Jump to content
  • 0

status functies


Ronald Tadema Damman

Question

Posted

Hallo allemaal!

 

Ik wil in mijn progamma zelf een volledig foutafhandelingssysteem bouwen.

Ik ben daarmee al een heel eind op weg maar ik heb 2 problemen (FMP5.0 NL)

 

1. Welke statusfunctie gebruik ik om een veld het totaal aantal records in de DB te

laten weergeven? Status[HuidigeAantalRecords] werkt NIET!!(bug?).

 

2. Ik heb twee scripts om te zoeken.

a) een zoekscript: GA NAAR ZOEK

b) een opzoekscript: ZOEKEN UITVOEREN.

Dit voldoet in normale gevallen. Nu wil ik in script b) een check (via een IF-statement) laten uitvoeren indien er niets is ingevuld. Filemaker zelf geeft dan als fout: "dit verzoek bevat geen

geldige criteria, typ een geldig verzoek voordat u op Zoek klikt".

Ik heb bijvoorbeeld al geprobeerd: if("StatusHuidigeFout)=401") gevolgd door een

bericht.

Welk foutnummer moet ik gebruiken?

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted
Status[HuidigeAantalRecords] werkt NIET!!(bug?).

 

Storage options moeten off staan voor de meeste van die toepassingen: unstored calcs geven andere resultaten dan stored calcs.

  • 0
Posted
Nu wil ik in script b) een check (via een IF-statement) laten uitvoeren indien er niets is ingevuld.

 

Misschien gebruik je beter

 

If(IsEmpty(zoekveld1) and IsEmpty(zoekveld2) and...

ShowMessage("Geen geldig verzoek ingegeven! Oen!")

Halt Script

Else

Perform Find

 

Reden is dat je hier aparte foutmeldingen kan genereren afhankelijk van welk zoekcriterium ontbreekt (vb. Naam niet ingevuld, Straat niet ingevuld...).

Die and vervolledig je dus tot je alle zoekvelden gecontroleerd hebt die op die lay-out staan.

Die "Oen" mag je natuurlijk weglaten of in België vervangen door "Kieken" :wink: .

 

Ik heb bijvoorbeeld al geprobeerd: if("StatusHuidigeFout)=401")

 

Wil je toch alle velden over één kam scheren, dan gebruik je error code 400, niet 401.

 

 

HTH

  • 0
Posted

Bedankt André!!

 

Inderdaad de calculatie moest op UNstored staan.

Was een tijdje geleden dat ik dat heb gebruikt.

Ook Error code 400 werkt, in plaats van 401.

Je suggestie om alle velden op IfEmpty kende ik al maar ik zocht een

snellere manier.

Dat van die OEN dat is wel heel keurig Nederlands, heb ik tijden niet meer gehoord.

Jullie uitdrukking kende ik niet, dus ook op taalkundig gebied weer wat geleerd.

Zoals je weet ben ik ook bezig met Servoy.

En dan moet me toch van mijn hart dat ik Filemaker toch nog steeds erg lekker

vind werken. Het is lekker 'bijterig', je kan er snel veel mee doen en

vooral grafisch is het erg sterk.

Wel moet je natuurlijk heel erg gestructureerd werken anders kom je jezelf tegen als de app. groter wordt.

En zo zijn er nog wel wat minpuntjes (grote wachtwoord bug!) maar dat heeft

eigenlijk elk programma.

Wat zijn jouw ervaringen met Servoy tot op heden?

 

groeten uit het Noorden.

 

Ronald

  • 0
Posted
If(IsEmpty(zoekveld1) and IsEmpty(zoekveld2) and...

ShowMessage("Geen geldig verzoek ingegeven! Oen!")

Halt Script

Else

Perform Find

 

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar volgens mij haalt AvD 2 dingen door elkaar.

In de eerste regel moet er toch een OR staan en niet AND!

Nu begint het systeem pas te piepen als er 2 velden leeg zijn!

Wat AvD natuurlijk bedoeld is dat als je achter elke IsEmpty(zoekveldX) een voor dat veld specifieke Message kan plaatsen, voor degenen onder ons die van lekkere lange scripts houden!

Als ik het mis heb mag je me hard straffen!

  • 0
Posted

de AND is wel goed. De vraag was tenslotte hoe je de gebruiker een melding geeft indien alle veleden leeg worden gelaten.

 

Het is ver natuurlijk met net wat je wil bereiken het een AND / OR het ander.

  • 0
Posted

Ik denk dat we uiteindelijk allemaal hetzelfde bedoelen.

Het is inderdaad zo JW, dat de kwestie is wat je wilt met AND- of OR's.

Zet je allemaal AND's achter elkaar dan test de calcuatie of er ALLEMAAL lege velden zijn, en zo ja dan is de uitkomst TRUE en wordt het bericht aangeroepen op de volgende regel.

Zet je daarentegen allemaal OR's achter elkaar dan zoekt de calculatie een of meerdere lege veldjes, en dat komt waarschijnlijk iets meer voor, vandaar eigenlijk mijn reaktie.

Dus als André zijn bericht meldt dat geen geldig verzoek is ingegeven is er sprake van dat de 'oen' ALLE velden heeft vergeten, vandaar ook die terminologie waarschijnlijk!

En als je dan toch AND's wil gebruiken dan moet je je bericht NIET direct na de calculatie plaatsen (maar na een ELSE) als je wilt zoeken op 1 of meerdere lege veldjes.

Ik heb het nog maar niet eens over een combi AND/OR calculatie...

Na doorlezing denk ik nu, waar hebben we het eigenlijk over.

Ja ik weet het ik ben er mee begonnen. Jullie hebben gelijk.

 

gr.

 

Arnoud

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...