Jump to content
  • 0

info uit gerelateerde tabel halen lukt maar één keer

Vitruvius

Question

Posted

situering van het probleem

- twee tabellen (er zijn er meer, maar dat doet nu even niet ter zake) aan elkaar gelinkt via "boornummer" (=-relatie)

Tabel 1: Foto catalogus met de volgende relevante velden: boornummer (= foto van welk boornummer), fotonummer (= bestandsnaam foto vb: IMG_1234.jpg), type foto (dropdown met keuze uit o.a. "Profiel", "Detail", "Overzicht", ...) 1 foto per record.

Tabel 2: boorformulier met de volgend relevante velden: boornummer, foto profiel (= berekeningsveld), foto detail (= berekeningsveld), foto overzicht (= berekeningsveld), foto andere (= berekeningsveld).

Wat doet het berekeningsveld in vb foto profiel: If ( Foto catalogus::Type foto = "Profiel" ; Foto catalogus::Foto nummer; "/")

Héél simpel

Nu zijn er boorpunten waar ik meer dan één foto van heb, vb een profiel foto en een detail foto. Het gekke is nu dat ik vb enkel in mijn veld profiel foto een fotonummer krijg en in de andere velden een "/". Dat wil zeggen dat de berekening wel degelijk uitgevoerd wordt, maar dat FM om de een of andere reden mij niet de nummer geeft van de detailfoto.

hoe komt dit en wat is de oplossing?

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het gebruik van het portaal is niet wenselijk omdat ik niet de foto zelf wil, maar enkel het fotonummer. En ik heb in mijn layout hier zeker te weinig plaats voor.

De functie GetNthRecord is denk ik niet wat ik zoek.

De bedoeling is namelijk dat het veld boorformulier::fotoprofiel via de berekening gaat zoeken in de fotocatalogus naar een profielfoto van een bepaald boring en dan die nummer overzet naar het boorformulier.

in mensentaal zoiets als

-zoek in fotocatalogus in veld boornummer naar boornummer i (in een script kan ik dat als een variabele instellen, maar bij een berekend veld niet)

-als je records (elke foto is één record) met dat boornummer gevonden hebt, kijk dan of er in het veld profiel een nummer staat.

-als dat zo is dan geef je me die nummer en kopieer je die naar het boorformulier

• 0
Posted

via een relatie tussen je boorprofiel en de fototabel, met als criteria BoorProfielTabel::boorNummer = FotoTabel::boorNummer

Dan kan je met een simpele "List" functie de fotonummers ophalen.

• 0
Posted

Ik denk dat ik mijn probleem een beetje verkeerd heb uitgelegd.

boortabel bevat 4 fotovelden

- foto profiel

- foto overzicht

- foto detail

- foto andere

- en natuurlijk boornummer als relatieveld

fototabel bevat per foto 1 record waarbij in fototype een keuze kan gemaakt worden tussen profiel, overzicht, detail, andere

- fotonummer veld

- fototype

- boornummer als relatieveld

Nu zijn er boringen waarbij meer dan 1 foto is genomen

Bij mijn berekeningsveld in boortabel::foto profiel heb ik de volgende opdracht:

if (fototabel::fototype = profiel; lookup (fototabel::fotonummer) ; "/")

profiel verandert in overzicht , detail en andere naargelang het veld in boortabel

Dit werkt goed als er maar één foto is, maar wanneer er meerder zijn stopt het script natuurlijk bij het eerste gevonden record met dezelfde boornummer.

dus hoe kan ik verder laten zoeken naar andere overeenkomstige records? iets als "go to next record"

• 0
Posted

neen, script stappen kunnen enkel in scripts gebruikt worden.

maak een correcte relatie aan zodat je aan de andere zijde van je relatie enkel de juiste records hebt, dan kan je met een lijst functie gewoon de waardes uit dat veld opvragen en krijg je die mooi als lijst in je berekeningsveld te staan.

Bijvoorbeeld

if (fototabel::fototype = profiel; LIST (fototabel::fotonummer) ; "/")

edit: check ook of het resultaat van de calculatie tekst of nummeriek is. Het moet tekst zijn (dropdown linksonderaan calculatiescherm)

• 0
Posted

Probleem is dat ik dan een lijst krijg van alle foto's voor die boring, maar dat ik niet weet wat soort foto's dat zijn.

Ergens lijkt me dit doodeenvoudig, maar ik kan er niet uitkomen.

nog een voor de duidelijkheid (relatie is "= boornummer")

tabel foto bevat vb 3 records

record 1:

- boornummer = 1

- type foto = profiel

- fotonummer is 1234.jpg

record 2:

- boornummer = 1

- type foto = detail

- fotonummer is 5678.jpg

record 3:

- boornummer = 2

- type foto = Overzicht

- fotonummer is 9012.jpg

tabel boring bevat 2 records

record 1:

- boornummer = 1

- berekeninsgveld profielfoto (hier zou automatisch "1234.jpg" in moeten komen)

- berekeninsgveld detailfoto (hier zou automatisch "5678.jpg" in moeten komen)

- berekeninsgveld overzichtfoto (hier zou automatisch "/" in moeten komen)

- berekeninsgveld anderefoto (hier zou automatisch "/" in moeten komen)

record 2:

- boornummer = 2

- berekeninsgveld profielfoto (hier zou automatisch "/" in moeten komen)

- berekeninsgveld detailfoto (hier zou automatisch "/" in moeten komen)

- berekeninsgveld overzichtfoto (hier zou automatisch "9012.jpg" in moeten komen)

- berekeninsgveld anderefoto (hier zou automatisch "/" in moeten komen)

Record 1 geeft enkel "1234.jpg" bij profiel. Detail bijft "/" omdat de eerste foto van boornummer 1 die de berekening van tabel boring::detailfoto tegenkomt een profielfoto is en dat is niet gelijk aan deatil, dus geeft ie "/".

Hoe krijg ik de berekening zover dat ie in het volgende record moet zoeken met de zelfde boornummer?!

Record 2 is geen probleem aangezien er maar één foto is met boornummer 2

• 0
Posted

Ik krijg dan "

ik kom in mijn geval uit op 3 keer "tabel boring" aangezien er geen meerdere relaties per tabel zijn toegelaten (wel EN relaties)

en dit gaan dan in mij uiteindelijke databank 10-tallen relaties worden want niet alleen de foto's van de boringen, maar ook van de sporen, en vondsten gaat daar in zitten en als ik voor elk type foto en elk type apart een relatie moet leggend an gaat dat druk worden. Dus zal ik een andere oplossing gaan moeten zoeken...