Ga naar inhoud

FileMaker Pro 12 sneak preview


Aanbevolen berichten

Er is 1 en ander uitgelekt over de nieuwe FileMaker Pro 12 versie.

Hier vind je een blog artikel dat de nieuwe features bespreekt.

 

http://www.kegebein.net/blog/2011/04/something-about-filemaker-12/

 

Wat niet besproken was, ik heb in de mij in het begin van deze maand toegestuurde eerste alfa versie ook al tabs gezien in de veld- en layoutopties die zouden toelaten om de privileges van een veld in te stellen.

Eindelijk kan je dan onmiddellijk de juiste privileges instellen van elk veld dat je bijmaakt. Als je een veld dupliceert, dan dupliceer je ook alle privileges. Hetzelfde geldt voor layouts.5a758dcd15275_Screenshot2011-04-17at15_28_13.png.29b69975335098003bcdf793f92bd037.png

 

Waarschijnlijk heb ik nog dingen gemist. Wie heeft er nog nieuwe features ontdekt?

Link naar reactie

Ja, ik ben er wat laat mee, maar gezien er dit jaar niks op het forum te zien was van onze aprilgrapper, wou ik er toch even aandacht aan geven.

Het valt me op dat hij geen onzinnige dingen neerzet. Het is een ludieke manier om feature requests te doen. Ik hoop dat hij het traditioneel elk jaar gaat doen. En dat ze het bij FileMaker ook traditioneel gaan lezen ( en proberen te begrijpen ...:-) )

Link naar reactie

ze hebben ook een heel aantal script stappen toegevoegd voor communicatie over het HTTP protocol.

 

- StartListeningOnPort [] : laat toe om te luisteren naar een poort

- OnIncomingConnection [ PortNumber ; ScriptName ] : registreert een script om aan te roepen bij een inkomende connectie, tijdens de zogenaamde "handshake"

- OnDataTransfer [ PortNumber ; ScriptName ] : registreert een script om aan te roepen bij een data transfer via die poort

- OnClosingConnection [ PortNumber ; ScriptName ] : registreert een script om aan te roepen als de connectie wordt afgesloten (zowel door FileMaker als de externe requestor !)

- CloseConnection [ PortNumber ] : om vanuit FileMaker de communicatie af te sluiten

- SendData [ PortNumber ; Data ] : om data te versturen over de openstaande connectie

 

Op die manier kan je vanaf FileMaker 12 remote scripts gaan aanroepen, en effectief communiceren met een FileMaker client op een andere computer. Is bijvoorbeeld leuk om een Send Event [ "format c:" ] aan te roepen bij een van je collega's :)

 

Of je kan het ook nuttig gebruiken voor te communiceren vanuit je webviewer naar filemaker (en terug), of via een relais, of via ... of via ... :)

 

Hup hup en nu maar wachten !

Link naar reactie

Ja, waarschijnlijk hebben ze de code van de 24U SimpleTalk plug-in overgekocht.

FileMaker heeft nu als policy dat als een plug-in populair wordt, ze de code overkopen, en de feature dan in de volgende versie van FileMaker steken.

Behalve dan bij de Troi Dialog plug-in. Daar hebben ze beslist dat het niet nodig is om de Show Message script stap te verbeteren. Gewoon goed genoeg.

Link naar reactie
Ja, waarschijnlijk hebben ze de code van de 24U SimpleTalk plug-in overgekocht.

FileMaker heeft nu als policy dat als een plug-in populair wordt, ze de code overkopen, en de feature dan in de volgende versie van FileMaker steken.

Behalve dan bij de Troi Dialog plug-in. Daar hebben ze beslist dat het niet nodig is om de Show Message script stap te verbeteren. Gewoon goed genoeg.

 

Precies, dialogen zijn ´not´ done, zeker geen opties daarin. Wie heeft nu meer als drie knoppen nodig? De venster afhandeling is zo uitgebreid (Zeker op Windows)

Link naar reactie

Wat de Mac versie betreft, na de conversie van Carbon naar Cocoa was de ondersteuning van bepaalde "shortcuts" niet meer OK.

Zo moest je plotseling de "return" toets gebruiken waar je vroeger de spatiebalk kon gebruiken. Sommige shortcuts waren gewoon niet meer beschikbaar, met als gevolg dat een groot aantal FileMaker developers met tendinitis moesten gehospitaliseerd worden.

 

Toen FileMaker realiseerde dat er plotseling een groot developer tekort op de markt was, heeft ze voor al deze developers een rehabilitatie-programma gestart, en in de nieuwe versie 12 zijn de shortcuts niet alleen terug zoals voorheen, bepaalde dialogen zoals die van de conditionele formattering zijn nu ook dubbelklikbaar en voorzien van shortcuts. We vermoeden dat het FileMaker development team op een spoedcursus Cocoa interfacing gestuurd is, gezien ze dit op zo'n korte tijd voor mekaar gekregen hebben.

 

FileMaker verwacht een verdubbeling van de productiviteit, en overweegt verdere stappen om het programma nóg meer consistentie te geven. Zo zal het waarschijnlijk mogelijk zijn om alle list objecten te verplaatsen met control-pijltje, dus niet alleen script stappen, maar ook scripts in de scripts dialogen, de relatievergelijkingen in de relatiedialogen, de condities in de conditionele formatteringsdialogen enz. In de ons toegestuurde beta versie was dit nog niet beschikbaar, maar de feature zal waarschijnlijk wel de golden master release halen.

Link naar reactie

Ik heb het volgende vernomen via ondergrondse kanalen.

Er komt een extra product bij FileMaker Lite. Het programma is enkel bedoeld voor de eindgebruiker en wordt automatisch vanuit de server gedownload.

De licentie kosten zijn de helft. Het software pakket is slechts 25 mb groot. De snelheid over de WAN met deze client is uitstekend.

 

In de normale omgeving zijn de portals upgedate zo zijn de kolommen te sorteren en zijn er verschillende opties voor de slider.

De interface mogelijkheden zijn ook verbetert zo zijn bijna alle mogelijkheden van Photoshop ook in FileMaker terug te vinden.

Zoals

- Layers

- Gradients

 

De value list zijn nu te sorteren.

 

FileMaker Go 2.0 ondersteund

 

- GPS positie

- Rotate scripttrigger

- Veel snellere performance

 

Op de server zijn er ook tal van zaken verbetert

- Een audit trail wordt bijgehouden

- Performance is met 400 % voorruit gegaan

 

Ze zijn heel erg goed bezig bij FileMaker.

 

Groeten,

 

WJ

Link naar reactie

En dan niet te vergeten;

 

- Bij Filemaker Pro Advanced kan je nu je applicaties (native) compileren, zodat deze stand-alone kunnen werken

(inclusief netwerk support), waarbij de gecompileerde versies royalty-free verspreid mogen worden.

 

- Je kan compileren op 1 platform voor meerdere platformen, zodat verspreiding van je app veel makkelijker gaat.

 

- Filemaker Server 12 voor Linux is ook opnieuw uitgebracht, het wordt ondersteund voor alle grote distro's...

Denk hierbij aan Android, Ubuntu, RedHat (Fedora), Debian, Linux Mint...

 

- Een client voor linux platforms volgt later dit jaar.

 

- MySQL is nu native te benaderen zonder tussenkomst van ODBC of een andere laag.

 

Ja, we worden langzaam serieus genomen bij filemaker als developer.

Link naar reactie

wie gebruikt er nu dialogen??? je moet toch niets vragen aan je eindgebruikers? En trouwens je moet je vragen maar zo stellen dat er maar die mogelijke antwoorden zijn!

 

Ik vind dit juist goed van FileMaker dat ze hier niet aankomen, het duwt je als ontwikkelaar echt in de rol om de juiste vragen te leren stellen :)

 

Ik had ook iets vernomen van FileMaker Lite, maar ik had niet begrepen dat ze de prijs gingen halveren ;)

Link naar reactie
Ja, waarschijnlijk hebben ze de code van de 24U SimpleTalk plug-in overgekocht.

FileMaker heeft nu als policy dat als een plug-in populair wordt, ze de code overkopen, en de feature dan in de volgende versie van FileMaker steken.

Behalve dan bij de Troi Dialog plug-in. Daar hebben ze beslist dat het niet nodig is om de Show Message script stap te verbeteren. Gewoon goed genoeg.

 

Als ze dan ook de licenties goed regelen, kunnen we die dan ook gebruiken in runtimes...

Link naar reactie
Ik heb het volgende vernomen via ondergrondse kanalen.

Er komt een extra product bij FileMaker Lite. Het programma is enkel bedoeld voor de eindgebruiker en wordt automatisch vanuit de server gedownload.

De licentie kosten zijn de helft. Het software pakket is slechts 25 mb groot. De snelheid over de WAN met deze client is uitstekend.

 

In de normale omgeving zijn de portals upgedate zo zijn de kolommen te sorteren en zijn er verschillende opties voor de slider.

De interface mogelijkheden zijn ook verbetert zo zijn bijna alle mogelijkheden van Photoshop ook in FileMaker terug te vinden.

Zoals

- Layers

- Gradients

 

De value list zijn nu te sorteren.

 

FileMaker Go 2.0 ondersteund

 

- GPS positie

- Rotate scripttrigger

- Veel snellere performance

 

Op de server zijn er ook tal van zaken verbetert

- Een audit trail wordt bijgehouden

- Performance is met 400 % voorruit gegaan

 

Ze zijn heel erg goed bezig bij FileMaker.

 

Groeten,

 

WJ

 

en naar het schijnt is er volledige Nederlandstalige spellingscontrole! :D

Link naar reactie

Thomas Kunetz volgt het regelmatig, ik geloof dat hij babelfish gebruikt.

Er was hier eens een échte beta tester die op de vingers getikt werd door FileMaker, omdat hij -en of dat dat terecht was laat ik in het midden- uit de biecht geklapt zou hebben.

Dus het antwoord is zeker ja.

 

Waarschijnlijk worden we dus straks allemaal op het matje geroepen. 8)

 

Zeker als ik hier nog eens vertel dat je FileMaker 12 via AppleScript nu veel meer kan :

 

Tell Application "FileMaker Pro"
-- zo ondersteunt de Do Script instructie nu ook een parameter
Do Script FileMaker Script "mijn script" of file "mijn file" with parameters {x: 1; y:"abc"; $a: 12 }
...
-- .. en kan je variabelen instellen
Set Variable "$$MIJNVAR" of file "mijn file" to 25
End Tell

 

Terwijl men dan toch aan de variabelen engine aan het sleutelen was, heeft men dan ook maar ineens de $$$ variabelen geintroduceerd, 3 keer raden wat de scope van die variabelen is...

Link naar reactie
Terwijl men dan toch aan de variabelen engine aan het sleutelen was, heeft men dan ook maar ineens de $$$ variabelen geintroduceerd, 3 keer raden wat de scope van die variabelen is...

 

Ik vermoed dat dit een variable is dat zelfs wanneer je je computer uit zet deze bewaard blijven, uiteraard alleen zolang je de stekker er in laat zitten of de batterij is geladen, er zijn wel grenzen ;-)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...