Jump to content
  • 0

netwerk over internet

VWin

Question

Posted

Hallo,

Twee Mac's met elk FMP 10 (versie speelt volgens mij geen rol .. zie verder) en verbonden dmv van een bbox met het internet en mekaar.

Op de Belgacom bbox-router werd (hopelijk correct) de poort 5003 "open" gezet.

Via het lokale netwerk is de set van fmp-files vanop de basis-mac perfect te zien en te openen op de klientmac.

Daarna werd er via DYNDNS.com ook een dynamisch IPadres aangemaakt voor de basis-PC: xxxxx.dyndns-ip.com en werd op die basispc inderdaad ook een programmatje geinstalleerd dat de IP-adresverandering bijhoudt ...

Indien dan vanuit de klient via "openen op afstand" gekozen wordt voor .." fmnet:/xxxxx.dyndns-ip.com/

is er niets te zien...

Er werd uiteraard ook even dmv een volledige externe mac getracht diezelfde basisbestanden te benaderen via dit dynamisch IP-adres en zelfs door gewoon het actuele Ip-adres zelf in te tikken) maar ook dan geen positief resultaat ...

Waar kan het verkeerd gegaan zijn ?

de poortinstellingen op de router ? (zie bijlage)

de syntax bij het openen op afstand ?

Of zijn er andere gekende problemen ?

mvg

router5003.jpg.7a7c15185d8f5608aaede7ea0349f619.jpg

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb er ook even over gedaan om het correct en definitief werkend te krijgen.

Je zorgt er best voor dat je server lokaal een statisch ip adres heeft.

Vervolgens forward je op je router de filemaker poorten naar je server ip.

Vergeet ook niet om DDNS op je router te enabelen met je account gegevens van dydns.

Volgens mij gaat het bij jou fout, niet omdat je firewall iets blokkeert, maar omdat je traffic niet naar de juiste plaats gaat.

Daarom je netwerkadapter van de server instellen met een statisch ip. Op je router DDNS aanzetten, mocht je deze optie niet hebben, dan zou ik je aanraden om er toch één te kopen (kost niet zoveel meer). Op die manier zullen de dyndns diensten weten waar ze je filemaker verkeer naartoe moeten sturen (je router geeft continu je (dynamisch) extern ip adres door). Dan is het nog een kwestie dat je router de gebruikers naar het juiste (server)ip adres doorverbindt via portforwarding (voor de poorten zie: http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/6427/~/filemaker-server-and-filemaker-server-advanced-port-numbers).

Mocht het toch je firewall zijn, dan kan het zijn dat het programmatje dat je nu gebruikt voor het doorgeven van je ip adres naar dyndns, geblokkeerd is.

Voor uitgebreidere informatie kan je mij steeds een pm sturen.