Jump to content
  • 0

Aantal vraagjes

Lin

Question

Posted

Als newbie heb ik (eindelijk) een redelijk werkend FM bestand in elkaar gedraaid. Nu is het een zaak van uitbouwen en hier kom ik enige 'problemen' tegen. Hopelijk hebben jullie een antwoord voor me. Het bestand bestaat tot nu toe uit 4 layouts; Adressen, order, faktuur en een overzicht. Er staan nu zo'n 20 records in. Nu de vragen....

Ik gebruik dit bestand voor bestellingen van visitekaartjes. Ik verzamel opdrachten om 1 drukvorm vol te krijgen en zodra ik 1 vorm vol heb (bestelling geplaatst, bestanden aangeleverd etc.) wordt vorm gedrukt.

Ten eerste; Om een overzicht te maken van de status heb ik bedacht een layout met labels (etiketten) te maken (lijkt op een drukvorm met kaartjes nl). Op zich geen probleem maar FM laat geen overzicht zien van alle kaartjes (etiketten) naast elkaar (3 x 6) maar gewoon alleen een enkele, per adres... Kan ik dit veranderen of is dit alleen te bekijken bij een printpreview of iets dergelijks?

Vraag 2. Ik wilde ordernummers aan de records toevoegen welke begon met nummer 03047. Volgende moet dus 03048, 03049 etc... M.a.w. vorig recordnummer +1. Ik weet niet wat ik verkeerd doe maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Erg frustrerend.

Vraag 3. Ander poging betrof het aan maken van verschillende sorteer buttons in het overzicht. Vreemd genoeg kon ik maar 1 type sortering realiseren. 2 buttons voor het sorteren op ordernummer en op status was niet mogelijk. Zie ik weer wat over het hoofd?

(voorlopig) laatste vraag; Als ik, terwijl ik al records aangemaakt heb een script wil verwerken in een bestaand layout wordt dit alleen verwerkt in nieuwe records, niet in de bestaande. Klopt dit of is hier een handeling voor nodig om alles te updaten?

Alvast bedankt voor het medenken!

linda

p.s. als iemand nog visitekaartjes nodig heeft? ;)

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik denk dat je verkeerd begonnen bent met FileMaker: het is een tamelijk krachtig programma - weliswaar met een zeer lage instapdrempel - waarmee je heel simpele maar ook bijzonder complexe dingen kan doen.

De vragen die je stelt zijn zomaar niet te beantwoorden: de verwarring zou alleen maar groter worden. De terminologie die je gebruikt dekt de lading niet: je spreekt over 4 lay-outs, maar we hopen allemaal dat je vier files of bestanden bedoelt. Je hebt immers een relationeel systeem nodig. Als je het hebt over 4 lay-outs, dan zit je in een flat file, en dat is helemaal niet voldoende... tenzij natuurlijk je voor elke klant slechts één order en één factuur voorziet, maar met zo'n klanten is niemand gelukkig.

Wat je moet doen is dit: een comfortabele fauteuil, een kopje koffie (thee kan ook) en de handleiding: eerst doorbladeren, de inhoudstafel overlopen, hier en daar iets lezen, en daarna systematisch beginnen bij het begin. Af en toe iets uitproberen op de computer, maar dan meteen terug naar de koffie.

Als je dan volgend jaar de vragen nog eens herleest die je hier gesteld hebt, dan ga je iets voelen dat begint onderaan de rug, daarna stijgt en via de schouderbladen uitdeint naar beide zijden. Het kan ook zijn dat er een rode blos verschijnt op de wangen. Dat is perfect normaal.

Good luck!

• 0
Posted

De filemaker bible is al geheel doorgenomen maar ik weet dat ik al doende moet leren. Dat doe ik nu dus en dan komen de concrete vragen en ik hoop op wat concrete antwoorden. Antwoord 1 heb ik al tussen de regels door kunnen lezen; flatfile opsplitsen; done. Maar wat nu?

• 0
Posted

Allez, vooruit, omdat we niet moeilijk willen doen: dat van die nummering vind je in de handleiding van bijvoorbeeld versie 5.5 op bladzijde 5-8. Die FileMaker bible vermeldt dat toch ook, of niet?

De overige vragen laat ik aan de andere vrijwilligers. Ze zijn al even basic als de rest. Hopelijk is hun tijd niet te kostbaar.

• 0
Posted

Goed, ik zal het sorteervraagje beantwoorden.

maak een script voor iedere sortering die je wenst. In ieder script staat slechts de sorteer-script-stap. Daarin wordt de laatste en dus gewenste sortering opgeslagen. koppel ieder script aan een knop en het werkt.

succes.

• 0
Posted
Hopelijk is hun tijd niet te kostbaar.

??? 't Spijt me maar ik vond dit een erg vreemde opmerking. Ik heb u hierover even prive een mailtje gestuurd.

@JW; wat je beschrijft is dus precies de handelingen die ik gedaan had maar ik kan steeds maar kiezen uit 1 (het laatst aangemaakte) script... Dat vond ik nu juist het vreemde.

Ik heb wel een flauw vermoeden waar het aan ligt maar dit vermoeden kan ook totaal onjuist zijn. Ik werk nl in OSX maar mijn FM5 werkt nog via het (paralel lopende) OS9 systeem. Slepen van fields lukt nl ook al niet; dan krijg ik een automatische kopie van het verplaatste veld. Ook al zoiets onlogisch. Morgen zal ik dus eens opstarten vanuit OS9 en dan kijken of het wel lukt. Voor zover in ieder geval bedankt!

Linda

• 0
Posted

Os-9 of OS-X heeft daar niet zoveel mee te maken.

Even zien. Als je een script maakt met een sorteerstap, dan wordt daar de laatse sorteerstap in opgeslagen. Maak je diect een tweede script aan, dan bevat deze dus dezelde sorteerinsteling. Je kan verder maar één sorteerstap per script opnemen. Of je moet aan de knoppen steeds het zelfde script hebben gekoppeld. Ergens moet het foutje zitten want het moet werken.

Dat je onder OS-X niet kan kopieëren maar allen slepen heb ik ook weleens. Dan start ik OS-X helemaal opnieuw op en dan is het weer een tijdje weg.

• 0
Posted

JW legt het goed uit, precies zoals het werkt. Maar de manier waarop FileMaker in een script automatisch bijvoorbeeld de Print Setup en o.a. de sorteervolgorde bewaart, is niet bijzonder transparant, ook niet in de handleiding. FileMaker onthoudt dus de laatst gebruikte instellingen wanneer een script aangemaakt wordt, maar die worden enkel geactiveerd als de relevante scriptstap gebruikt wordt. Als je zo'n script dan dupliceert, heb je uiteraard dezelfde sorteervolgorde (bijvoorbeeld op Voornaam).

Om die sorteervolgorde te wijzigen moet je in Browse mode een nieuwe sorteervolgorde instellen, bijvoorbeeld op Gemeente. Daarna kan je in Scriptmaker het tweede script openen (dat bevat nog altijd de sorteervolgorde op Voornaam) en dat dan meteen weer sluiten (!). Daarna verschijnt een wat warrig dialoogpaneel waarmee je ofwel kan bevestigen dat de sorteervolgorde van het script bewaard moet worden, ofwel dat je de nieuwe sorteervolgorde (die op Gemeente) in het script wil opnemen.