige vraag en hoop dat iemand me een betrekkelijk eenvoudig antwoord kan geven. :D

Mijn toepassing bestaat uit één file met een vrij groot aantal gerelateerde tabellen.

De toepassing wordt gebruikt door meerdere personen en regelmatig moeten de gegevens (data) geconsolideerd worden.

Ik meen nu te weten dat je dat (gerelateerde) tabel per (gerelateerde) tabel moet doen en dus telkens dezelfde 2 layouts open moet hebben om dat te kunnen doen ??

De layout openen in de toepassing waarin moet geïmporteerd worden is geen probleem. Ik vind echter niet de manier om hetzelfde te doen voor de te importeren toepassing. (tenzij ik telkens opnieuw dit handmatig aanduid).

In bijlage een paar scriptstappen die wel werken maar dus die handmatige invoer vragen.

Heeft iemand misschien een eenvoudig voorbeeldje van een script om zoiets te doen?

Dank bij voorbaat !5a758dccda760_KnipselFM.jpg.440d82e2c0720b8534fc4f172c6bef8b.jpg

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hallo,

Wellicht is mijn vraag niet helemaal duidelijk aangezien al zo veel mensen de post bekeken hebben en er geen enkele slimme tussen zit :D .

Ik vraag alleen een klein voorbeeldje van een script om records in gerelateerde tabellen te importeren. Dan kan ik daar mee aan de slag in mijn toepassing. Iemand ?

• 0
Posted

He Luc

wat ik meestal doe is een tussenfile aanmaken die de migratie regelt.

In die file heb ik voor elke tabel twee layouts. eentje die wijst naar het bron bestand (waar ik dus uit wil importeren) en eentje die wijst naar het doelbestand.

Een script ziet er dan meestal als volgt uit:

GoToLayout ( Persons_Source )
... -> doe een find of iets dergelijks om in je foundset enkel de records te hebben die je wil importeren, of "show all records" als je al de records wil importeren
GoToLayout ( Persons_Import )
Import Records van Persons_Source -> Persons Import

dit herhaal ik voor elke tabel...

• 0
Posted

Ik zie je probleem nog niet helemaal.

Om vanuit een tabel naar een andere tabel records te importeren volstaat de sriptstap importeer records.

Je dient in deze scriptstap een bron bestand op te geven én de manier van importeren, de velden aan elkaar binden, eea af te sluiten met "importeer".

Wil je alleen de "gerelateerde" records van uit een andere tabel importeren dan moet je deze records eerst met een zoekopdracht selecteren.

Help dit? of ligt je probleem dieper?

Vr gr

Harry

• 0
Posted (edited)

Ik denk dat je een verkeerd begrip hebt van "gerelateerde" records.

Er zijn slechts gewoon tabellen waarvan je de inhoud van elk kunt relateren aan een andere.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ik heb iets zoals hieronder. Zijn dat dan geen gerelateerde records? Is inderdaad de eerste keer dat ik met die dingen werk (voordien zat alles in één tabel).

Nu worden de gegevens van de andere tabellen weergegeven in portalen in de algemene layout.

Structuur.PNG.1edb9d7ca4c04ce2749ac342eb842169.PNG

• 0
Posted

He Luc,

het is me niet helemaal duidelijk wat je wil bereiken? Gaat het om het kopieren van een Database IPR's en wil je zo ook al de gerelateerde records kopieren? Komen de gerelateerde records uit een ander bestand?

Kan je het doel van de actie een beetje beter beschrijven?

Groetjes

Andries

• 0
Posted

De integrale database wordt gebruikt door verschillende gebruikers (een 4-tal) afzonderlijk en niet in een netwerk. Zij gebruiken een runtime versie van de database. Regelmatig moeten de gegevens van de verschillende gebruikers in één bestand worden geîmporteerd. Wanneer bestanden (records) al aanwezig zijn maar gewijzigd na de laatste import, moeten die in het geconsolideerde bestand ook gewijzigd worden naar de laatste versie.

Het komt er dus op neer om regelmatig een exacte copie te hebben van de gegevens van de verschillende gebruikers.

Sorry voor de onduidelijkheid van mijn vraag.

• 0
Posted

je zal dan inderdaad tabel per tabel moeten importeren. Je kan niet een record en direct al zijn gerelateerde records in 1 keer importeren.

Ik denk dus dat je op de goede weg bent met je eerste script dat je laat zien.

• 0
Posted

Bedankt voor de reacties allemaal. Denk dat ik dus inderdaad wel op de goede weg was (ben) (tabel per tabel importeren) maar dat er hier of daar nog iets schort aan de relaties tussen mijn verschillende tabellen.

Omdat dit (voor een amateurtje) niet zo eenvoudig is om het allemaal opnieuw te bekijken (ik werk in het binnenwerk van filemaker zo eens in de 6 maanden en moet er dus dikwijls de handleiding opnieuw bijhalen, en over dit soort dingen wordt in een handleiding weinig verteld ...) wou ik eerst zeker zijn over de algemene manier om iets te importeren.

Ik doe eerst mijn huiswerk eens opnieuw en als ik er dan nog niet uitgeraak schreeuw ik bog een keer om hulp.

PS

van handleidingen gesproken; er lijkt over FM11 weinig op de markt te zijn. Ik heb de "missing manual" maar vind die niet denderend. Weet iemand soms iets anders, beters ?