Jump to content
  • 0

Geselecteerde records afdrukken

Donamd

Question

Posted

In mijn toepassing heb ik bij het afdrukken van personeelsgegevens voorzien om een selectie te maken van welke records er dienen afgedrukt te worden.

1. Alle Records

2. Huidige Record dat actueel zichtbaar is op het scherm

3. Geselecteerde Records

Voor punt 1 en 2 lukt het maar niet voor punt 3.

De bedoeling is dat de selectie in een script dient verwerkt te worden. Script ziet er als volgt uit :

Ga naar Bladeren

If [_Print_Selectie::Personeel_Lijst_Records = "Alle Records"]

Alle records tonen

Else If [_Print_Selectie::Personeel_Lijst_Records = "Geselecteerde Records"]

Else If [_Print_Selectie::Personeel_Lijst_Records = "Huidige Record"]

Records Weglaten

Gevonden reeks beperken [Herstellen]

End if

Bij het opstarten van het script heb ik een $$Variabele ingesteld die de gegevens bevat van de Werknemer ID. Bij de selectie Huidige Record, zoek ik met Gevonden reeks beperken naar het record waarvan Werknemer ID overeenkomt met de vooraf ingestelde $$Variabele. Zo lukt dit voor huidige record en is alles nog duidelijk voor mij.

Hoe kan ik dit nu instellen om enkel de geselecteerde records af te drukken ?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb wat moeite om je vraag te begrijpen,maar ik veronderstel dat je een probleem hebt met het beperken van de gevonden record-set, want het het is niet zo voor de hand liggend hoe je daarmee werkt.

Je gaat opnieuw in Zoek mode ( geen pauze ), vult je $$variabele in ( met "veld instellen" ), en in plaats van "zoeken uitvoeren" ga je de script stap "gevonden reeks beperken" gebruiken.

Let op, zonder hersteloptie!

• 0
Posted

Peter, intussen is het me gelukt.

In bijlage heb ik het voorbeeld toegevoegd zoals het nu werkt.

Ik had duidelijk de werking van een script niet onder de knie. Wat niet wil zeggen dat dit nu wel het geval is :D

Toch begint er elke dag meer zicht op FM te komen.

Bekijk je even mijn oplossing en als deze bijgestuurd moet worden zijn tips altijd welkom.

Ik wil eveneens nog eens in de verf zetten dat ik alle gebruikers van dit forum van harte bedank voor hun informatie die mij verstrekt wordt voor het oplossen van mijn vragen.

Voor kenners van FM zullen het welicht simplistische vragen zijn die ik stel maar als beginnend gebruiker, die zonder voorafgaandelijke opleiding zich een weg aan het zoeken is tussen de bomen in het bos van FM is een woordje van goede raad altijd welkom. Hiervoor alvast bedankt aan allen.

Nu stelt zich hiervoor nog een laatste vraag. Kan ik de zoekparameters overdragen van één scherm naar een ander ?

Print Records.fp7

• 0
Posted

Goeiemorgen!

Variabele instellen [$$HuidigeRecord; Waarde:Personeel::ID]

Ga naar Zoeken [Herstellen]

Ga naar lay-out ["Afdruk Personeel"]

Zoekopdracht uitvoeren [Herstellen]

Ga naar Schermafdruk []

De lijn in het rood mag er uit. Opgepast met die hersteloptie!! Je moet dus niet naar zoekmode gaan als je een zoekopdracht uitvoert met de hersteloptie.

Voor jou waarschijnlijk minder belangrijk, maar een zoekopdracht herstellen met een variabele als parameter werkt niet in oudere versies van FileMaker.

Maak van die $$ variabele gerust een $ variabele. Je hebt 'm buiten de "scope" van het script niet nodig, een nu blijft hij gewoon hangen. Kan geen kwaad, is echter niet netjes.

Nu stelt zich hiervoor nog een laatste vraag. Kan ik de zoekparameters overdragen van één scherm naar een ander ?

Wat bedoel je met "scherm"? Lay-out? Leg anders eerst even uit wat je wil doen. Ik heb een donkerbruin vermoeden, maar ga je hierbij toch even uitdagen om je hierin zeker qua terminologie wat in te werken. De dingen de juiste namen geven is een cruciale fase in de weg naar volledig begrijpen. Je hebt lay-outs, occurrences ( of wat daar ook als NL naam voor is uitgevonden ), tabellen, relaties...

Ik voel me hier ff een echte schoolmeester - van de maandagschool dan...:-)

• 0
Posted

Peter, Ik schets hier even mijn bedoeling.

Ik heb een lay-out "Werknemers" met werknemer gegevens.

Via een print button start ik een nieuw venster "Selectie" op. In dit venster zijn 2 velden voorzien voor invoer met keuzerondjes om een selectie te maken van welke lijst er afgedrukt dient te worden en met welke gegevens.

Vraag 1 = Lijst 1 of Lijst 2

Vraag 2 = Alle Records of Huidige Record of Geselecteerde Records

De $$variabele wordt bij mij aangemaakt in hetzelfde script als waarmee een nieuw venster geopend wordt vanaf lay-out "Werknemers". Daarom heb ik de variabele $$ meegegeven, zodat deze ook gekend is in het nieuwe venster "Selectie". Nu dacht ik dat de zoekparameters die eventueel door de gebruiker zouden gebruikt zijn om een aantal records te selecteren ook als variabele zou kunnen overdragen naar het nieuwe venster "Selectie". Op deze wijze zou ik dan de zoekopdracht reconstrueren in het nieuwe venster en dan om als resultaat dezelfde records te bekomen in het venster "Selectie" als in het venster "Werknemers".

Misschien is mijn bedoeling foutief. Welk is de juiste wijze om dit te bekomen ?

• 0
Posted

Als je een nieuw venster maakt, dan pakt dat venster een hoop eigenschappen over van het venster dat je open hebt op het ogenblik dat je een nieuw venster opvraagt. Zo blijf je op hetzelfde record staan, van dezelfde layout, en in dezelfde recordselectie.

Je moet dus niets overdragen volgens mij.

• 0
Posted

Het werkt Peter, bedankt voor de tip.

Ik was alweer helemaal verkeerd bezig. Ik begrijp nu echter wel wat de werking van de scripts is. Als ik er nu op terug kijk, is het vrij simpel ... en daar stel ik dan vragen over :oops:

Laat ik het maar houden op alle begin is moeilijk, maar ik heb het gevoel dat ik dit paasweekend weer een stukje ben opgeschoten.

Van harte bedankt voor uw bemerkingen.