Jump to content
  • 0

Synchroniseren

CyberChicken

Question

Posted

Hi,

In een ver verleden, meen ik mij te herinneren, kon je filemaker bestanden synchroniseren. Kan dat nog steeds met FM6 of is dit echt geschiedenis?

Indien het kan weet iemand dan ook nog hoe?

Kan ik iets doen met iSync?

Files van een iMac G3 en een Powerbook G3 moeten gesynchroniseerd worden. Ik werk onder osX.

Alvast bedankt

CC

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je zou dit kunnen doen door middel van wat scriptjes. Je geeft dan dus in een apart veld aan welke wijzigingsdatum en tijd de records hebben en de nieuwste bewaar je dan.

Er zullen vast ook plugin's voor zijn die dit voor je doen. Maar het is niet heel erg moeilijk om het zelf te maken tenzij je applicaties hebt waar veel in gewerkt wordt op beide systemen.

• 0
Posted
Je zou dit kunnen doen door middel van wat scriptjes. Je geeft dan dus in een apart veld aan welke wijzigingsdatum en tijd de records hebben en de nieuwste bewaar je dan.

Er zullen vast ook plugin's voor zijn die dit voor je doen. Maar het is niet heel erg moeilijk om het zelf te maken tenzij je applicaties hebt waar veel in gewerkt wordt op beide systemen.

Ik heb het een keer gemaakt en het is knap ingewikkeld om alles te ondervangen. Je kunt je niet veroorloven dat records spontaan verdwijnen!

En een methode die ook werkt als de klokken van de computers niet goed lopen is al snel handig.

En wat doe je als in bestand 1 een record zit dat niet in bestand 2 voorkomt. Is het in bestand 1 dan aangemaakt of in bestand 2 weggegooid???

Dat betekent dat je een apart bestand moet gebruiken om bij te houden welke records je in welke bestanden ooit eens hebt gezien. Dat heb ik een keer opgelost door één bestand te gebruiken voor alle bestanden binnen een database. Maar dat bestand bevat dan wel informatie die alleen geldig is voor een database op b.v. de portable van een vertegenwoordiger.

Succes!

René

• 0
Posted

Met Filemaker 5 en hoger is dat toch zo gepiept. Bij het importeren kun je ook laten synchroniseren. Je moet dan de key opgeven in beide bestanden en het loopt als een trein. Nieuwe records worden dan eventueel vanzelf toegevoegd.

• 0
Posted

Als ik het goed begrepen heb uit de 'help' is dit echter een éénrichting update. Het probleem is dat mijn assistente verder werkt op de databanken in kantoor terwijl ik thuis en onderweg werk op mijn laptop. Het grootste probleem zal de nummering worden wanneer er op beide computers nieuwe records zijn aangemaakt.

Ik was van plan de nummering vanuit een centrale file te doen maar zelfs dan wordt het moeilijke vooral door de links die er zijn.

Ik hoop dat ik het bij het verkeerde eind heb ;-) maar ik vrees van niet.

Hartelijk dank

CC

• 0
Posted

Ik heb eventjes dit verhaal gevolgd in de hoop en nieuw creatief licht te zien schijnen op deze al zo oude zaak. Tientallen, honderden hebben hierop al hun tanden gebroken in de internationale FileMaker-gemeenschap, en dat since the very beginning, nog voor het Claris-tijdvak.

Kort samengevat: er bestaat GEEN enkel probaat middel om het gevraagde te realiseren, hoe complex het ook gemaakt wordt. Het gaat dus NIET. Jammer, maar zo is het.

Binnen FileMaker moeten we in de eerste plaats functiegericht denken: wat willen we doen en hoe kunnen we dat bereiken, en is dat redelijk qua TCO en ROI? Want koken kost geld, zoveel is wel duidelijk.

Samengevat: als er door verschillende mensen op verschillende locaties met de databanken moet gewerkt worden (accent op "moet"), dan is er slechts één weg namelijk remote access, dus toegang vanop afstand. Hier zijn dan wel talrijke mogelijkheden: web access, Citrix, Terminal Services, Netilla en ga zo maar door. Een andere weg zoeken is NIET efficiënt.