Jump to content
  • 0

ODBC vs opmaak velden

Aerius

Question

Posted

Beste FM'ers,

Afgelopen maanden heb ik gewerkt aan de migratie van een FM db naar één dmv ESS (MySQL met Actual odbc driver)

Alles werkt perfect na grondige testen.

Nu schijn ik echter één ding over het hoofd gezien te hebben, en na uren zoeken ben ik er nog steeds niet uit of dit nu kan of niet ?

Laat het me zo stellen :

Eén van te tabellen bevat enkele duizenden producten. Voordien was het geen enkel probleem om bv één belangrijk woordje, zin of dergelijke, te gaan onderstrepen, vet te maken, of in een kleur te zetten, zodat dit binnen de omschrijving goed opvalt. Nu sinds de koppeling naar mysql er inzit, kan dit niet meer.

- Ik weet wel, dat filemaker (bij gebruik van FM als db), de opmaak zelf bijhoudt in de tabellen (of zo had ik het ten minste begrepen)

- Nu had ik verwacht/gehoopt, dat fm dit ook zou doen bij de schaduwtabellen die via ESS vanuit Mysql worden gehaald. Dit is blijkbaar dus niet het geval.

Nu mijn vraag of iemand weet of dit überhaupt kan ? Of hier workarounds voor zijn.

Het is hierbij wel belangrijk dat de eindgebruiker de tekst zelf kan opmaken.

Alvast bedankt !

Bart

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Goeie vraag, Aerius.

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik gebruik ODBC om gegevens in MySQL te zetten, die vervolgens in HTML situaties wordt weergegeven.

Als je van Filemaker NAAR MySQL gegevens overzet, gebruik ik de functie getascss om Filemaker opmaak te transformeren naar HTML opmaak.

Dat werkt.

Maar omgekeerd... ik vermoed van niet. De wijze van het vastleggen van de tekstopmaak lijkt mij een lastige zaak voor Filemaker om dat terug te vertalen.

Als ik het goed begrijp gebruik je Filemaker in zijn geheel niet meer om gegevens op te slaan, maar alleen als front-end om gegevens te bewerken?

• 0
Posted

Hey SuperWimmie

Bedankt voor de reactie.

Het project is in de loop der tijd zo geevolueerd. (Volledig fm > fm in combinatie met sql imports/exports > fm als frontend met sql db - ESS)

Nu er ook uitgebreidere webmogelijkheden nodig waren naar klanten, leveranciers & vertegenwoordigers toe, is er besloten om inderdaad FM grotendeels als front-end op mysql db te gebruiken.

Na deftig uitzoeken bleek dat de zogezegde vertragingen best meevielen en er vooral gekozen werd voor functionaliteit ipv snelheid.

De functie getascss is een wel goede tip !

Aangezien het voornamelijk de omschrijving van de producten is, waarin mogelijkheden tot opmaak zou moeten voorzien worden, overweeg ik om deze omschrijving toch terug lokaal in de fm db te brengen. In ieder geval weet ik zeker dat een periodieke export hiervoor zou volstaan.

Bedankt !