Jump to content
  • 0

fmp over internet

VWin

Question

Posted

Hallo,

Twee Mac's met elk FMP 10 (versie speelt volgens mij geen rol .. zie verder) en verbonden dmv van een bbox met het internet en mekaar.

Op de Belgacom bbox-router werd (hopelijk correct) de poort 5003 "open" gezet.

Via het lokale netwerk is de set van fmp-files vanop de basis-mac perfect te zien en te openen op de klientmac.

Daarna werd er via DYNDNS.com ook een dynamisch IPadres aangemaakt voor de basis-PC: xxxxx.dyndns-ip.com en werd op die basispc inderdaad ook een programmatje geinstalleerd dat de IP-adresverandering bijhoudt ...

Indien dan vanuit de klient via "openen op afstand" gekozen wordt voor .." fmnet:/xxxxx.dyndns-ip.com/

is er niets te zien...

Er werd uiteraard ook even dmv een volledige externe mac getracht diezelfde basisbestanden te benaderen via dit dynamisch IP-adres en zelfs door gewoon het actuele Ip-adres zelf in te tikken) maar ook dan geen positief resultaat ...

Waar kan het verkeerd gegaan zijn ?

de poortinstellingen op de router ? (zie bijlage)

de syntax bij het openen op afstand ?

Of zijn er andere gekende problemen ?

router5003.jpg.d532daf8ebc6c8ec8faae1b11370dd8f.jpg

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

poort 5353 wordt ook gebruikt om elkaar te "ontdekken"... maar als je het exacte adres van de file kent zou dit niet mogen uitmaken.

Ik zou eerst eens testen of de poort wel degelijk open staat.

• 0
Posted

Hoe kan je anders testen of die poort 5003 wel degelijk open staat ...dan door te kijken of er fmp-files beschikbaar zijn via "openen op afstand" ?

en .. bedoel je "open" op de client of op de host ?

• 0
Posted

op de client hoef je niets open te zetten.

als je een Mac hebt kan het blijkbaar (dankzij Karl Vossen) via Network Utility -> Port Scan. Op PC weet ik niet hoe je dit kan doen.

• 0
Posted

Ik heb deze utility gevonden en gebruikt ..

(zie bijlage)

Daaruit blijkt bv dat op mijn Mac ( met lan-IP 192.168.1.2) de poort 5003 niet open staat.

Is dat dan zowel nodig op mijn router (Bbox) én op de Mac ?

Hoe doe ik dat op de Mac ? Ik kan me niet herinneren dat bij vorige fmp-versies in netwerk te hebben moeten doen ..) ?

En zijn uberhaupt mijn router-instellingen correct ? ( zie bijlage bij eerste mail)

portscan.jpg.61582f13d0f676f23164ba83f16616bc.jpg

• 0
Posted

ik heb onlang juist het zelfde meegemaakt;

Een klant waar we de poort hadden opengezet op de firewall, maar elke inkomende com via poort 5003 werd afgeblokt

Het probleem: BELGACOM :twisted::twisted: , die blokkeerde die poort. Na een onderhoud met belgacom en hemel en aarde te bewegen om te vertellen waarom die poort open moest, is het uiteindelijk gelukt.

nu kan ik kan probleemloos in loggen bij mijn klant.

Steven

• 0
Posted

en ..HOE is het dan uiteindelijk toch gelukt ?

toch niet ergens een switch in een Belgacom-centrale ? ;-)

Wellicht een of andere setting in de router, niet ?

Heb je daar een schermafdruk van ???

• 0
Posted

euh.

Heb wat zitten supplementair rommelen in de poortinstellingen van de router :

(zie bijlagen)

resultaat:

in mijn LAN kunnen een pc ( Win Vista, 192.168.1.5) en een Mac (192.168.1.2) onderling hun fmp-bestanden openen

maar naar buiten toe.. noppes ...

scanbis.jpeg.76882c1189310236fa83cfb2d85fa370.jpeg

bboxbis.jpeg.066e342b1cd6027fbe88bbdb8abe4a5b.jpeg

• 0
Posted

en .. ik denk/vermoed meer en meer dat het louter gaat om de noodzaak

van een correcte poort"opening" in de BBox-Router van Belgacom ...

Is er werkelijk niemand van de Forumgebruikers die via een Internet-verbinding op een fmp-database remote inlogt ?

• 0
Posted

heb je het intern ip adres toegewezen aan portforwarding (dwz de pc of mac die moet reageren aan een verzoek ) je kan die in de dmz zetten (maar dit is vrij gevaarlijk) of via port forwarding, het intern ip nummer toewijzen aan het extern ip nr.

Steven

• 0
Posted

Beste,

je hebt me blijkbaar op de goede weg gezet !

In de BBox-configuratie van mijn Host-Mac heb ik dus bij "Advanced Settings" in de subrubriek "Lan servers"

twee settings aangemaakt ( tcp en udp) waarbij de poort 5003 telkens wordt doorverwezen naar het lokale IP-adres van die Host-Mac (zie bijlagen)

Vanaf dat moment waren de fmp-files van De Mac bv vanop een externe PC vlot bereikbaar , ook via het aangemaakte dyndnds-adres !

Ik vermoed dat de reeds eerder ingestelde open poorten in de subrubriek "firewall" moeten blijven functionere, neit ?

"DMZ" heb ik dus niet hoeven toe te passen ...

mvg

lanserverudp.jpg.29e65f01bf7c1602ae760c7445cc09cf.jpg

lanservertcp.jpg.52f4b1b5cb148e73ed6aaa3a231979a4.jpg

lanserver.jpg.75d9a4a621000160c93bb2e097356ac6.jpg

firewalleditporttriggering.jpg.9bb33a34264e8ca086b36bd306b8c3a0.jpg

• 0
Posted

Ik heb het natuurlijk dan ook maar snel eens getest met een PC als Host en een Mac als client ..:

Van zodra op de BBox van de host-PC de tcp- en udpinstellingen in de "Lan Servers"rubriek waren ingesteld (poort 5003 doorverwezen naar het LAN-IPadres van de PC) kon ik, vanop de Mac, via het Wan-ipadres vlot inloggen op een geopende fmp-file !

Blijkbaar weer een probleempje van de baan !

Bedankt.