Jump to content
  • 0

Hogere wiskunde in winkelbevoorrading

rmw

Question

Posted

Mijn wiskundekennis schiet te kort.

Ik wil bij winkelbevoorrading de winkels naar rato geven wat er gevraagd wordt op basis van beschikbaarheid.

9 winkels vragen in totaal 90 keer het product (per winkel 2,30,3,5,10,13,17,2,8).

Ik heb er maar 80 beschikbaar.

Als ik nu 80/90 maal het aantal gevraagd per winkel uitreken en afrond, kan het voorkomen dat het totaal toch boven de 80 uitkomt.

Dan ga ik dus te veel leveren en dat kan niet.

Komt het onder de 80 uit, dan heb ik niet voldoende geleverd en dat wil ik niet.

Ik wil dus berekenen wat ik moet leveren en daarin het berekende betrekken.

Daar is vast al eerder over nagedacht :)

Iemand die weet waar ik de wiskunde formule kan vinden die dat uitrekent?

Ik beschik over FM Advanced, dus custom functies zijn geen bezwaar.

rmw

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Als je het echt wiskundig wilt oplossen kun je volgens mij het best de methode van lineaire programmering (operations research) toepassen. De achterliggende wiskunde is pittig (differentialen) maar er zijn genoeg programmaatjes die je niet met de theorie lastig vallen en waarmee je mooie modellen kunt opzetten.

Voor simpele voorbeeldjes zie:

http://www.wiskundebijles.nl/wiskunde/eerstegraadsfuncties/lineair_programmeren.htm

http://www.win.tue.nl/wiskunded/files/public/Beslissen/lineair%20programmeren%20in%20excel.pdf

en voor als wiskunde je hobby is...

http://www.isa.ewi.tudelft.nl/~melissen/Onderwijs/Wi2608%20Optimalisering/college/lINOPT.htm

• 0
Posted

Zonder hogere wiskunde.

Als je een berekening opzet zoals je omschrijft en bij het grootste getal het afrondingsverschil verekent.

Beter kun je het toch niet maken?

Vr gr

harry

• 0
Posted
...bij het grootste getal het afrondingsverschil verekent

Het probleem is dat ik het afrondingsverschil niet kan bepalen, zonder het resultaat al te hebben uitgerekend.

Of ik onder of boven de 80 uitkom is pas bekend als voor alle winkels het te versturen aantal is berekend.

Het is namelijk de som van alle te versturen aantallen.

Als je dus het te versturen aantal wilt berekenen met daarin het totaal van het te versturen aantal, zit je volgens mij met een kringverwijzing.

Ik zou het met een script kunnen oplossen en een hulpveld, maar dat houdt in dat het te versturen aantal niet 'live' beschikbaar is.

Ik zoek dus een functie die die kringverwijzing kan oplossen.

De lineaire programmering lijkt de goede methode, maar ik zie me dat nog niet in een custom functie hangen :)

rmw

• 0
Posted

Hoi,

Volgens mij moet dat prima in een custom functie kunnen.

Je kunt toch variable creeren met een let en zodoende de correctie live berekenen.

Als volgt ?

Een custom functie met een parameter voor:

- Totaal besteld

- Totaal beschikbaar

- Array met bestellingen per winkel

1 De custom functie haalt het aantal winkels uit de array.

2 Hij rekent de verhouding uit.

3 Hij berekent de leveringen op basis van de verhouding

5 Hij rekent het verschil uit tussen totaal beschikbaar en het totaal op basis van de verhouding

6 Dit verschil past hij random toe op een winkel bestelling berekend op basis van de verhouding.

Klaar.

Volgens mij werkt dat gewoon in een let met een dipje recursie.

Groet,

WJ