Jump to content
  • 0

Banknummer valideren

Donamd

Question

Posted

Hallo,

Ik ben via de evaluatieversie aan het kijken of ik FileMaker kan gebruiken om onze bedrijfsadministratie hiermee te organiseren. Momenteel gebruik ik hiervoor eigen gemaakte programma's in basic onder Dos, maar het wordt stillaan tijd om over te stappen naar Windows.

Heb al een en ander bekeken maar probeer nu het volgende voor mekaar te krijgen.

Bij het invoeren van een banknummer in een veld zou ik graag een controle laten gebeuren of het nummer correct is.

Momenteel heb ik via Bestand - Beheer - Database - Velden en dan het betreffende veld aangeduid en Bevestiging door berekening geselecteerd.

Hier heb ik volgende formule ingegeven :

Exact ( ( Left ( Bankrekening ; 10 ) - ( Int ( Left ( Bankrekening ; 10 ) / 97 ) ) * 97 ) - Right ( Bankrekening1 ; 2 ) ; "0" )

Een Belgisch banknummer bestaat uit 12 cijfers xxx-xxxxxxx-xx waarbij de laatste 2 cijfers een controle getal zijn.

De waarde van de eerste 10 cijfers wordt gedeeld door 97. De restwaarde dient overeen te komen met de waarde van de laatste 2 cijfers.

Met bovenvermelde formule bereken ik de waarde. Als het een geldig banknummer is dan is het resultaat '0' en komt dit overeen met de opgegeven parameter bij de functie Exact. Hierdoor is de logische waarde True.

Deze controle gebeurt door de database pas op het moment dat de record wordt weggeschreven. Graag had ik een mogelijkheid gehad om de controle onmiddellijk te laten gebeuren als de gegevens worden ingevoerd.

Op het forum had volgende topic gevonden viewtopic.php?t=1096

Hier gebeurt ongeveer hetzelfde maar dan met een Nerderlands banknummer. In de topic wordt vermeld dat er 3 velden nodig zijn :

- Veld met rekeningnummer

- Berekeningsveld

- Waarschuwingsveld

Het is me niet duidelijk hoe ik dit berekeningsveld moet maken. Is dit een extra veld in de database ?

Gebeurt de validaty van het nummer hierdoor wel onmiddellijk bij het ingeven ?

Alvast bedankt voor een steuntje in de rug.

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je veld bevestiging wordt inderdaad uitgevoerd bij bevestiging van het record, maar ook na het verlaten van het veld, bijvoorbeeld met tab of return (dit kun je instellen) of met een muisklik buiten het veld.

Het berekeningsveld is een nieuw veld en kan dezelfde formule bevatten als die je gebruikt in je veldbevestiging, als je deze berekening inpakt in een case(je formule;resultaat als waar bijvoorbeeld een meldtekst) heb je geen waarschuwingsveld nodig.

• 0
Posted

Bedankt voor uw reactie, maar ik kom voorlopig niet verder.

Kan U een paar stapjes toevoegen waar een en ander dient aangepast te worden.

Alvast bedankt.

• 0
Posted

Bedankt,

Het is gelukt.

Het zou leuk zijn als er een mogelijkheid is om de layout van het veld als volgt te kunnen tonen :

xxx - xxxxxxx - xx

Dit is voor de gebruiker beter leesbaar.

Hebt U hiervoor ook een idee ?

Alvast bedankt.

• 0
Posted

automatisch invoer

berekende waarde

Left(banknummer;3) &"x" & Middle(banknummer;4;7) & "x" & Right(banknummer;2)

bestaande inhoud vervangen

("banknummer" is eigen veldinhoud)

Dit moet je dan inbreien in je bevestiginging...

• 0
Posted

Op het forum heb ik een voorbeeld terug gevonden om een IBAN code te controleren op echtheid.

Het zou leuk zijn dat ik een voorbeeld kan vinden waarin de Belgisch banknummer omgezet wordt naar een IBAN Nummer en dat ook de BIC Code bepaalt wordt.

Er zijn op het net wel enkele toepassing die dit voor elkaar krijgen, maar ik zou het willen inwerken bij mijn eigen toepassing in filemaker.

Alvast bedankt.