Jump to content
  • 0

Zoek mogelijkheid

jhvdberg

Question

Posted

Beste,

Ik heb een vraag omtrent het opzoeken van gerelateerde gegevens.

Wat ik tot nu toe heb is een formulier waar ik een klantcode invoer waarna de persoonsgegevens verschijnen vanuit een gerelateerde tabel (personen).

Dit werkt prima.

Maar wat ik nu echter wil bereiken is dat ik op óf klantcode óf (bijvoorbeeld) postcode kan zoeken

Dus het veld klantcode is niet meer het enige veld waardoor de gerelateerde gegevens worden opgezocht.

Ik wilde proberen om een veld te maken die zoekt in klantcode of postcode en dan de gegevens opzoekt.

Maar hoe kan ik FM duidelijk maken dat de ingevoerde waarde een klantcode of postcode is en als zodanig de gerelateerde gegevens opzoekt.

Dus kort...

Oude situatie:

Klantcode: 123456

Naam: Remco (is de geretourneerde waarde)

Nieuwe situatie: (gebruik van 2 velden om te zoeken)

Klantcode:

Postcode: 1234AB

Naam: Remco

OF (gebruik van 1 veld om te zoeken)

Zoek gegevens:

Naam: Remco

Ik heb onlangs ergens gelezen dat de zoek optie(s) in FM 11 verbeterd zijn t.o. van de voorgaande versie(s).

Maar ik kan de website/het forum niet meer vinden waar ik dan gelezen had.

Alvast dank voor de tips en de hulp.

Remco

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Volgens mij heb je deze mogelijkheid al in de oudere versies :D

Maak een veld met de twee gegevens en zoek dan in een van de onderdelen.

Dus postcode + naam is dan als resultaat 1234BA Nuyten

bij de zoekopdracht 1234BA of bij Nuyten in dat veld zul je dus het die records vinden die aan de zoekopdracht voldoen.

• 0
Posted
Volgens mij heb je deze mogelijkheid al in de oudere versies :D

Maak een veld met de twee gegevens en zoek dan in een van de onderdelen.

Dus postcode + naam is dan als resultaat 1234BA Nuyten

bij de zoekopdracht 1234BA of bij Nuyten in dat veld zul je dus het die records vinden die aan de zoekopdracht voldoen.

Kan dit dan ook wanneer FM gegevens uit een gerelateerde tabel moet halen?

Ik dacht n.l. dat wanneer de waarde in het veld klantcode overeenkomt met de waarde in het veld klantcode van de (gerelateerde) tabel "Personen" pas de benodigde persoonsinfo op het formulier ingevuld wordt.

Als ik in de gerelateerde tabel één veld maak die beide waardes bevat (123456 1234AB) en ik vul op het formulier de gegevens in waarop ik de persoonsgegevens wil zoeken (bijv. alleen op 123456) dan komen er geen gegevens naar voren, alleen als ik 123456 1234AB invul.

Ik wil dus niet zoeken via een "normale" zoekfunctie, maar via het "opzoeken van gegevens" in een gerelateerde tabel.

Gr.

Remco