Jump to content
  • 0

HTTP Proxy servers en FileMaker Pro

pclaerhout

Question

Posted

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een internet aansluiting van Telenet die gebruik maakt van een proxy server om op het web te geraken. Nu heb ik een FileMaker database die een XML bestand rechtstreeks van het web moet inlezen om deze in de database te importeren.

Als de XML file op een lokale server staat (localhost bijvoorbeeld), dan werkt alles als een zonnetje. Als het bestandje op een andere host staat (www.yellowduck.be bijvoorbeeld), dan loopt het in de fout. Blijkbaar weet FileMaker niet dat hij over een proxy server moet en zegt bijgevolg dat de URL niet gevonden kan worden.

Ik was van de veronderstelling dat FileMaker de HTTP proxy server settings van Internet Explorer ging gebruiken, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Ook kan je nergens in de voorkeuren van FileMaker een proxy server instellen.

Weet iemand hier een oplossing voor?

PS: ik heb dit tot nu toe enkel kunnen proberen met FileMaker op Windows.

pieter

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Just a shot in the dark en misschien zou ik beter zwijgen, maar... bij een gewone dialup connection kan je vrij kiezen of je al dan niet over die proxy server wil lopen. Kan dat in jouw geval ook niet?

• 0
Posted

He Pieter

Helaas niet, want telenet maakt geen gebruik van een dialupverbinding...

Goed dat je me dit vertelt, maar ik begrijp die "want" niet: bij een dialup-connectie kan je kiezen rechtstreeks terecht te komen op de internet server van je provider of op een proxy server (deze bewaart de meest gevraagde sites, dus je hebt een snellere access, maar helemaal geen garantie dat je de meest recente versie van die site ziet). Bedoel je dat je bij Telenet die keuze niet hebt? Of zijn er nog meer mysteries die ik niet doorgrond heb en zijn er verschillende types proxy servers met een specifieke functie? Sorry als het een basic vraag is: ik zit nog altijd voor heel wat dingen op die lage takken (ramos humilis, weet je wel)...

• 0
Posted

Telenet installeert een modem bij iedereen thuis die zich eigenlijk als een router gedraagt. Dit houdt ook in dat je een permanente connectie hebt met het internet. Doordat je een permanente connectie hebt, hoef je nooit een dailup connectie te maken om op het internet te geraken. Het is alsof alle Telenet klanten op 1 grote switch/router zitten die aan het internet gekoppeld is.

Om de performantie van het hele Telenet gebeuren te garanderen heeft Telenet proxy servers opgezet die de contents van de websites buiten het Telenet netwerk cachen. Als je dus bijvoorbeeld naar http://users.pandora.be/pieter.claerhout/ surft, die zich binnen het Telenet netwerk bevindt, dan ga je niet over de proxy server. Surf je bijvoorbeeld naar http://www.filemaker.com/, dan ben je verplicht van gebruik te maken van de Telenet proxy server om buiten te geraken.

Dus in het kort: bij Telenet is er geen sprake van dailup verbindingen.

pieter

• 0
Posted

FileMaker heeft inderdaad 3/4e van de mogelijke xml-import functionaliteit vergeten te implementeren. Het ondersteund geen proxy, post, https, enz..

Om het toch werkende te krijgen kun je de Troi Url plugin gebruiken.

Koen