Jump to content
  • 0

Snelheid Filemaker Server

Ari

Question

Posted

Is het samengebruiken van bestanden op basis van Filemaker Server ook sneller bij drie gelijktijdige gebruikers of geeft het pas rendement bij meer dan 9 gebruikers?

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik ben al FM Server-gebruiker sinds versie 7 maar het leek me toen al overduidelijk dat FM Server de juiste (over)stap was oa kwestie van snelheid. Bovendien heeft de serverversie nog andere voordelen wo de backup service!

Als het (toch niet zo grote) budget geen probleem is kan ik het iedereen aanraden!

• 0
Posted

De snelheidswinst die je krijgt als je FileMaker Server gebruikt met een hele kleine groep gebruikers is miniem, maar ze is er wel.

Je moet niet alleen je aantal gebruikers rekenen, maar ook je aantal open bestanden, maar dat zal ook niet zo veel belang hebben als dat er ook niet veel zijn.

Veel belangrijker is het dat FileMaker Server multi-threaded werkt. De server versie kan verschillende dingen TEGELIJKERTIJD, wat FileMaker client niet kan.

Hierdoor krijg je het gevoel dat files op server "snappier" reageren, omdat server onmiddellijk aan de slag gaat om je van antwoord te dienen, terwijl FileMaker client dat niet doet. En daarvoor hoef je nog geen "zware" opdrachten te geven, gewoon van layout wisselen met 2 mensen tegelijkertijd is al een mooi voorbeeld.

Je moet er echter ook mee rekening houden dat de lokale FileMakers ook cache geheugen hebben. Na een tijdje werken met een gehost bestand zal alles zowiezo al wat vlotter gaan.

Het antwoord op je vraag is dat je eigenlijk al rendement hebt vanaf 2 gebruikers. Dat rendement is initieel laag maar verhoogt echter zienderogen naarmate de files intensiever gebruikt worden.