Jump to content
  • 0

Doornummeren voor 3 databases tegelijk

Paul Smit

Question

Posted

Hallo,

Even een vraag over doornummeren.

Je kunt in Filemaker bij het aanmaken van een record automatisch laten doornummeren, maar dat wil m'n klant niet. Hij heeft drie databases van waaruit hij wil doornummeren zodra de factuur gemaakt gaat worden.

Het doornummeren doe ik in een vierde database als volgt:

nummer = nummer + 1 ( in 4e database)

factuurnummer = nummer (in een van de drie databases)

Werkt prima, maar wat blijkt nou. Wanneer je (met FileMaker Server) exact op hetzelfde moment klikt op doornummeren, dan krijgt 1 gebruiker weliswaar een foutmelding (record currenly in use by another user), maar vervolgens krijgen beide gebruikers eenzelfde nummer. En dat maggnie.

Heeft iemand misschien een goede oplossing hiervoor?

Bedankt alvast!

Grtz Paul

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Bedankt, Koen, dat wist ik ook al wel :roll: . Duckie en Paul Smit zullen content zijn.

Wat Paul betreft wil ik hem toch aanraden zich nog wat grondiger in FileMaker te verdiepen alvorens de commerciële toer op te gaan en te spreken over "mijn klant".

Ik zou huiveren als ik mijn huisdokter op een medisch forum zag vragen hoe het precies zit met injectienaalden... :oops::oops::oops:

• 0
Posted

Ik pas deze methode al een tijdje toe. Ik laat de loop 500x draaien. Ik check op een error als ik een goto field command geef. Krijg ik dan geen error, dan ga ik vervolgens een nieuw nummer aanmaken.

Toch heb ik een enkele keer een dubbel nummer. Doe ik het het dan toch niet helemaal goed?

• 0
Posted

Ja, goede vraag. Deze oplossing stamt uit de tijd van Filemaker 5.0.

Toen kon je nog niet de serial-nummers in de database via een script uitvragen en corrigeren en ik wil met een automatische conversie de juiste serialnrs overnemen zonder dat ik handmatig de nummers moet overnemen. Dus staan ze in een apart serienr-bestand.

Ik moet er eens dieper over nadenken, maar ik denk dat je gelijk hebt dat dat nu niet echt meer nodig is.

• 0
Posted
Ik moet er eens dieper over nadenken, maar ik denk dat je gelijk hebt dat dat nu niet echt meer nodig is.

Zeer interessante overweging. Ik denk dat we dat allemaal eens zouden moeten overdenken en ons afvragen of het echt nog nodig is en zoniet, welke de precieze methode is voor het alternatief.