Jump to content

Dupliceren record en gerelateerde records

Recommended Posts

Posted

Het werkt enkel op Mac OS, en je moet een beetje kijken hoe het exact werkt, maar toen ik deze techniek zag viel ik bijna van mijn stoel.

Een record dupliceren en ook al zijn gerelateerde records met exact 1 lijn code [Perform AppleScript]:

http://tokerud.typepad.com/filemaker/2006/06/new_record_with.html

Het is iets oud, misschien een alom gekende techniek, maar ik heb ze pas vandaag ontdekt, en ik dacht: dit is wel de moeite om even te delen.

Posted

Wow. dit is een gouden post. De post van de maand zou ik zeggen.

Set sourceRec to (get current record)
Create new record with data sourceRec

Blijkbaar is sourceRec meer dan alleen maar het record in FileMaker, maar het record met al de gerelateerd records.

Vraag is echter: hangt dit niet af van je current layout<- zie dit even als een applescript term.

Naargelang welke layout actief is, zal je waarschijnlijk ook een andere sourceRec krijgen.

In elk geval, super coole tip.

Posted

Het is inderdaad gebaseerd op de layout waarop je je op dat moment bevindt.

Voorwaarden opdat de techniek werkt zijn:

- portaal gebaseerd op een relatie met "allow creation" aan

- geen calculaties/summaries op de layout

- enkel de velden die op de layout staan worden gedupliceerd, de rest zijn leeg (of zoals de auto-enter ze heeft gedefinieerd)

En het is inderdaad dat het get current record commando een complete dataset inclusief gerelateerde records teruggeeft.

Why oh why is dit enkel mogelijk via AppleScript? Dit zou toch moeten willen zeggen dat het gewoon natief mogelijk moet zijn via FileMaker...

ps: voor FMSummit, is er geen budget voor Bruce Robertson eens te laten overvliegen voor een stevige AppleScript sessie? Of Peter voel jij je niet geroepen?