Jump to content

Zo maar een idee...

Recommended Posts

Posted

Aangezien er hier op clarify toch wel een aantal FM guru's zitten ;-)

is het misschien een idee om een software - lib op te zetten voor handige routine's? Ik weet dat er uitstekende sites zijn die dit doen, external functions e.d. maar die zijn vooral geënt op niet Nederlandse/Belgische applicaties. Wellicht als iemand een handig script of functie schrijft deze wil delen met de gemeenschap? Of is dit te veel brood-roof?

Ik zou wel bereid zijn dit te doen, in ruil voor weder-kennis en tijdbesparing....

Posted

het gaat niet om enthousiasme, die is er bij mij zeker. Ik wou alleen even nadenken wat ik met dit idee zou willen doen.

Het delen van ideëen is niet altijd mogelijk omdat soms dingen nu eenmaal binnen een bedrijf worden ontwikkeld en je er niet zomaar mee naar buiten mag komen.

Wat ik zou willen toevoegen als idee is: het opvullen van leegtes in FileMaker's documentatie. Zo heb ik bijvoorbeeld een prangende vraag voor het oplijsten onder welke voorwaarde bepaalde knoppen (Save Records As Excel..., New Record (dit is duidelijker), ... ) geactiveerd worden en wanneer ze worden gedesactiveerd... Meer en meer ontwikkelen wij met de Toolbar toegankelijk voor de gebruikers, maar dit houdt in dat we soms niet echt goed snappen waarom sommige knoppen al dan niet worden geactiveerd of gedescativeerd.

Als iemand mee wil doen post ik hier een lijst van al de mogelijke knoppen en custom menu items die FileMaker aanbiedt waarvan je het "gedrag" kan overerven, en dan proberen om het gedrag te gaan onderzoeken en oplijsten.

Bijvoorbeeld:

Enter preview mode is enkel toegankelijk in een script als de "allow user abort" status op Off staat.

Save Records As Excel is niet toegankelijk indien we een script gepauzeerd hebben, maar de script stap "Save Records As Excel..." werkt weer wel in een script

Zo vind ik dat er een hele boel rare gedragingen in die default commands zitten, en ik zou het wel handig vinden om deze eens nader te onderzoeken en dan die op te lijsten.

Posted

ok, ik ga vanavond eens nadenken hoe dit het beste gestructureerd kan aangepakt worden...

zomaar hier een lijst pompen van die mogelijk commands heeft niet veel zin denk ik... misschien item per item dit gaan aanpakken... soit, stof tot nadenken :)